Pagina 7 van 10
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: ma 12 okt, 2015 19:43
door Jazzy
Petje af voor je sleutelwerk en de moeite die je neemt om steeds je verslag te maken!
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: di 13 okt, 2015 08:53
door yamahakoppel
dat met die lusterklem heb ik al veel gezien sommige doen nog de moeite om de plastiek rond de lusterklem uit te doen
lijkt dan iets professioneler zeker
maar er is nog verschil in beunen en het mag gezegd worden dat je nog fantsoenlijk beunt
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: di 13 okt, 2015 18:40
door vdbeke
Tja wat moet ik zeggen, sleutelen is veelal een leercurve voor mij. Ik kom vanuit IT/ elektronica sector beetje hobbyen met verbrandingsmotors ed. Is begonnen bij de aankoop van mijn bus (daar zou ik dergelijk dingen nooit op uitvoeren! Is tenslotte ook mijn woon-/ werkvervoer en liggen de kosten ook net iets hoger als het mis gaat). Toen ook wel iemand leren kennen via een forum die daar meer in thuis is. Maar al de info die je via forums kan vinden is enorm, vergt alleen tijd. Op school ook, ik leerde meer via forums ed als op school. Ik was ze meestal een stap voor daar. Op wiskunde, geschiedenis en talen na, dat was dan weer een totale ramp voor mij. Maarja ben een technische jongen en je leert immers door het te doen en van je fouten te leren!
Als ik dingen doe maak ik nogal veel foto's om eventueel andere te helpen, maar ook voor mezelf. Ik werk 6 op 7 voor andere en die ene dag die ik thuis ben, is het thuis wel vanalles en dan slaat soms de vermoeidheid wel eens toe en is het toch handig om wat foto's terug te bekijken om te zien hoe ik dat nu (mis)gedaan had. Mooi voorbeeld is nu met die voetpakking, helemaal geen aandacht aan besteed, stuk onwetend. En zodoende kunnen lezers mij wijzen op mogelijke fouten die ik gemaakt heb. enja ik vind het zelf ook wel leuk om dergelijke "blogs" te lezen. omwille van de info die je eruit kan halen. Dan is het alleen nog een kwestie van praatje bij de plaatjes te maken. Misschien ook al wel opgevallen dat de ene keer nonchalanter is als de andere, soms heb ik ook helemaal geen zin of zeer aan mijn gewrichten. enja da reflecteert zich in mijn manier van schrijven. Lovers gonna love, haters gonna hate
haha LOL, fatsoenlijk beunen, bestaat dat ook al. Tja het mag niet al te duur worden, ding ziet verschrikkelijk hard af met mij, wordt veel te hard mishandeld door mij. Dusja probeer zo goed en goedkoop mogelijk te fixen. Spel is eig voor op de weg, maar wat ik er allemaal mee uitfreet ....
Lusterklem zit goed zo, plastiek blijft zitten is handiger voor schroevendraaier.
Vandaag kort testritje (3Km) gedaan, buggy start toch verschrikkelijk moeilijk. Nuja bus heeft het 's morgens ook iets moeilijker en zeker met 4 dode gloeikaarsen. Mogelijk door de kou, maar moet toch eens een compressiemeting doen denk ik. 10s vooraleer ie aanslaat is niks
! alleen nog uitvogelen hoe ik dat eventueel zelf kan doen.
Choke knopke zit vast, dus doet voorlopig niets.
Voor de rest bolt ie wir goed, alleen wir effe rustig aan opbouwen.
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: di 13 okt, 2015 19:36
door Uufd
Goed bezig, volg het op de voet. Maar reageer veel te weinig
Wel goed gevonden van die luisterklem, zou er zelf nooit opgekomen zijn
Even over u dode gloeikaarsen van uw bus. Mocht het zijn dat je deze zelf wilt gaan vervangen, laat eerst motor goed warm draaien. En aangezien die dingen soms maar MEESTAl zooooooot goed vast zitten door roet en dergelijke. Kun je deze los"trillen" door er bv uwe sleutel op te zetten en NIET los draaien, maar los tikken. langzaam aan zeker niet draaien. Als die dingen afbreken ben je mooi gezien
Even uit interesse: foto'tje van de bus mss?
