Onderhoud- & Technische Tips
Geplaatst: ma 09 jan, 2006 17:34
Onderhoud is een van de belangrijkste dingen die je moet doen. Klein ondehoud kan je zelf doen, groot ook, maar vergt iets meer voorkennis.
● Algemeen:
- Reinigen van de quad na elke rit
- Oliepijl regelmatig nazien
- Ketting smeren en indien nodig vervangen
- Luchtfilter regelmatig reinigen
- Smeernippels insmeren
- Bougie eens veranderen om de paar maanden (voorkomt pannes)
- Bandendruk regelmatig controleren
- Roestgevoelige metalen preventief onderhouden
- Remvloeistof bijvullen
- Velgen opblinken
● Reinigen van de quad:
Alvorens te beginnen, doe een vod in je uitlaat of plak die af met ducktape. Heb je een open luchtfilterbox doe je goed deze vol te proppen met vodden of een laken. Zo kan het water niet doorheen de aanzuigbuis de carburator in en in het slechtste geval de cilinder in.
Reinig de quad met een hogedrukreiniger aangesloten op een warmwaterkraan. Uiteraard reinigt warm water beter en makkelijker dan koud water, maar het is natuurlijk geen must. Een druk van 60 bar volstaat. Bij een hogere druk let je op dat je er geen stickers af spuit.
De quad kan je vervolgens op de grabbar plaatsen, m.a.w. rechtop zetten. Zo is de quad onderaan met gemak te reinigen. Je doet er goed aan eerst je naftekraantje te sluiten.
Natuurlijk kan je dit alles ook doen met een een tuinslang of emmer met zeepsopje en spons.
Sommigen blazen de quad, kleine holtes, schakelaars en andere bedieningsorganen droog met een compressor en doen een klein ritje om de quad volledig te drogen.
Vervolgens nevel je de quad met behulp van een plantenverneveler met daarin een scheut zeep (vbn. Vigor, ...) en water in.
10 minuutjes (meer dan genoeg) laten inweken en terug met de hogedruk eroverheen.
Je kan ook S100 Motowash spray gebruiken. Eveneens laten inweken en afspoelen.
Laat de quad nu even draaien! Zo start hij opnieuw met zekerheid bij je volgende uitstap.
Als extra kan je je plastics volledig droog en stofvrij maken, inspuiten met siliconenspray en licht opwrijven met een zachte doek.
Siliconenspray zorgt er voor dat nieuw vuil minder goed pakt en er makkelijker af spoelt, het beschermt tevens tegen krassen en laat je plastics mooi glimmen. Vermijd enkel je handvaten ermee in te spuiten. (grip)
Ook hoef je er niet overbodig veel op te spuiten. Met een doek kan je alles mooi verspreiden en aldus zuiniger omspringen met je spuitbus.
TIP:
Gebruik zeker geen simoniseerproducten, want daar zitten schuurmiddelen in die je plastiek mat maken i.p.v. blinkend.
Gebruik best ook geen WD40 op de plastieken, want hier blijft het vuil meer aan "kleven" en slaan je plastics evenees meer dof uit.
Siliconenspray producten:
1. Glitter Spray van Denicol (400ML)
2. Decoshine ultra fast (500ML)
(openwrijven, opdrogen en opwrijven met een propere vod, is niet zo vettig als siliconenspray, matte plekken verdwijnen)
3. Sicliconenspray van Putoline (500ML)
1. 2. 3.
● Olie hernieuwen:
De olie bepaald de levensduur bij een 4-takt motor.
Wannneer vervangt men de eerste maal de olie? Na rodage! M.a.w. na 1 of 2 tanken oftewel na 10 uur rijden.
Alle volgende keren best om de paar maanden of aan de hand van je oliepeil. Kijk daarom regelmatig je oliepeil na!
Alvorens het oliepeil correct af te lezen en de motorolie te vervangen laat de motor een 2 à 3 minuten draaien. Let er wel op dat hete olie brandwonden veroorzaakt, dus voorzichtig bij het vervangen.
1 ) oliepeil nazien:
Draai je oliedop uit, veeg het antennetje schoon met een doek, plaats de dop terug, haal hem er terug uit en lees het oliepeil af.
LET OP !
Bij YFZ450:
Draai je oliedop uit, veeg het antennetje schoon met een doek, plaats de dop terug, haal hem er terug uit ZONDER die er terug in te draaien en lees het oliepeil af.
Geregeld nakijken is de boodschap, beter te vaak dan te weinig!
2 ) olie hernieuwen:
Onderaan de motor is er een bout die je losdraait om je oude olie er te laten uit druppen. Soms moet men de kader-beschermplaat eerst demonteren vooraleer men aan de bout kan.
