Pagina 1 van 2
ATV 4 POWER voor QUADS
Geplaatst: ma 09 jan, 2006 12:07
door Marc
Total en ELF presenteren: ATV 4 POWER voor QUADS!
Voor het Moto salon 2006 in Brussel, lanceert Elf een nieuwe olie speciaal ontwikkeld voor de ATV (All Terrain Vehicules) / Quads: ELF ATV 4 POWER 10W50.
Deze olie is speciaal samengesteld om een perfecte smering van de motor en de ondergedompelde koppeling van de quads.
Een optimale bescherming dus voor alle ATV's en quads!

Geplaatst: ma 09 jan, 2006 12:43
door Ralph
Heeft Motorex ook al een hele tijd. Maar het is mooi dat de quadsport meer aandacht krijgt in dit soort dingen.
Geplaatst: di 10 jan, 2006 15:09
door wally
Ik houd het lekker op castrol gps halfsyntheet. 10w40
Geplaatst: di 10 jan, 2006 15:53
door Ivoman #7
Toch wel raar dat ze met 100% volsynthetische olie op de proppen komen als speciaal ontwikkelde olievoor de ATV's
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... 00&start=0
je moet eens hier lezen, er wordt er gewoon brokken mee gereden
Ik blijf ook wel bij 10W40 half-synthetisch
Geplaatst: di 10 jan, 2006 16:00
door yamahakodiak
ik gebruik ook half synthetisch
Geplaatst: di 10 jan, 2006 16:28
door Ralph
Motorex maakt ook vol syntetish 10W50 speciaal voor quads, is gebaseerd op de wedstrijd olie van KTM.
Geplaatst: di 10 jan, 2006 17:58
door Ivoman #7
Ralph schreef:Motorex maakt ook vol syntetish 10W50 speciaal voor quads, is gebaseerd op de wedstrijd olie van KTM.
Mijn excuses voor m'n vraag. Het staat hier zeker ergens op het forum.
Maar waarvoor staat de 50 nu weer? (en de 10 als 't kan)
50: Staat die voor dikkere olie? En is die aldus geschikt voor competie en m.a.w. niet echt absoluut nodig voor recreatie?
10: ?
Geplaatst: di 10 jan, 2006 18:02
door Ralph
Is toch de dikte bij koud en bij warm, dan weet ik alleen niet meer welke warm en welke koud is.
Vol syntetisch is inderdaad beter voor race gebruik, wat ik mij heb laten vertellen is dat het minder lang hecht op de zuiger en de cilinderwand. Dus wanneer je de quad niet wekelijks gebruikt zou het beter zijn om half synteet te gebruiken.
Geplaatst: di 10 jan, 2006 19:40
door Fré
2 nummertjes duiden op multigrade olie, het eerste nummertje duidt de viscositeit in de winter aan (bvb '10W'), het 2e getalletje duidt de viscositeit aan op hoge temperatuur (bvb '50').
Zo krijg je dus 10W50.
Hoe hoger de getalletjes, hoe dikker de olie op de aangeduide temperatuur. Dit lijkt tegenstrijdig (10 kleiner dan 50, dus dunner, maar hoe kouder hoe dikker), maar de getalletjes voor de W zijn niet op dezelfde manier genormeerd als die na de W.
EDIT: idd Ralph
Geplaatst: di 10 jan, 2006 22:43
door Ralph
Dus zou je kunnen zeggen dat 10W50 beter geschikt is voor hoge temperaturen?
Geplaatst: wo 11 jan, 2006 06:34
door wally
Ralph schreef:
Vol syntetisch is inderdaad beter voor race gebruik, wat ik mij heb laten vertellen is dat het minder lang hecht op de zuiger en de cilinderwand. Dus wanneer je de quad niet wekelijks gebruikt zou het beter zijn om half synteet te gebruiken.
Is niet helemaal waar Volsynth. heeft een lagere wrijvingscoefficient waardoor er minder weerstand is tussen zuiger en cilinder. MAAARRRRR je koppeling draait in dezelfde olie, en deze gaat heel snel slippen omdat de olie te glad is, waardoor de koppeling in een rap tempo slijt. Zelf ondervonden en vele met mij. (in de motorwereld)
Geplaatst: wo 11 jan, 2006 09:40
door Ralph
Dan zou half dus weer beter zijn.....? Ik snap er niks meer van

Geplaatst: wo 11 jan, 2006 10:04
door No Limit W-tec
Ik rij al altijd met vol synt 10W30 Elf Racing HTX 830 olie en heb ongeveer 120 uur met mijn koppelingsplaten gedaan. Niet slecht vind ik.
Hoe warmer de motor loopt, hoe dikker de olie moet zijn. Dus idd putje zomer kan 10W50 beter zijn. Persoonlijk hebben we op de YFZ weinig last van warme motor, radiator koelt goed en raakt niet vlug vol dus is er geen reden om op dikkere olie te rijden.
Velen gebruiken ook dikkere olie om olieverbruikt te minderen, bvb 15w50 wordt vaak gebruikt in Raptor en Grizzly.
Bij ons wordt nu alle olie ontleed en krijgen we rapport met hoeveelheid vervuiling metalen, koelvloeistof, water, benzine,... en in hoeverre olie gedegradeerd is. Hiermee kunnen we dan ingrijpen en vroeger of later olie verversen. Binnenkort komt eerste rapportje binnen. Vermoed wordt dat met de topolie HTX830 olieintervallen van 10 uur eigenlijk te kort zijn en weggesmeten geld.
Geplaatst: wo 11 jan, 2006 10:12
door Dutje#82
hebt al die problemen niet met nen 2T
grtzz
Geplaatst: wo 11 jan, 2006 16:26
door wally
banshee--lover schreef:hebt al die problemen niet met nen 2T
grtzz
jij heb spoelpoorten, dus eigenlijk is je mengolie belangrijk. Maar hoe is bij jouw je versnellingsbak gesmeert? Dat kan wel uitmaken.