Vandaag cilinder en piston ontvangen

ikke kei blij

.
Cilinder ziet er al een pak beter uit, hoonstructuur is mooi te zien. Krijg hem alleen niet op foto, iets met focus... (Macrostand maakt niks uit, focust telkens op de verkeerde plek, moet dat ding eigenlijk nog eens opnieuw leren gebruiken) Alleen her en der een plekje van roest/ corrosie. Maar daar komt de piston niet dus niets ernstig, laagje olie doet al wonderen.
De compressieveren maar eens geplaatst en gemeten. 0.25 past nog net, 0.3 past niet meer, dus goed bevonden. Cilinderwand is ook mooi glad geen dipje of bobbel in de wand. Moet goed komen!

olieschraapveer/ compressieveer:

compleet:
Dan piston op drijfstang monteren, helaas niet zonder problemen. De bus blijkt een beetje roestvorming te vertonen. Aan de doos te zien, staat het ook al een tijdje op stock. muizen hebben er nog net niet aangezeten...
Maar goed, schuursponsje doet wonderen, lichtjes over de bus geschuurd. Doek met olie (waar ik de cilinderwand mee heb ingesmeerd) de bus ingevet. Nog een keer proberen, ploep past mooi. Dan het moeilijke gedeelte waar je engelengeduld voor moet hebben. Iets wat ik dus absoluut niet heb. Het circlips achtig iets op de piston monteren, men olievod rond de piston gelegd zodoende het al niet in het blok kan vallen. Uiteindelijk best goed gelukt. Wel 15 minuten mee bezig geweest ...

Dan blok nog effe aangevuld met olie, was het al bijna vergeten. Moest nog 1.3l olie krijgen. 1.5l zat er al in van vorige keer, olie was toen op. Heeft nu 2.8l in zen buikje zitten

Zou voldoende moeten zijn.
Schraapveren had ik reeds van te voren gemonteerd. Openingen 120° gedraaide tov mekaar. Dan nog de cilinder monteren, nog zoiets waarvoor engelengeduld vereist is. Ze hebben me vandaag toch wel op de proef gesteld. Ochja uurtje verder en cilinder zit eindelijk op zen plek. paar keer goed gevloekt doet wonderen

. Vanaf nu haat ik definitief olieschraapveren.

Uiteindelijk de ketting nog van de krukas gevallen daarbeneden. Nog maar ne keer men geduld op de proef gesteld. 5 minuten vissen en hij zat er terug op. Dan paar keer piston op en neer bewogen, gaat mooi soepel.
Begon donker te worden zoals je op de foto kan zien. Maar wat ik wou doen is gelukt, mission accomplished zoals ze zeggen.
Morgen:
-oliefilter vervangen
-koppakking en cilinderkop plaatsen
-distributie op tijd zetten
-koelwater terug aanvullen
-miss testritje?
Iemand tips hoe strak ik de ketting moet zetten van de distributie?
Tis me al wa geweest vandaag, toen ik van het werk terug kwam. Ik rij van de rotonde af en versnel om terug op snelheid te komen, in ene keer een lawaai. Gas terug genomen. Rustig versnellen, turbo zeer goed hoorbaar. Kreeg al schrik, turbo is op da gebied ni echt mijne vriend geworden, den oliezuiper. Normaal hoor ik die alleen heel zachtjes zoemen als motor nog koud is. Beetje spelen met gas pedaal. Vermogen is er nog, dus wrs ergens aan het uitlaat circuit een lek. Thuisgekomen en boven smeerput gereden, vermoeden werd bevestigd:
Da wordt een projectje vur te zondag, zen ik al ne halve dag aan bezig om da stuk eruit te krijgen. Dan pa laten oplassen en terug monteren.