Voorzie een bakje om de olie op te vangen, draai de aftapbout los, let op voor je handen (hete olie) en laat de olie er een 15 minuten uitdruppen.
EXTRA !
De Polaris Predator, Suzuki Z400, Yamaha YFZ450:
Hebben 2 aftapbouten, 1 onder de olietank, de andere onder het motorblok zelf. Beide moeten los gedraaid worden.
3 ) oliefilter vervangen:
De oliefilter mag 1 op de 2 keer vervangen worden. M.a.w. een oliefilter kan je 2 maal gebruiken en aldus maximaal 1 maal HERbruiken.
Stel, je vervangt nu je filter door een nieuwe, dan kan je die bij de volgende olie herversing opnieuw gebruiken. De keer erna plaats je een nieuwe! Vóór gebruik smeer je de nieuwe oliefilter even in met propere motorolie.
De allereerste keer dat je je olie vervangt moet er een nieuwe luchtfilter in! Bij de allereerste keer bevat de olie heel fijne ijzerfijlseltjes. Lang laten uitdruppen is een goede raad en de oliefilter vervangen is een must!
Er bestaan ook magnetische aflaatbouten die deze ijzervijlseltjes aantrekken. Maar wellicht niet voor elke quad.
Drain Plug with High Energy Magnet
Vijs de bout onderaan je blok er terug op en voeg de verse olie toe tot (dicht) aan het maximumpeil.
Doe dit rustigaan en vul lichtjes aan bij. Controleer af en toe je oliepeil terwijl je tewerk gaat, want olie toevoegen is makkelijker dan olie eruit halen.
Olieën:
1. Elf ATV 4 POWER (10W50 - 100% volsynthetisch)
1.
● Ketting:
ketting aanspannen: Niet te vast, niet te los! Gemiddeld tussen 3,0 en 4,0 cm.
ketting onderhouden: Na elke rit! Niet te weinig, ook niet teveel. En reinigen alvorens te smeren.
ketting vervangen: Alles in 1 keer! (voortandwiel, achtertandwiel en ketting)
Er zijn 2 soorten kettingen:
o-ring ketting:
Een duurdere ketting, maar ze gaat langer mee. Hiervoor moet je wel speciaal kettingvet kopen omdat er rubberen o-ringetjes in de ketting zitten en deze anders beschadigd kunnen worden.
Reinig een o-ring ketting met een borstel. (GEEN STAALBORSTEL!) Ook niet met Mazout of Petrolium want o-ringen zorgen ervoor dat het vet wat erin zit er ook in blijft zitten om zo stof en water buiten te houden.
Spuit deze dus ook best nooit met een hogedrukreiniger af.
Je kan eventueel WD40 tegen roestvorming gebruiken, waarna je de ketting invet met (speciaal) kettingspray.
In principe hoeven de gewrichten van een o-ring ketting niet gesmeerd te worden, maar de rolletjes van de ketting (vanbinnen en vanbuiten, spaarzaam) wel!
Smeerproducten o-ring ketting:
1. Innotec 110 Total power grease
1.
Quads die standaard over een o-ring ketting beschikken:
Polaris Predator, Suzuki Z400, ... (voor aanvulling vatbaar)
gewone ketting:
Reinigen met Mazout of Petrolium of filter cleaner. Dit doe je best met een klein borsteltje (staalborstel mag) en daarna met een vod droogvrijven.
Dit is de enigste manier om die vettige smurie (lees mengeling van modder en smeerolie) eraf te krijgen.
Ketting afblazen met luchtpistool is ook een goed alternatief.
Dan goed de kant die in aanraking komt met de tandwielen inspuiten met kettingvet of -spray.
Smeerproducten gewone ketting: (best vastzettend vet)
- Motorex kettingspray
- Teflon
Als je merkt dat je ketting versleten is, of je merk dat een tandwiel versleten is, dan vervang je best alles in 1 keer!
(voortandwiel, achtertandwiel en ketting)
Anders gaat het nieuwe tandwiel of ketting even snel verslijten als de versleten onderdelen.
Aanverwante onderwerpen:
ketting aanspannen Raptor 700R
● Luchtfilter:
Schuimluchtfilter:
1 ) luchtfilter reinigen:
Het reinigen van de luchtfilter kan op 2 manieren. Maakt de luchtfilterdoos open, haal er de luchtfilter uit en stop een vod in de aanzuigbuis tegen indringen van stof en andere troep.
-> Reinig die met water, vervolgens met een zeepsopje (water & dreft) en daarna opnieuw met water.
-> Of reinig met speciaal Filter Cleaner kuisprodukt. Leg het filter in het reinigingsmiddel voor 3 tot 5 minuten en probeer zoveel mogelijk vuil uit het filter te verwijderen. Doe voordat je hier aan begint een paar plasticen of rubberen handschoenen aan!
LET OP !
De filter NOOIT UITWRINGEN, maar gewoon uitknijpen/uitduwen!
Uitwringen is slecht voor de mousse en scheurt in 't slechtste geval.
Knijp de filter voorzichtig uit en doe het in warm water met een beetje zeep, was hierin het filter en herhaal het met nieuw water en zeep als het nodig is. Als het filter schoon is, spoel het dan af met schoon water zodat alle zeep uit het filter is. Leg het filter nu op een schone plek (papieren doek bijvoorbeeld) om het goed te laten drogen, leg het niet op een hete verwarming of iets dergelijks!
Je kunt nu bijvoorbeeld de luchtfilterbak schoon gaan maken, pas hierbij op dat er GEEN water in de luchtinlaat komt! Doe dit dus bijvoorbeeld met een vochtige doek.
Filter cleaners:
- Twin Air filter cleaner
- Motorex filter cleaner
2 ) luchtfilter insmeren:
Dit kan je doen met speciale filter olie (blauw) maar je kunt evengoed wat motorolie gebruiken. Laat je niet wijsmaken dat het ook goed kan met zonnebloem olie of iets dergelijks!
-> Je dopt je filter in de filter olie hier en daar wat in en masseert hem zachtjes in. Doe opnieuw plasticen of rubberen handschoenen aan.
-> Zonder handschoenen kan het ook. Neem een plastic zakje, doet er de filter in samen met filter olie, knoop het zakje toe en masseer je filter rondomrond in. Let wel, de filter mag niet te vettig zijn, zodat je een goede airflow mogelijk maakt. Knijpt hem dus goed uit in keukenpapier of krantenpapier.
Installeer het filter nu weer in de luchtfilterbox en laat hem zo'n 24 UUR drogen.
Nu is je filter weer helemaal nieuw! Controleer regelmatig of het filter nog schoon en intact is, zeker wanneer je zonder luchtfilterbakdeksel rijd.
Filterolieën:
-
-
K&N luchtfilter:
Het reinigen en insmeren van een K&N filter verschilt enorm van het reinigen van een schuimfilter. Bij je K&N filter krijg je een "part number". Deze kan je op deze Applicatie Zoek Pagina van K&N invullen om de juiste instructies te verkrijgen.
1 ) filter reinigen:
Maak je filter los en tap al het stof en vuil eruit. Vervolgens neem je een zachte borstel (bijv. verfborstel) en veeg je voorzichtig tussen de voegen verder schoon.
2 ) vernevel K&N filter cleaner:
Vernevel K&N air filter cleaner vrij over alle filter elementen en laat een 10 minuten inweken.
3 ) pan-reiniging:
Grote K&N elementen kunnen gerolt of kort ingeweekt worden in een pan met K&N air filter cleaner. Verwijder het element vervolgens onmiddelijk uit de pan en laat deze ongeveer 10 minuten uitlekken.
4 ) Reiniging hints:
Gebruik ENKEL K&N air filter cleaner
GEEN benzine, mazout of petrolium reiniging
GEEN stoom reiniging
GEEN bijtende reiniging oplossingen
GEEN sterke detergenten
GEEN hogedruk reiniging
GEEN onderdeel reinigings solventen
Elk van deze GEEN's kan schade verrichten aan het gaas filter medium die K&N filters kenmerkt, en bovendien kunnen de rubberen sluitingen erdoor inkrimpen of verharden!
5 ) afspoeling:
Spoel het filterelement af onder een lagedruk kraan. Spoel altijd van de propere kant naar de vuile kant. Dit verwijderd het vuil en drijft het vuil niet terug in de filter.
6 ) Droog hints:
Droog altijd op natuurlijk wijze.
Schud, na de spoeling, al overtollig water af en laat natuurlijk drogen.
Gebruik GEEN luchtcompressor
Gebruik GEEN vuur
Gebruik GEEN haardrogers
Overdreven verhitting krimpt het katoene filtermateriaal. Gecompresserde lucht blaast gaten in de filter.
7 ) insmering:
Olie steeds de filter in na reiniging. Spuit K&N air filter oil, plooi per plooi.
Wacht 20 minuten en herolie alle witte, ongeöliede plekjes die zich vertonen.
8 ) knijpfles insmering:
zelfde proces als stap 7.
9 ) smering hints:
Gebruik NOOIT een K&N filter zonder insmering! (de filter zal het vuil niet tegenhouden zonder de olieën)
Gebruik ENKEL K&N air filter olieën
K&N air filter olie is een mengsel van minerale olieën en speciale polymeren die een efficiënte barrière vormen. Rode kleurstof werd toegevoegd om makkelijk te zien waar alreeds olie is aangebracht. Uiteindelijk vervaagd de rode kleur ervan, maar de olie blijft en filtert nog steeds de lucht.
