Pagina 1 van 2

Custom made pivot bolt (update 16/03/06)

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 15:18
door Sg6
Gisteren een beetje zitten sukkelen met de draaibank maar het lukte wel.
Het materiaal is 42CrMo4 staal wat dus niet al te gemakkelijk is om te draaien.
Hiervoor heb ik een speciaal plakket gekregen van een maat (20 euro voor 1) om dit CrMo staal te kunnen gemakkelijker te draaien.
Ben daar is geslaag tot op 18mm dikte toen begon de kak. Hiervoor heb ik dan telefonisch de hulp ingeschakeld van mijne maat. Na het uitrekenen van de snelheid kwam ik neer op een snelheid van boven de 2000 toeren en een voeding van iets meer dan 0,5. Dit rade mijne maat af op een conventionele draaibank aangezien ik geen controle heb op de stopplaats van de voeding. Dus maar op 1350 toeren gedraai met een voeding van om en bij de 0,43. Kan je zeggen dat op dit moment mijn hart serieus klopte want dat vliegt voorbij en is ff een scary moment.
Ik ga deze week alles eens controleren en als dit mij aanstaat ga ik het elektrolytisch laten verzinken anders zal mijne maat er nog ene maken maar dan op cnc.

Totaal kostrprijs komt neer op ongeveer 25 euro zonder arbeidsuren.

Update:
Heb deze namiddag om mijn bout geweest en het zag er schitterend uit. De bussen passen er nog heel goed op en het voordeel is dat die bout niet meer kan roesten tov origineel.
Kostprijs hiervoor, niet verschieten
2 euro!

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 15:24
door Ralph
Pivot bold voor wat :?

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 15:33
door Sg6
oeps excuseer :?
dit is om de achterbrug aan chasis te bevestigen, die van mij was aan 1 zijde ingesleten en er was zichtbare slijtage.

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 16:14
door Robby
Sg6 schreef:oeps excuseer :?
dit is om de achterbrug aan chasis te bevestigen, die van mij was aan 1 zijde ingesleten en er was zichtbare slijtage.
knap werk sg6, mag ik er juist nog een puntje aan toevoegen, dit is de as waar je lagers op draaien he, misschien kan je uit je oude as bekijken waar je lager wrijven en langs beide zijden van je nieuwe as een gat boren tot op de helft waar de lagers zitten,dan boor je dwars in je as een klein gaat diameter 1 is meer dan genoeg en dan maak je over de hele diameter ter hhoogte van dat gat een kleine gleuf. En aan de uiteinden van je as zet je dan smeernippels op.
greetz

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 16:21
door Sg6
wel robby kzal het zo zeggen,
op die as zitten nogmaals 2 bussen, trompetjes (ook vervaardigd uit 42CrMo4 en gehard en geslepen), en op die trompetjes zitten de lagers. In de achterbrug heb ik al een aanpassing gedaan zodat ik die lagers kan smeren. Ipv 2 lagers heb ik naar 4 lagers gegaan.

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 16:36
door Robby
ow ok,wist niet hoe het systeem in elkaar zat, bij men warrior had ik het zo gedaan dat ik vanuit de as kon smeren en is wel vrij gemakkelijk.

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 17:27
door Bartje 400
leuk

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 17:29
door peterrrrr
MOOI :applaus:

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 19:26
door yamahakodiak
mooi gemaakt man :buig: :duimhoog:

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 20:21
door blaster200
ja mooi gedaan (gedraaid:P) maar kun jenie beter een originele halen :? of is dit 10x sterker??

Geplaatst: zo 05 mar, 2006 22:05
door Sg6
dit is een sterker metaal soort plus dat het nog eens een volle as is ipv een holle. Op z400 central spreekt men regelmatig van een gekraakte.

Geplaatst: ma 06 mar, 2006 16:50
door blaster200
holle as :? maar het ziet er goeed uit

Geplaatst: ma 06 mar, 2006 16:52
door Hanzie
idd en gaan enorm snel krom!

erg mooi werk man, klasse! :applaus:

Geplaatst: ma 06 mar, 2006 18:01
door wally
zeer schoon werk. Wou dat ik dat kon. echt 10x petje af. Misschien doe ik in de toekomst nog wel een beroep op je als je dat niet erg vind. groetjes wally

Geplaatst: do 16 mar, 2006 17:39
door Sg6
and up :tongduim: