Vandaag in Het Laatste Nieuws ..
Geplaatst: vr 23 dec, 2005 17:17
Zeven motorcrossterreinen in Limburg en Antwerpen
De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister voor Sport Bert Anciaux beslist om zeven terreinen te erkennen die permanent gebruikt kunnen worden voor motorcross. Het gaat om vier terreinen in Limburg en drie in de provincie Antwerpen. Alle dossiers van de drie andere provincies werden van tafel geveegd. De vorige Vlaamse regering nam zich voor om per provincie drie of vier permanente motorcrossterreinen te erkennen. De huidige bewindsploeg stapte van dit idee af. Uitgangspunt is dat er per provincie één terrein komt voor motorcrossers, legde minister Anciaux uit na afloop van de Vlaamse ministerraad.
Maatschappelijk draagvlak
De regering hakte vrijdag enkele knopen door op basis van de dossiers die de vijf provincies overmaakten. Zo komen er in Limburg vier en in Antwerpen drie permante terreinen. Het gaat voor Limburg om Lommel (terrein Heeserbergen), Neeroeteren-Maaseik (terrein Wtaterloos), Kaulillie-Bocholt (terrein Op het Broek) en Genk (terrein Horensbergdam). In de provincie Antwerpen zijn dat Westerlo (terrein Rooiveld), Balen (terrein Hondapark) en Brecht (terrein Kraaienhorst). Voor Brecht, Balen en Genk moeten wel nog een aantal bijkomende voorwaarden vervuld worden vooraleer ze worden erkend. In het algemeen bestaat er voor de zeven terreinen volgens Anciaux wel een maatschappelijk draagvlak. "We willen niet ingaan tegen de plaatselijke bevolking. Dergelijk terrein creëert nu eenmaal veel geluidshinder", verduidelijkte hij.
Slechte terreinen
Dat was precies het probleem voor de drie andere provincies. De Vlaamse regering veegde alle voorstellen van de provincies Vlaams-Brabant (Leuven, Oud-Heverlee en Halle), Oost-Vlaanderen (Lochristi, Assenede, Maldegem, Oosterzele, Gent en Beveren) en West-Vlaanderen (Pittem, Poperinge, Jabbeke en Ieper) van tafel. "Geen enkele van de voorstellen was aanvaardbaar, vooral omdat er geen maatschappelijk draagvlak voor bestond, soms ook omdat het gewoon om slechte terreinen ging", legde Anciaux uit.
Precair evenwicht
Het Spirit-regeringslid zegt tevreden te zijn dat motorcrossers nu eindelijk op zeven plaatsen terecht kunnen om hun sport uit te oefenen. Voor Vlaams-Brant, Oost- en West-Vlaanderen gaat de zoektocht naar één geschikt terrein voort. Dat gebeurt wellicht niet meer voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober volgend jaar. "De Vlaamse regering wil met deze beslissing een precair evenwicht vinden tussen de behoefte die er bestaat om lawaaierige sporten te beoefenen en het recht van iedere burger om hierdoor zo weinig mogelijk gestoord te worden", luidt de verantwoording.
De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister voor Sport Bert Anciaux beslist om zeven terreinen te erkennen die permanent gebruikt kunnen worden voor motorcross. Het gaat om vier terreinen in Limburg en drie in de provincie Antwerpen. Alle dossiers van de drie andere provincies werden van tafel geveegd. De vorige Vlaamse regering nam zich voor om per provincie drie of vier permanente motorcrossterreinen te erkennen. De huidige bewindsploeg stapte van dit idee af. Uitgangspunt is dat er per provincie één terrein komt voor motorcrossers, legde minister Anciaux uit na afloop van de Vlaamse ministerraad.
Maatschappelijk draagvlak
De regering hakte vrijdag enkele knopen door op basis van de dossiers die de vijf provincies overmaakten. Zo komen er in Limburg vier en in Antwerpen drie permante terreinen. Het gaat voor Limburg om Lommel (terrein Heeserbergen), Neeroeteren-Maaseik (terrein Wtaterloos), Kaulillie-Bocholt (terrein Op het Broek) en Genk (terrein Horensbergdam). In de provincie Antwerpen zijn dat Westerlo (terrein Rooiveld), Balen (terrein Hondapark) en Brecht (terrein Kraaienhorst). Voor Brecht, Balen en Genk moeten wel nog een aantal bijkomende voorwaarden vervuld worden vooraleer ze worden erkend. In het algemeen bestaat er voor de zeven terreinen volgens Anciaux wel een maatschappelijk draagvlak. "We willen niet ingaan tegen de plaatselijke bevolking. Dergelijk terrein creëert nu eenmaal veel geluidshinder", verduidelijkte hij.
Slechte terreinen
Dat was precies het probleem voor de drie andere provincies. De Vlaamse regering veegde alle voorstellen van de provincies Vlaams-Brabant (Leuven, Oud-Heverlee en Halle), Oost-Vlaanderen (Lochristi, Assenede, Maldegem, Oosterzele, Gent en Beveren) en West-Vlaanderen (Pittem, Poperinge, Jabbeke en Ieper) van tafel. "Geen enkele van de voorstellen was aanvaardbaar, vooral omdat er geen maatschappelijk draagvlak voor bestond, soms ook omdat het gewoon om slechte terreinen ging", legde Anciaux uit.
Precair evenwicht
Het Spirit-regeringslid zegt tevreden te zijn dat motorcrossers nu eindelijk op zeven plaatsen terecht kunnen om hun sport uit te oefenen. Voor Vlaams-Brant, Oost- en West-Vlaanderen gaat de zoektocht naar één geschikt terrein voort. Dat gebeurt wellicht niet meer voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober volgend jaar. "De Vlaamse regering wil met deze beslissing een precair evenwicht vinden tussen de behoefte die er bestaat om lawaaierige sporten te beoefenen en het recht van iedere burger om hierdoor zo weinig mogelijk gestoord te worden", luidt de verantwoording.