Gebruik NOOIT automatisch transmissie vloeistof
Gebruik NOOIT motorolie
Gebruik NOOIT diesel brandstof
Gebruik NOOIT WD40, LPS of andere lichtgewicht olieën
10) herinstalleer de filter
Voor meer informatie, bezoek www.knfilters.com
● Smeernippels A-armen:
Regelmatig je smeernippels eens afgaan aan de hand van een "grease gun" of smeerpistool, om het vuil er goed door te pompen en voor een continue smering zorgen.
Zeker niet aarzelen om een kapotte smeernippel te vervangen.
Smeernippels staan aan de a-arm ophangingen, (soms) stuurboom en (soms) achterbrug.
Na elke 2, 3 ritten smeer je ze best eens in.
Bij A-armen zonder smeernippels wordt de ophanging minstens jaarlijks eens ingesmeerd.
Smeerpistolen:
1. Innotec Grease Gun
1.
Smeertubes/vetten:
1. Innogrease TF250
1.
● Bougie:
Als dit eens om de 3-4 maand doet is het ok, maar regelmatig de kleur van je bougie bekijken kan geen kwaad.
Aandehand van de kleur kom je teweten of je mengsel te rijk (bruine kleur) of te arm (witte kleur) staat.
● Bandendruk:
Dit staat vermeld in gram of psi op de meeste banden. Ook op de warninglabels op je plastieken kan het staan en in de owners manual van je quad.
Achteraan altijd een 50 gram meer druk dan vooraan.
Regelmatig nazien dus! Want het zorgt voor betere rem prestaties op de baan als de druk goed staat en dat je quad niet begint scheef te trekken.
● Roestgevoelige metalen:
(uitlaatbocht, kader, ...)
Preventief inspuiten met roestwerend middel (kruipolie, WD40, Bel Ray 6in1, ...)
Het feit dat metalen (roestgevoelige) delen een beetje vettig staan is goed tegen o.a. roestvorming en strooizout.
V Deze delen mag je eveneens inspuiten met WD40: chassis, motorblok, vering, ophangingvoor- en achterbrug, uitlaat en radiator
X Deze delen mag je nooit inspuiten met WD40: remschijven
WD40 -> Bel Ray 6in1 ->
Finasol is ook een goed product voor de motor en rubberen darmen in te spuiten, laten intrekken en afspuiten. Maakt de motor als nieuw.
● Remvloeistof bijvullen:
Open het remvloeistofreservoir en voeg remvloeistof toe.
Nu ben je best met twee personen.
Persoon 1 aan de rem. Persoon 2 ontlucht aan het ontluchtschroefje op de remklauw.
Op de remklauw zit er een ontluchtschroefje. Het lijkt op een kleine smeernippel. Zet er een darmpje op met een potje eronder klaar om overtollige vloeistof op te vangen.
Ga alsvolgt tewerk:
Persoon 1 pomp enkele keren met de rem zodat de remvloeistof wordt verdeeld in de remkabel. Vervolgens zet houdt hij de rem in en zet er druk op!
Persoon 2 opent het ontluchtschroefje door dit vijsje een toertje los te draaien. De overtollige lucht komt eruit. Vijs het ontluchtschroefje opnieuw toe vanaf er een straaltje olie meekomt.
Persoon 1 mag de rem nu weer lossen.
Nu herhaal je dit proces tot er genoeg is bijgevuld en voelbaar genoeg druk op de rem zit.
Met de rem pompen, druk op rem, ontluchtschroefje open, ontluchten, ontluchtschroefje toe, rem lossen.
Doe het remvloeistofreservoirdopje er tenslotte terug op.
remvloeistofproducten:
Kijk op het remvloeistofreservoir welk type remvloeistof je vandoen hebt.
Zo zijn er:
- DOT3
- DOT4
● Velgen:
Velgen kan je simoniseren. Een polijstkop voor op de boor is hierbij een handig hulpmiddel.
Zo is Mothers Powerball een goeie polijstkop.
www.speedshop.be
Als je velgen er heel slecht aan toe zijn:
- schuur je velg met fijn staalwol #0000
- wax je velg in met simonis
- blink ze op met de Mothers Powerball
Ook vind je op hier een goede uitleg in 3 stappen hoe te polieren.
Mogelijke polijst- en simoniseerproducten zijn:
- Commandant 4
- polijstpasta voor alu
● Algemeen:
- Reinigen van de quad na elke rit
- Oliepijl regelmatig nazien
- Ketting smeren en indien nodig vervangen
- Luchtfilter regelmatig reinigen
- Smeernippels insmeren
- Bougie eens veranderen om de paar maanden (voorkomt pannes)
- Bandendruk regelmatig controleren
- Roestgevoelige metalen preventief onderhouden
- Remvloeistof bijvullen
- Velgen opblinken
● Reinigen van de quad:
Alvorens te beginnen, doe een vod in je uitlaat of plak die af met ducktape. Heb je een open luchtfilterbox doe je goed deze vol te proppen met vodden of een laken. Zo kan het water niet doorheen de aanzuigbuis de carburator in en in het slechtste geval de cilinder in.