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: di 13 okt, 2015 20:21
door vdbeke
Hele
logboek ervan
. Injectors heb ik aangedurfd, maar die kaarsjes blijf ik van af. Omwille van afbreken, en je kan er niet goed bij. zitten achteraan blok tegen de binnenkant. Laat ik aan de pro's. Roet zal niet zo van toepassing zijn
heeft meerdere reinigingskuren gehad, aceton is iets geweldig
Is trouwens een Peugeot boxer l1h1, in de vlaanders gekocht
Maldegem meen ik.
1 van de beter bussen, lage laaddrempel, grote schuifdeur, zuinig 7.4l/100Km (2.2HDI; 120PK), veel nuttige laadruimte (lees rechthoekig), rijdt gelek ne auto, super servo (kan me pink sturen), goede wegligging en goedkoop. en heb vergelijkingsmateriaal genoeg (renault, ford, VW)
Zijn ook zeker nadelen, maar goed welk merk niet.
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: di 13 okt, 2015 21:36
door Jason McCoy
Lusterklem=Kroonsteen?
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: wo 14 okt, 2015 17:28
door yamahakoppel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroonsteen
kroonsteen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord in mijn leven maar google kent het blijkbaar wel, ik noem het gewoon lusterklem
ook wel gekend in belgië als suikerklontje
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: wo 14 okt, 2015 18:52
door Uufd
Ja gloeikaarsen zitten altijd muur vast door diesel aanslag. Soort roet. tis allesinds zwart
Er zijn zelfs garages die speciale apparatuur hebben. Een toestel dat ze de gans de nacht op die gloeikaarsen zetten. Die geven trillingen, waardoor ze vanzelf los te draaien zijn. Indien ze breken is het de kop eraf
Ik heb het altijd luisterklem geweten en of suikerklontje. Kroonsteen? nog nooit van gehoord..
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: wo 14 okt, 2015 20:13
door Jason McCoy
Kroonsteen is de nl benaming. Ik moest googelen om er achter te komen wat er bedoelt werd
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: do 15 okt, 2015 18:47
door vdbeke
haha, lusterklem, zo leren jullie ook nog eens iets
nee ik heb er op het werk ook moeite mee, maar krijg die Hollanders toch wel wat Belgische woorden bijgeleerd
. Och taal heeft zen charmes, maar blijkt in de praktijk niet altijd even handig.
naft, lusterklem, sebiet/ sewwes, rakkenjak (gebruik ik heel veel daar, worden ze helemaal gek
), ...
Ik bedenk me nu ook nog iets, Er zit nog vrij oude benzine op dus kan ook goed daar aan liggen. Blijkt toch niet zo oud te zijn, maar 1 maand. Hij heeft het voorheen ook gehad dusja, mogelijk toch eens kijken voor compressie meting te doen.
bouten van kleppendeksel hebben zich door aluminium plaat gereten, netjes een gat geklokt en inham gemaakt voor gas, choke, en schakelkabel:
morgen ne keer kijken voor luchtfilter te demonteren en choke kabel vrij te maken, zit om de een of andere reden vast.
gloeikes moet ik nog eens bekijken, lees weerstand doormeten. als de diagnose gesteld is kan ik verder eventuele actie ondernemen. Maar laatste uitleesbeurt door kameraad gaf één of meerdere gloeikes kapot.
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: do 15 okt, 2015 21:16
door Jazzy
Lusterklem kende ik ook nog niet. Bekende voorbeelden hier zijn vijsje, remork en quads die alleen op de baan hoeven te rijden. (in Nederland is de baan juist de crossbaan, de baan noemen wij de weg)
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: vr 16 okt, 2015 18:23
door vdbeke
Klopt vijs is ook een veelvuldig gebruikt iets, haha en camion en camionette dan nog, boite, kapo. Beste van al spellingcorrectie kent ze allemaal
Er zijn er weinig bij die hem onderstreept.
