Pagina 7 van 11

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 14:24
door Jazzy
Korte samenvatting dan:
De Nederlands wet, specifiek: Regeling voertuigen kent de term 'driewielig motorrijtuig', hieronder vallen de categorieën L5e en L7e. Bijna alle in Nederland geregistreerde quads zijn L7e, alleen in de jaren negentig werden bijvoorbeeld de Yamaha Breeze als personenauto geregistreerd. In deze wet zijn dingen bepaald als gordel- en/of helmplicht. Dus alleen in deze wetgeving waar het gaat om de voertuigen is de rare situatie dat onze vierwielige quads in een categorie vallen die driewielig motorrijtuig heet.

Voor rijbewijzen geldt een andere wet: Reglement rijbewijzen. Voor rijbewijzen zijn alle voertuigen ingedeeld in andere categorieën en hier valt de quad in dezelfde categorie als personenauto's:
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
Dus als het gaat om aan welke eisen je quad moet voldoen is het een voertuig in de categorie L7e, deze klasse wordt 'driewielig motorrijtuig' genoemd. Als het gaat om welk rijbewijs je nodig hebt dan is het gewoon een voertuig met vier wielen die niet meer dan 3500 kg weegt en hiervoor heb je rijbewijs B nodig.

Klopt dit zo?

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 14:31
door java
ja. Dat klopt

Dat je voor de regels helm,gordel ect. onder de ''driewielig motorrijtuig''.
Het is vrij simpel.

Een quad is onder bepaalde voorwaarden, waar jouw quad kennelijk ook aan voldoet, voor de wet een driewielig motorvoertuig. Maar dat is niet relevant voor de categorie rijbewijs. In artikel 15 van het Reglement rijbewijzen staat namelijk niet dat bestuurders van vierwielige motorvoertuigen een rijbewijs B moeten hebben, maar bestuurders van motorvoertuigen op 4 wielen. Dat lijkt wel op elkaar, maar is behoorlijk anders.
Jouw quad heeft 4 wielen en dus is het rijbewijs B.

In de EG richtlijn kun je lezen dat er voor deze lichte categorie vierwielers, die dus driewielige motorrijtuigen zijn, een aparte categorie rijbewijzen is, namelijk B1. Maar een land is vrij om de categorie B1 wel of niet te gebruiken. Nederland doet dat niet. Alle voertuigen waarvoor de categorie B1 geldt moeten dan met een B-rijbewijs worden gereden.

Tot slot is de categorie driewielige motorvoertuigen wel belangrijk voor de helm/gordelplicht, maar dat was je vraag niet.

Piet

Stond op http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=36429

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 14:35
door Jazzy
Had het gelezen maar wat ik in dit geval steeds mis is een verwijzing naar de exacte wettekst.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 14:42
door java
Jazzy schreef:Had het gelezen maar wat ik in dit geval steeds mis is een verwijzing naar de exacte wettekst.
Dat snap ik. had het zelfde toen de mail van de verheid er bij gepakt en dan klopt.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 15:33
door Haagje
Voor de geïnteresseerde, Het is nu wel mogelijk sinds de nieuwe regelgeving om een quad met meer KW op kenteken te krijgen en er met B rijbewijs op te rijden.
Dit is wat ze zelf aangeven op de site. ( zie stukje van Lex)

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 17:24
door Jason McCoy
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Tevens zie ik geen stukje van Lex?

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 18:09
door Haagje
Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, moet u rijbewijs A halen. Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald, dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 18:17
door Jason McCoy
Dat lees je verkeerd. het 1 gaat over een quad met meer dan 15kw en het ander over hoe een quad staat geregistreerd.
Jij leest de zinnen als 1 ding maar in feite zijn het 2 verschillende dingen.

Je mag dus niet met je rijbewijs B een quad besturen met meer dan 15 kw

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 19:08
door Haagje
Zo beter?

Er staat dat men voor 19 jan 2013 zowel 15 kw als 15+ mag besturen met B rijbewijs. Er staat niet dat het max 15kw is.
•Vanaf 19 januari 2013 zijn de regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen veranderd. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW), moet u vanaf 19 januari 2013 rijbewijs A1 halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, moet u rijbewijs A halen. Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald, dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 20:01
door Jason McCoy
Nee wat je zegt blijft niet kloppen. Ze houden in de stukjes op de site van de rdw geen rekening met diverse dingen. Een quad is een 3 wielig motorvoertuig van minder dan 400 kg en een maximaal vermogen van 15kw. Dan heb je ook nog de groep van de 3 gemotoriseerde 3 wielige voertuigen. Deze groep weegt meer dan 400 kg en daar onder vallen bijvoorbeeld de trikes (VW trikes bijvoorbeeld)
Heb je een quad die meer vermogen levert dan 15kw dan komt hij anders op kenteken te staan en dan heb je dat probleem weer.
In feite heeft een quad in nl nooit meer dan 15kw op papier, simpelweg omdat daar geen regels voor zijn. Vind je dus ergens een quad die op zijn papieren meer als 15 kw vermeld heeft staan dan word hij gezien als auto of motorfiets. Dat was in het verleden ook al zo dus in principe is er nooit wat veranderd.

Conclusie is dan dus. Heb je een quad die op papier meer als 15 kw telt dan valt hij niet in de groep 3 wielige motorvoertuigen. En dus moet je je houden aan de regels voor de groep waar hij wel in valt. De site van de RDW is hier erg onduidelijk over trouwens.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: di 18 mar, 2014 11:33
door international1046
Waarom is het dan onmogelijk om een quad uit Spanje in te voeren met 28KW op de papieren?
Ik heb rijbewijs A, dus dat had mij niets uitgemaakt. Quad uit Spanje met originele papieren kon niet ingevoerd worden vanwege de 28KW op kenteken.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: ma 14 apr, 2014 16:57
door r4pt0r
Om de verwarring weer een beetje te herplaatsen blijft het een wazig gebied als je verschillende statements en feiten gaat vergelijken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -quad.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een quad is een voertuig met 3 of 4 wielen zonder carrosserie. Er zijn 5 soorten quads. Welke verkeersregels er gelden, hangt af van wat voor soort quad het is.