Reinig de quad met een hogedrukreiniger aangesloten op een warmwaterkraan. Uiteraard reinigt warm water beter en makkelijker dan koud water, maar het is natuurlijk geen must. Een druk van 60 bar volstaat. Bij een hogere druk let je op dat je er geen stickers af spuit.
De quad kan je vervolgens op de grabbar plaatsen, m.a.w. rechtop zetten. Zo is de quad onderaan met gemak te reinigen. Je doet er goed aan eerst je naftekraantje te sluiten.
Natuurlijk kan je dit alles ook doen met een een tuinslang of emmer met zeepsopje en spons.
Sommigen blazen de quad, kleine holtes, schakelaars en andere bedieningsorganen droog met een compressor en doen een klein ritje om de quad volledig te drogen.
Vervolgens nevel je de quad met behulp van een plantenverneveler met daarin een scheut zeep (vbn. Vigor, ...) en water in.
10 minuutjes (meer dan genoeg) laten inweken en terug met de hogedruk eroverheen.
Je kan ook S100 Motowash spray gebruiken. Eveneens laten inweken en afspoelen.
Laat de quad nu even draaien! Zo start hij opnieuw met zekerheid bij je volgende uitstap.
Als extra kan je je plastics volledig droog en stofvrij maken, inspuiten met siliconenspray en licht opwrijven met een zachte doek.
Siliconenspray zorgt er voor dat nieuw vuil minder goed pakt en er makkelijker af spoelt, het beschermt tevens tegen krassen en laat je plastics mooi glimmen. Vermijd enkel je handvaten ermee in te spuiten. (grip)
Ook hoef je er niet overbodig veel op te spuiten. Met een doek kan je alles mooi verspreiden en aldus zuiniger omspringen met je spuitbus.
TIP:
Gebruik zeker geen simoniseerproducten, want daar zitten schuurmiddelen in die je plastiek mat maken i.p.v. blinkend.
Gebruik best ook geen WD40 op de plastieken, want hier blijft het vuil meer aan "kleven" en slaan je plastics evenees meer dof uit.
Siliconenspray producten:
1. Glitter Spray van Denicol (400ML)
2. Decoshine ultra fast (500ML)
(openwrijven, opdrogen en opwrijven met een propere vod, is niet zo vettig als siliconenspray, matte plekken verdwijnen)
3. Sicliconenspray van Putoline (500ML)
1. 2. 3.
● Olie hernieuwen:
De olie bepaald de levensduur bij een 4-takt motor.
Wannneer vervangt men de eerste maal de olie? Na rodage! M.a.w. na 1 of 2 tanken oftewel na 10 uur rijden.
Alle volgende keren best om de paar maanden of aan de hand van je oliepeil. Kijk daarom regelmatig je oliepeil na!
Alvorens het oliepeil correct af te lezen en de motorolie te vervangen laat de motor een 2 à 3 minuten draaien. Let er wel op dat hete olie brandwonden veroorzaakt, dus voorzichtig bij het vervangen.
1 ) oliepeil nazien:
Draai je oliedop uit, veeg het antennetje schoon met een doek, plaats de dop terug, haal hem er terug uit en lees het oliepeil af.
LET OP !
Bij YFZ450:
Draai je oliedop uit, veeg het antennetje schoon met een doek, plaats de dop terug, haal hem er terug uit ZONDER die er terug in te draaien en lees het oliepeil af.
- ● Teveel olie is niet goed omdat de kans dat je motor zot begint te draaien groot is. Dan zuipt hij alle olie binnen in de verbranding. Als je quad witte damp uitstoot zit je met teveel olie!
● Te weinig is dan weer gevaarlijk voor vastlopers en hoge slijtage.
Geregeld nakijken is de boodschap, beter te vaak dan te weinig!
2 ) olie hernieuwen:
Onderaan de motor is er een bout die je losdraait om je oude olie er te laten uit druppen. Soms moet men de kader-beschermplaat eerst demonteren vooraleer men aan de bout kan.
Voorzie een bakje om de olie op te vangen, draai de aftapbout los, let op voor je handen (hete olie) en laat de olie er een 15 minuten uitdruppen.
EXTRA !
De Polaris Predator, Suzuki Z400, Yamaha YFZ450:
Hebben 2 aftapbouten, 1 onder de olietank, de andere onder het motorblok zelf. Beide moeten los gedraaid worden.