Troubleshouter pest me beetje met "amai zenne" en "allee". Zeggen we blijkbaar ook veel... Ik ben me van geen kwaad bewust
mja goed, genoeg ge ouwehoer
Vandaag motorsteun terug bevestigd, daarna bagagerek verwijderd om luchtfilter te kunnen verwijderen. Eens luchtfilter verwijderd was heb ik het zwarte ronde deksel van de carburateur verwijderd (choke zit daar ergens in de geburen). En verder de naald eruit gehaald, mijn god, ik schrok me een ongeluk.
zand, zand en nog eens zand godmiljaar. Vind ik NIET leuk! op zich wel verklaarbaar, in het begin was die vacuüm aansluiting helemaal niet aangesloten (zo gekocht), terwijl dit wel de bedoeling was. Heb dit achteraf zelf met een slangetje gedaan, in die tijd heeft buggy wel wat zand gezien. Maar dit zit aangesloten op de luchtfilterbox maar niet achter de filter dus kan er alsnog zand binnengenomen worden. Dit is dus de oorzaak van de choke die vastzit, nu alles opgepoetst is die al meer gangbaar. Nog niet helemaal goed, maar al beter. hopelijk morgenvroeg een vlottere start...
rechtse gat gaat via zelf aangebrachte slang naar luchtfilterbox, linkse gat komt uit aan staaldraad van choke.
Voorlopig een panty over de ingang van de luchtfilterbox trekken, moet voorlopig het meeste tegen houden. Ik dacht zondag nog eens offroad te gaan, afhankelijk van het weer.
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**
Geplaatst: za 17 okt, 2015 16:35
door Uufd
Njah zand is ook niet gezond voor de levensduur van de motor...
Maar aangezien die toch gereviseerd is en nu geen zand meer zal binnen krijgen als je het maakt. Ga je er nog zoveel plezier aan hebben
Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie gelukt** nu inrijden?
Geplaatst: zo 18 okt, 2015 16:59
door vdbeke
Hoewel die zand er niet hoorde te zitten, denk ik niet dat deze in de "verbrandingskamer" is gesukkeld. Blijft wel jammer natuurlijk, maar voornaamste choke is terug operationeel! Start nu vrijwel meteen. Starte zaterdag 's morgens vanzelfs, stond voor de verandering wel binnen in de garage (lees ouders/ auto weg). Maar heeft heel de voormiddag buiten gestaan en het was serieus mistig en vochtig. En starte 's avonds ook vrijwel direct. Dus geen verlies in de bobine. Choke is leuk, maar schakelen (D, R) is dan wel een ramp door verhoogd stationair toerental. Choke gaat niet vlot uit, door nog wat zandresten blijft de kabel wat hangen. Zal het met een paar weken nog eens demonteren en de stofzuiger er nog een keer op los laten. En de kleinste gaatjes met een oorstokje zuiver maken.
Wat is nu slim kwa inrijden? Hoeveel Km? hoe? Buggy rijdt vol gas ongeveer 85. Ik houdt nu rond de 50 aan als max, rustig vertrekken toeren niet te hoog laten klimmen...
Lucht intake is provisoir met panty en colson bandje afgedekt. Moet nog iets zoeken dat definitief kan dienen. Sportluchtfilter zoals ik op CVT gezet heb lijkt me niet doeltreffend genoeg.
Re: GS moon buggy 400cc
Geplaatst: di 29 dec, 2015 21:46
door vdbeke
nuja veel is er niet meer gebeurd, enigste dat ik kan melden is dat ik 6 weken geleden menne poot heb omgeslagen (2de graad van enkeldistorsie = gewrichtsbanden gedeeltelijk afgescheurd) en zodoende ook helemaal niks aan buggy gedaan heb of beter gezegd kunnen doen heb. Kan menne voet nog maar gedeeltelijk om hoog en naar beneden bewegen, maar genoeg om terug fatsoenlijk te kunnen wandelen. oneffe terein is voorlopig nog ne no go.
Van de week wel men gloeikes van men bus succesvol
vervangen. En langleve de EGR klep, vuile smeerlaperij brrr. gelukkig is buggy naft en euro 2