Pagina 1 van 2

Tips bij aankoop tweedehands quad !

Geplaatst: wo 01 feb, 2006 19:53
door Ivoman #7
Waar je op letten moet bij aankoop van een tweedehands quad:


● Controleer eerst en vooral de tandwielen

● Vraag na welk bouwjaar en controleer dit op de papieren & ga na of het kadernummer op het chassis klopt met het kadernummer op de papieren!

● Test de motor op gehoor:
  • Zorg dat de motor koud staat wanneer je hem test. Vraag de verkoper hem niet warm te laten draaien als je komt bezichtigen.
    > Rijdt hem zachtjes warm en luister op abnormale geluiden
    > Test hoe het met de cilinder en de piston gesteld is:
    Sta stil, zet je in derde, geef wat gas en laat de koppeling stilletjes aangrijpen, en vertrek zo zachtjes. Als er wat mis is in de cilinder zul je het dan wel horen daveren en abnormaal trillen (meestal lagers die ook stuk zijn als ie dat doet)
    > Ga eens goed in hoge toeren
● Kijk of hij vlot start (electrischie start, bougi, batterij)

● Voel of gas en koppeling soepel gaan

● Test de remmen (en remblokjes als mogelijk). Eens vragen of er nieuwe remblokken op zitten kan ook geen kwaad.

● Controleer of alle lichten en schakelaars goed werken.

● Controleer of alles mooi recht staat:
  • Zet de quad eens op een vlak gedeelte van de weg met de wielen recht vooruit, ga voor de quad staan en controleer of alles recht staat, kader, bullbar, voetsteunen, plastiek. Doe dit achteraan ook eens.
● Bekijk het profiel van de banden na

● Vraag of hij goed onderhouden werd;
  • luchtfilter regelmatig gereinigd? alsook olie en dergelijke regelmatig vervangen?
● Controleer de wielspeling

● Test de veringen door op de quad te gaan staan en je voorrem in te duwen en is goed naar voor en naar achteren te duwen.

● Controleer blootliggende bekabeling

● Controleer het kader op scheurtjes: achterbrug, A-armen en de kader zelf

● Vraag goed na welke nafte er gebruikt wordt



Schrijf het allemaal op een papiertje neer of print dit uit als je een quad gaat bezichtigen.

Nog tips, opmerkingen? Post ze maar.

Geplaatst: wo 01 feb, 2006 20:04
door HUMMER
als ik me niet vergis staat het bouwjaar bij een yamaha gegraveerd in de velgen, vroeger toch(als dit niet meer zo is zeg je het maar), bouwjaar en inschrijvingsdatum stemmen namelijk niet altijd overeen en daar durft wel al eens gelogen worden....
Voor de rest, al aardige lijst :wink:

Geplaatst: wo 01 feb, 2006 20:07
door yamahakodiak
in het frame nummer staat ook het bouwjaar dan staat er bijvoorbeeld ............ 05................

Geplaatst: wo 01 feb, 2006 22:48
door FOR FUN
Zeker papieren vergelijken met chassnr op quad.Kan je veel ellende bezorgen ik spreek van ondervinding.

Geplaatst: wo 26 jul, 2006 08:35
door Yamaha Grizzly 700
het best is gewoon op de papieren kijken...

Geplaatst: wo 26 jul, 2006 11:21
door Skicks
hesselink schreef:het best is gewoon op de papieren kijken...
en op wat trekt dat wat je net zei?

post nuttige informatie, of post nix!

Geplaatst: ma 31 jul, 2006 10:18
door jossoh
lijstje vier keer overlezen :p ! kom je aan bij die kerel van 2ehands quad, kijk je meestal de helft maar na :verymad:

Geplaatst: ma 31 jul, 2006 11:28
door Alfredo
Dat is dan toch je eigen schuld?

Geplaatst: vr 04 aug, 2006 15:50
door jossoh
jah dayt klopt maar alles wat hier staat vergeet je meestal! :oops:

Geplaatst: vr 04 aug, 2006 15:54
door Kortvrint
jossoh schreef:jah dayt klopt maar alles wat hier staat vergeet je meestal! :oops:

Ik zou niet beschaamd zijn om het af te printen en mee te nemen!

Geplaatst: vr 04 aug, 2006 15:57
door BULLET-PROOF
ik ook niet hoor ! :mrgreen:

Geplaatst: di 15 aug, 2006 16:28
door Moi
Ik ook niet 8)

Geplaatst: zo 31 dec, 2006 01:22
door Robert
Er zit een nadeel aan als je hem uitprint.

Hij ziet dat jij alles moet oplezen dus hij weet ook dat je er de "Balle"verstand er niet van hebt :roll:


Ompraten voor een beetje ervaren verkoper is niet zo moeilijk :p

Geplaatst: zo 31 dec, 2006 02:22
door Ivoman #7
Zolang de quad aan de criteria voldoet betaal je allicht niet teveel. Zijn er daarentegen toch mankementen, hou dan gewoon voet bij stuk. En denk er anders eerst nog even over na terwijl je naar andere quads uitkijkt.

Geplaatst: zo 31 dec, 2006 11:10
door Fré
Ivo, ik heb wat twijfels bij het volgende:

> Test hoe het met de cilinder en de piston gesteld is:
Sta stil, zet je in derde, geef wat gas en laat de koppeling stilletjes aangrijpen, en vertrek zo zachtjes. Als er wat mis is in de cilinder zul je het dan wel horen daveren en abnormaal trillen (meestal lagers die ook stuk zijn als ie dat doet)


Afhankelijk van de vaardigheid van de rijder, alsook de zonnestand en het getij, is de kans groot dat elke quad begint te daveren als je dit doet. Soms kan dit geluid ook piston slap zijn, wat vrij normaal kan zijn onder dergelijke voorwaarden (lage toeren, hoge belasting, imho niet echt gezond). Ik denk dat je de motor alzoveel op een normale en iets minder gebruikerafhankelijke manier kan belasten, zoals in hoge versnelling, van midden toerental doortrekken naar hoogste toerental. 8)

Moesten ze op een quad die ik zou verkopen in derde vertrekken en de boel doen daveren door te weinig gas te geven, dan trok ik ze van het zadel. :mrgreen:

Ik begrijp wel dat je op deze manier veel kunt horen en voelen (koppeling, motorgeluiden), maar als een pipo geen of te weinig gas geeft in zo'n manoeuvre dan davert en klatert de gezondste quad. :o


Voor de rest van dit topic: ik ben het eens dat je heel goed moet luisteren! neem iemand mee die dezelfde quad heeft gekocht zodat hij wat kan vergelijken.