3 ) oliefilter vervangen:
De oliefilter mag 1 op de 2 keer vervangen worden. M.a.w. een oliefilter kan je 2 maal gebruiken en aldus maximaal 1 maal HERbruiken.
Stel, je vervangt nu je filter door een nieuwe, dan kan je die bij de volgende olie herversing opnieuw gebruiken. De keer erna plaats je een nieuwe! Vóór gebruik smeer je de nieuwe oliefilter even in met propere motorolie.
De allereerste keer dat je je olie vervangt moet er een nieuwe luchtfilter in! Bij de allereerste keer bevat de olie heel fijne ijzerfijlseltjes. Lang laten uitdruppen is een goede raad en de oliefilter vervangen is een must!
Er bestaan ook magnetische aflaatbouten die deze ijzervijlseltjes aantrekken. Maar wellicht niet voor elke quad.
Drain Plug with High Energy Magnet
Vijs de bout onderaan je blok er terug op en voeg de verse olie toe tot (dicht) aan het maximumpeil.
Doe dit rustigaan en vul lichtjes aan bij. Controleer af en toe je oliepeil terwijl je tewerk gaat, want olie toevoegen is makkelijker dan olie eruit halen.
Olieën:
1. Elf ATV 4 POWER (10W50 - 100% volsynthetisch)
1.
● Ketting:
ketting aanspannen: Niet te vast, niet te los! Gemiddeld tussen 3,0 en 4,0 cm.
ketting onderhouden: Na elke rit! Niet te weinig, ook niet teveel. En reinigen alvorens te smeren.
ketting vervangen: Alles in 1 keer! (voortandwiel, achtertandwiel en ketting)
Er zijn 2 soorten kettingen:
o-ring ketting:
Een duurdere ketting, maar ze gaat langer mee. Hiervoor moet je wel speciaal kettingvet kopen omdat er rubberen o-ringetjes in de ketting zitten en deze anders beschadigd kunnen worden.
Reinig een o-ring ketting met een borstel. (GEEN STAALBORSTEL!) Ook niet met Mazout of Petrolium want o-ringen zorgen ervoor dat het vet wat erin zit er ook in blijft zitten om zo stof en water buiten te houden.
Spuit deze dus ook best nooit met een hogedrukreiniger af.
Je kan eventueel WD40 tegen roestvorming gebruiken, waarna je de ketting invet met (speciaal) kettingspray.
In principe hoeven de gewrichten van een o-ring ketting niet gesmeerd te worden, maar de rolletjes van de ketting (vanbinnen en vanbuiten, spaarzaam) wel!
Smeerproducten o-ring ketting:
1. Innotec 110 Total power grease
1.
Quads die standaard over een o-ring ketting beschikken:
Polaris Predator, Suzuki Z400, ... (voor aanvulling vatbaar)
gewone ketting:
Reinigen met Mazout of Petrolium of filter cleaner. Dit doe je best met een klein borsteltje (staalborstel mag) en daarna met een vod droogvrijven.
Dit is de enigste manier om die vettige smurie (lees mengeling van modder en smeerolie) eraf te krijgen.
Ketting afblazen met luchtpistool is ook een goed alternatief.
Dan goed de kant die in aanraking komt met de tandwielen inspuiten met kettingvet of -spray.
Smeerproducten gewone ketting: (best vastzettend vet)
- Motorex kettingspray
- Teflon
- TIPs:
Plaats je achterbrug op een statief of een alternatief (blok hout), zo kan je makelijk je achterwielen roteren en de kant die in aanraking komt met je tandwielen invetten.
Als je ketting neemt met slotje steek het slotje in de draairichting, dwz dat de plaats waar het slotje open is naar achter moet zitten. Dit is ter voorkoming als het slotje ergens happert die er niet afgeduwt kan worden. Indien je voor bv onderhoud ketting open doet met een slotje mag je het slotje nog 1maal gebruiken en dan een nieuw slotje steken. Speling van het slotje wordt dan te groot met risico dat die eraf springt.
Je hebt 2 soorten slotjes. 1 met bekken en 1 met uitsparing. Gewoonlijk wordt er altijd slotjes voor ketting van atv geleverd met een uitsparing. Die zijn beter of die met bekken.
Als je merkt dat je ketting versleten is, of je merk dat een tandwiel versleten is, dan vervang je best alles in 1 keer!
(voortandwiel, achtertandwiel en ketting)
Anders gaat het nieuwe tandwiel of ketting even snel verslijten als de versleten onderdelen.
Aanverwante onderwerpen:
ketting aanspannen Raptor 700R
● Luchtfilter:
Schuimluchtfilter:
1 ) luchtfilter reinigen:
Het reinigen van de luchtfilter kan op 2 manieren. Maakt de luchtfilterdoos open, haal er de luchtfilter uit en stop een vod in de aanzuigbuis tegen indringen van stof en andere troep.
