ik schakelde atijd op zonder koppeling op mijn raptor 700, alleen wegtrekken en terugschakelen gebruikte ik mjn koppeling
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: di 03 jul, 2012 19:37
door Gerd
Bij auto's is alleen een DSG (mech bak met dubbele koppeling) en de CVT sneller dan een handbak. De overige automaten zijn bijna altijd trager.
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 09:54
door giofonix
bij mijn weten is de cvt niet sneller dan een handbak. Dit omdat de cvt maar 1 versnelling heeft. Daar kun je wel zuiniger mee rijden. Daarom worden de cvt transmissies veel op hybride automobielen gebruikt. Bij quads ligt dit echter wel anders. Ken alleen maar cvt transmissies op quads. Nog nooit een 6 traps vol automaat gezien
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 09:57
door Jazzy
Je zegt het precies verkeerd, een CVT heeft een oneindig aantal versnellingen. Lees anders het Wikipedia eens, vooral de intro vat het heel duidelijk samen: http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 10:07
door giofonix
Dan heb ik dat mooi verkeerd gedacht. Ik neem mijn woorden terug
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 11:32
door Jason McCoy
mmmm als ik dat zo lees dan is dat wel een heel mooie techniek.
Als ik dus goed begrijp zit de motor altijd op hetzelfde toerental wat dus net onder de piek ligt?
Hoe gaat dat dan als je t gas los laat? Moet je op de wielen remmen om het toerental in het blok terug te brengen of heeft een cam-am ook koppeling? En wanneer grijpt die koppeling dan in en wanneer uit? of kun je dat afstellen?
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 12:00
door Ardjuh
Jason McCoy schreef:mmmm als ik dat zo lees dan is dat wel een heel mooie techniek.
Als ik dus goed begrijp zit de motor altijd op hetzelfde toerental wat dus net onder de piek ligt?
Hoe gaat dat dan als je t gas los laat? Moet je op de wielen remmen om het toerental in het blok terug te brengen of heeft een cam-am ook koppeling? En wanneer grijpt die koppeling dan in en wanneer uit? of kun je dat afstellen?
Zit soort van centrifugaal koppeling in die aan grijpt als motor X aantal toeren maakt, vandaar dat je een "automaat" nooit aan kunt trekken. Remt de motor af tot toerental X dan laat de koppeling los... als je weer gas geeft gaat toerental omhoog en grijpt de koppeling weer aan.
Techniek is mooi, maar niet efficient.... alleen leuk voor grote vermogens, als je vermogen beperkt is wil je het zeker niet gaan verprutsen in een CVT. Techniek word meest gebruikt in grote lompe voertuigen, die zwaar moeten trekken onder variable snelheid.. daar is het ideaal voor. Je hoeft namelijk niet je aan drijving uit te schakelen en je zit altijd in optimaal werk gebied. Ben ervan overtuigd dat als je in een renegade een schakel bak legt en iemand erop zet die ermee overweg kan dat veel sneller bent als met CVT. Maar CVT blijft alsnog een opgewaardeerde automaat = voor luie mensen.
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 12:12
door Jason McCoy
Koppeling is het zelfde idee als je puchjes van vroeger??
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 12:48
door Ardjuh
Jason McCoy schreef:Koppeling is het zelfde idee als je puchjes van vroeger??
Die tijd heb ik over geslagen, ben van fiets naar raptor 700 gegaan... Maar ja is zelfde princiepe volgens mij.
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 16:50
door Jazzy
Ardjuh schreef:Techniek is mooi, maar niet efficient.... alleen leuk voor grote vermogens, als je vermogen beperkt is wil je het zeker niet gaan verprutsen in een CVT. Techniek word meest gebruikt in grote lompe voertuigen, die zwaar moeten trekken onder variable snelheid.. daar is het ideaal voor. Je hoeft namelijk niet je aan drijving uit te schakelen en je zit altijd in optimaal werk gebied. Ben ervan overtuigd dat als je in een renegade een schakel bak legt en iemand erop zet die ermee overweg kan dat veel sneller bent als met CVT. Maar CVT blijft alsnog een opgewaardeerde automaat = voor luie mensen.
Gast, ik heb je hoog staan als mede quadrijder. Maar je slaat de plank hier echt mis, je mist echt wat het betekent dat een CVT altijd op maximaal motorvermogen draait. En wat zware voertuigen betreft, dat is echt onzin. CVT is groot geworden in Dafjes en Volvo's met krap 40 pk, CVT zit in alle hybride auto's waar het belangrijk is dat de motor zo efficient mogelijk draait.