Personenauto's hebben wel een carrosserie. Nu zeggen sommige mensen, dat hetgeen zonder carrosserie onder de motoren, trikes en quads valt, en de andere onder personenauto's etc. Hoe en wat blijft dus lastig. Tijd voor KAMERVRAGEN :lol:

Het verwarrende en ik denk het bepalende is gewoon, dat IEDEREEN, die het rijbewijs dus VOOR 19 januari 2013 heeft gehaald, met rijbewijs B mag BLIJVEN rijden, omdat het immers altijd al zo was. En iedereen die na die datum zijn rijbewijs B heeft gehaald, dan waarschijnlijk nog voor A1 op moet. Ik durf het zelf dus ook niet 100% zeker te zeggen, maar als ik dus die dingen bijelkaar optel, zou je dus bijna automatisch gaan zeggen, dat nieuwelingen voor A1 moeten gaan. En als je dan weer leest dat de categorie "L7e = 4 wielen max 400kg lege massa, max 15 kW" onder de juiste benaming quads vallen, maakt dit het geheel niet echt makkelijker.

Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig

Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:

  • minimaal 18 jaar oud zijn;
  • een rijbewijs B hebben;
  • een helm dragen. Dit geldt niet als de quad veiligheidsgordels heeft;
  • een quad met een kenteken hebben.


en dan zeggen ze het volgende:

Nieuwe regels rijbewijs driewielig motorrijtuig

Sins 19 januari 2013 gelden nieuwe regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen.

  • Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW)? Dan moet u rijbewijs A1 hebben.
  • Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een vermogen van meer dan 15 kW? Dan moet u rijbewijs A hebben.

Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald? Dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.


En als ik dan kijk wat Jazzy een tijdje terug geschreven had, blijft dus inderdaad die term "driewielig motorrijtuig" voorbij komen.
Jazzy schreef:De Nederlands wet, specifiek: Regeling voertuigen kent de term 'driewielig motorrijtuig', hieronder vallen de categorieën L5e en L7e. Bijna alle in Nederland geregistreerde quads zijn L7e
@Jazzy, in ieder geval bedankt voor de opheldering en verwijzing naar dit topic. :applaus:

Grofweg, wat er dus ook staat, volgens mij dus gewoon B blijven gebruiken. En als ze lastig zouden doen, aankaarten die hele verwarring en misleiding.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: ma 14 apr, 2014 17:34
door Jazzy
Even los van het hele verhaal, is nu duidelijk hoe het zit?
Dus als het gaat om aan welke eisen je quad moet voldoen is het een voertuig in de categorie L7e, deze klasse wordt 'driewielig motorrijtuig' genoemd. Als het gaat om welk rijbewijs je nodig hebt dan is het gewoon een voertuig met vier wielen die niet meer dan 3500 kg weegt en hiervoor heb je rijbewijs B nodig.
Als ik beide wetartikelen lees kan ik niet tot een andere conclusie komen. Als je dit dan vertaalt naar onze voertuigcategorie L7e ofwel driewielig motorrijtuig dan heb je voor een trike een A1 rijbewijs nodig, voor een quad met vier wielen dus een B rijbewijs.

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: ma 14 apr, 2014 17:46
door r4pt0r
Voor mij was het alweer een tijdje duidelijk :D
Toch nog bedankt, want we leren altijd weer nieuwe dingen erbij.

Ik vond het hele onderwerp gewoon interessant over het hoe en wat, met betrekking tot de verwarring die onze overheid te weeg brengt. En zeker als je dan ziet hoeveel mensen met die vragen zitten. En dat zelfs de heren in blauw het af en toe echt niet meer weten. De hele wet zit zo vol met dingen, dat ze zelf door de bomen het bos niet meer zien volgens mij 8)

Waar het mij persoonlijk om gaat, is gewoon het feit dat ze het gewoon eens echt duidelijk moeten vermelden. :afgestudeerd:

Re: quad regelement overheid 2013

Geplaatst: ma 14 apr, 2014 18:39
door Jason McCoy
Iedereen mag gewoon met een rijbewijs B rijden, ongeacht wanneer je je rijbewijs hebt gehaald. Dat is de moraal van het verhaal.

Dat politie totaal niet weet hoe of wat is me al vaker opgevallen. Ik werd ooit staande gehouden met de quad omdat ik geen spiegels had. Meneer agent pakte zijn boekje erbij en keek bij 3 wieligemotorvoertuigen en zei toen doodleuk: je moet spiegels hebben, tenminste 1 linker buitenspiegel. Meteen ontstond er bij mij een vraag die ik voorlegde aan de agent. Ik vroeg en wat staat er nog meer want u zegt niet alles wat er bij staat. Zijn antwoord was: u moet ook een binnenspiegel hebben. Ik heb me die kerels toch uit staan lachen waarop ze zeiden je krijgt de bekeuring thuisgestuurd en wegreden. Natuurlijk heb ik bezwaar gemaakt en je hebt dus geen spiegels nodig. Zulke dingen komen vaker voor, 3 wielige motorvoertuigen hebben namelijk ook nog diverse gewichtsklasses en je hebt idd met of zonder corrosserie. Maar in het boekje van de agenten staan die diverse groepen niet vermeld