-> Reinig die met water, vervolgens met een zeepsopje (water & dreft) en daarna opnieuw met water.
-> Of reinig met speciaal Filter Cleaner kuisprodukt. Leg het filter in het reinigingsmiddel voor 3 tot 5 minuten en probeer zoveel mogelijk vuil uit het filter te verwijderen. Doe voordat je hier aan begint een paar plasticen of rubberen handschoenen aan!
LET OP !
De filter NOOIT UITWRINGEN, maar gewoon uitknijpen/uitduwen!
Uitwringen is slecht voor de mousse en scheurt in 't slechtste geval.
Knijp de filter voorzichtig uit en doe het in warm water met een beetje zeep, was hierin het filter en herhaal het met nieuw water en zeep als het nodig is. Als het filter schoon is, spoel het dan af met schoon water zodat alle zeep uit het filter is. Leg het filter nu op een schone plek (papieren doek bijvoorbeeld) om het goed te laten drogen, leg het niet op een hete verwarming of iets dergelijks!
Je kunt nu bijvoorbeeld de luchtfilterbak schoon gaan maken, pas hierbij op dat er GEEN water in de luchtinlaat komt! Doe dit dus bijvoorbeeld met een vochtige doek.
Filter cleaners:
- Twin Air filter cleaner
- Motorex filter cleaner
2 ) luchtfilter insmeren:
Dit kan je doen met speciale filter olie (blauw) maar je kunt evengoed wat motorolie gebruiken. Laat je niet wijsmaken dat het ook goed kan met zonnebloem olie of iets dergelijks!
-> Je dopt je filter in de filter olie hier en daar wat in en masseert hem zachtjes in. Doe opnieuw plasticen of rubberen handschoenen aan.
-> Zonder handschoenen kan het ook. Neem een plastic zakje, doet er de filter in samen met filter olie, knoop het zakje toe en masseer je filter rondomrond in. Let wel, de filter mag niet te vettig zijn, zodat je een goede airflow mogelijk maakt. Knijpt hem dus goed uit in keukenpapier of krantenpapier.
Installeer het filter nu weer in de luchtfilterbox en laat hem zo'n 24 UUR drogen.
Nu is je filter weer helemaal nieuw! Controleer regelmatig of het filter nog schoon en intact is, zeker wanneer je zonder luchtfilterbakdeksel rijd.
Filterolieën:
-
-
K&N luchtfilter:
Het reinigen en insmeren van een K&N filter verschilt enorm van het reinigen van een schuimfilter. Bij je K&N filter krijg je een "part number". Deze kan je op deze Applicatie Zoek Pagina van K&N invullen om de juiste instructies te verkrijgen.
1 ) filter reinigen:
Maak je filter los en tap al het stof en vuil eruit. Vervolgens neem je een zachte borstel (bijv. verfborstel) en veeg je voorzichtig tussen de voegen verder schoon.
2 ) vernevel K&N filter cleaner:
Vernevel K&N air filter cleaner vrij over alle filter elementen en laat een 10 minuten inweken.
3 ) pan-reiniging:
Grote K&N elementen kunnen gerolt of kort ingeweekt worden in een pan met K&N air filter cleaner. Verwijder het element vervolgens onmiddelijk uit de pan en laat deze ongeveer 10 minuten uitlekken.
4 ) Reiniging hints:
Gebruik ENKEL K&N air filter cleaner
GEEN benzine, mazout of petrolium reiniging
GEEN stoom reiniging
GEEN bijtende reiniging oplossingen
GEEN sterke detergenten
GEEN hogedruk reiniging
GEEN onderdeel reinigings solventen
Elk van deze GEEN's kan schade verrichten aan het gaas filter medium die K&N filters kenmerkt, en bovendien kunnen de rubberen sluitingen erdoor inkrimpen of verharden!
5 ) afspoeling:
Spoel het filterelement af onder een lagedruk kraan. Spoel altijd van de propere kant naar de vuile kant. Dit verwijderd het vuil en drijft het vuil niet terug in de filter.
6 ) Droog hints:
Droog altijd op natuurlijk wijze.
Schud, na de spoeling, al overtollig water af en laat natuurlijk drogen.
Gebruik GEEN luchtcompressor
Gebruik GEEN vuur
Gebruik GEEN haardrogers
Overdreven verhitting krimpt het katoene filtermateriaal. Gecompresserde lucht blaast gaten in de filter.
7 ) insmering:
Olie steeds de filter in na reiniging. Spuit K&N air filter oil, plooi per plooi.
Wacht 20 minuten en herolie alle witte, ongeöliede plekjes die zich vertonen.
8 ) knijpfles insmering:
zelfde proces als stap 7.