Kom maar eens met je schakelquad naast mijn Renegade staan en dan trekken we op. Op het moment dat jij op weg bent naar je piekvermogen, het moment dat je er boven zit en het moment dat je helemaal geen vermogen aan de wielen hebt omdat je moet schakelen, waarna je doodleuk weer onder je piektoeren zit, al die tijd trek ik gewoon door met mijn motor continu op 6750 toeren per minuut. Maar lees anders de Wiki eens want ik kan het blijkbaar niet duidelijk genoeg uitleggenn.
Re: Jazzy's Renegade 800: Te koop :)
Geplaatst: wo 04 jul, 2012 18:16
door Ardjuh
Is gevaarlijk om dat tegen me te zeggen, schakel tegen renegade.. al geprobeerd maar krijg last van
me nek van het achterom kijken waar de renegades blijven...
Maar ik heb het over de eerste (paar) seconde eigenlijk... bedoelde dat je door met je koppeling en
gas te spelen je in theorie het volledige vermogen in 1x op je achterwielen kan laten schieten.
En door ermee te spelen kun je zelf bepalen hoe veel... en waar je de motor gaat belasten,
maximaal koppel/vermogen. Met CVT kun je motor niet al naar optimale punt toe brengen
voordat die aan grijpt, zit altijd iets van een vertraging tussen. Met handmatige bak kun
je dat wel in theorie.... In weze doe je zelfde dan als de CVT doet, maar je verliest idd
dat je niet op ideale toeren gebied kan blijven zitten. Maar je wint doordat complete CVT
aandrijving minder efficient is om vermogen van blok naar wiel over te brengen, wrijvings-
verliezen in de poelie/snaar, zwaardere en grotere constructie. Want in princiepen is een
CVT niks anders als een versnellingsbak + CVT systeem.
schakel vs CVT zie je beetje wat ik bedoel.. maar ook wat jij bedoeld met sneller
Maar ook dat het stuk makkelijker is om met een CVT sneller te zijn als met schakelbak.
Ardjuh schreef:Is gevaarlijk om dat tegen me te zeggen, schakel tegen renegade.. al geprobeerd maar krijg last van
me nek van het achterom kijken waar de renegades blijven...
Maar ik heb het over de eerste (paar) seconde eigenlijk... bedoelde dat je door met je koppeling en
gas te spelen je in theorie het volledige vermogen in 1x op je achterwielen kan laten schieten.
En door ermee te spelen kun je zelf bepalen hoe veel... en waar je de motor gaat belasten,
maximaal koppel/vermogen. Met CVT kun je motor niet al naar optimale punt toe brengen
voordat die aan grijpt, zit altijd iets van een vertraging tussen. Met handmatige bak kun
je dat wel in theorie.... In weze doe je zelfde dan als de CVT doet, maar je verliest idd
dat je niet op ideale toeren gebied kan blijven zitten. Maar je wint doordat complete CVT
aandrijving minder efficient is om vermogen van blok naar wiel over te brengen, wrijvings-
verliezen in de poelie/snaar, zwaardere en grotere constructie. Want in princiepen is een
CVT niks anders als een versnellingsbak + CVT systeem.
schakel vs CVT zie je beetje wat ik bedoel.. maar ook wat jij bedoeld met sneller
Maar ook dat het stuk makkelijker is om met een CVT sneller te zijn als met schakelbak.
Ardjuh schreef:Is gevaarlijk om dat tegen me te zeggen, schakel tegen renegade.. al geprobeerd maar krijg last van
me nek van het achterom kijken waar de renegades blijven...
Maar ik heb het over de eerste (paar) seconde eigenlijk... bedoelde dat je door met je koppeling en
gas te spelen je in theorie het volledige vermogen in 1x op je achterwielen kan laten schieten.
En door ermee te spelen kun je zelf bepalen hoe veel... en waar je de motor gaat belasten,
maximaal koppel/vermogen. Met CVT kun je motor niet al naar optimale punt toe brengen
voordat die aan grijpt, zit altijd iets van een vertraging tussen. Met handmatige bak kun
je dat wel in theorie.... In weze doe je zelfde dan als de CVT doet, maar je verliest idd
dat je niet op ideale toeren gebied kan blijven zitten. Maar je wint doordat complete CVT
aandrijving minder efficient is om vermogen van blok naar wiel over te brengen, wrijvings-
verliezen in de poelie/snaar, zwaardere en grotere constructie. Want in princiepen is een
CVT niks anders als een versnellingsbak + CVT systeem.
schakel vs CVT zie je beetje wat ik bedoel.. maar ook wat jij bedoeld met sneller
Maar ook dat het stuk makkelijker is om met een CVT sneller te zijn als met schakelbak.