9 ) smering hints:
Gebruik NOOIT een K&N filter zonder insmering! (de filter zal het vuil niet tegenhouden zonder de olieën)
Gebruik ENKEL K&N air filter olieën
K&N air filter olie is een mengsel van minerale olieën en speciale polymeren die een efficiënte barrière vormen. Rode kleurstof werd toegevoegd om makkelijk te zien waar alreeds olie is aangebracht. Uiteindelijk vervaagd de rode kleur ervan, maar de olie blijft en filtert nog steeds de lucht.
Gebruik NOOIT automatisch transmissie vloeistof
Gebruik NOOIT motorolie
Gebruik NOOIT diesel brandstof
Gebruik NOOIT WD40, LPS of andere lichtgewicht olieën
10) herinstalleer de filter
Voor meer informatie, bezoek www.knfilters.com
● Smeernippels A-armen:
Regelmatig je smeernippels eens afgaan aan de hand van een "grease gun" of smeerpistool, om het vuil er goed door te pompen en voor een continue smering zorgen.
Zeker niet aarzelen om een kapotte smeernippel te vervangen.
Smeernippels staan aan de a-arm ophangingen, (soms) stuurboom en (soms) achterbrug.
Na elke 2, 3 ritten smeer je ze best eens in.
Bij A-armen zonder smeernippels wordt de ophanging minstens jaarlijks eens ingesmeerd.
Smeerpistolen:
1. Innotec Grease Gun
1.
Smeertubes/vetten:
1. Innogrease TF250
1.
● Bougie:
Als dit eens om de 3-4 maand doet is het ok, maar regelmatig de kleur van je bougie bekijken kan geen kwaad.
Aandehand van de kleur kom je teweten of je mengsel te rijk (bruine kleur) of te arm (witte kleur) staat.
● Bandendruk:
Dit staat vermeld in gram of psi op de meeste banden. Ook op de warninglabels op je plastieken kan het staan en in de owners manual van je quad.
Achteraan altijd een 50 gram meer druk dan vooraan.
Regelmatig nazien dus! Want het zorgt voor betere rem prestaties op de baan als de druk goed staat en dat je quad niet begint scheef te trekken.
● Roestgevoelige metalen:
(uitlaatbocht, kader, ...)
Preventief inspuiten met roestwerend middel (kruipolie, WD40, Bel Ray 6in1, ...)
Het feit dat metalen (roestgevoelige) delen een beetje vettig staan is goed tegen o.a. roestvorming en strooizout.
V Deze delen mag je eveneens inspuiten met WD40: chassis, motorblok, vering, ophangingvoor- en achterbrug, uitlaat en radiator
X Deze delen mag je nooit inspuiten met WD40: remschijven
WD40 -> Bel Ray 6in1 ->
Finasol is ook een goed product voor de motor en rubberen darmen in te spuiten, laten intrekken en afspuiten. Maakt de motor als nieuw.
● Remvloeistof bijvullen:
Open het remvloeistofreservoir en voeg remvloeistof toe.
Nu ben je best met twee personen.
Persoon 1 aan de rem. Persoon 2 ontlucht aan het ontluchtschroefje op de remklauw.
Op de remklauw zit er een ontluchtschroefje. Het lijkt op een kleine smeernippel. Zet er een darmpje op met een potje eronder klaar om overtollige vloeistof op te vangen.
Ga alsvolgt tewerk:
Persoon 1 pomp enkele keren met de rem zodat de remvloeistof wordt verdeeld in de remkabel. Vervolgens zet houdt hij de rem in en zet er druk op!
Persoon 2 opent het ontluchtschroefje door dit vijsje een toertje los te draaien. De overtollige lucht komt eruit. Vijs het ontluchtschroefje opnieuw toe vanaf er een straaltje olie meekomt.
Persoon 1 mag de rem nu weer lossen.
Nu herhaal je dit proces tot er genoeg is bijgevuld en voelbaar genoeg druk op de rem zit.
Met de rem pompen, druk op rem, ontluchtschroefje open, ontluchten, ontluchtschroefje toe, rem lossen.
Doe het remvloeistofreservoirdopje er tenslotte terug op.
remvloeistofproducten:
Kijk op het remvloeistofreservoir welk type remvloeistof je vandoen hebt.
Zo zijn er:
- DOT3
- DOT4
● Velgen:
Velgen kan je simoniseren. Een polijstkop voor op de boor is hierbij een handig hulpmiddel.
Zo is Mothers Powerball een goeie polijstkop.
www.speedshop.be
Als je velgen er heel slecht aan toe zijn:
- schuur je velg met fijn staalwol #0000
- wax je velg in met simonis
- blink ze op met de Mothers Powerball
Ook vind je op hier een goede uitleg in 3 stappen hoe te polieren.
Mogelijke polijst- en simoniseerproducten zijn:
- Commandant 4
- polijstpasta voor alu