Pagina 1 van 1

Header verkorten

Geplaatst: do 15 jan, 2004 01:12
door Rik350
Hallo ik heb een Kawa zx 9 r titanium einddemper gekocht omdat ik een of ander aftands brulpijpje had(lees:geen demper maar een aluverdikking aan het eind van de uitlaat). Om deze te monteren moet ik mijn header inkorten. Heeft iemand enig idee wat het verkorten van je header voor effect heeft op je pk's, koppel,soepelheid van de motor, de opbouw van je vermogencurve (bredere powerband of juist smaller) en/of je maximale prestatie lager of juist hoger in toeren komt te liggen.
of dat het mss geen bal uitmaakt er gaat zo'n 20 cm af

over de demper maak ik me geen zorgen de oude was zoals gezegt gewoon een open alu buis. Maar deze is zo groot (49 cm bij 17 doorsnee ofzo) dat dit de flow geenszins in de weg kan zitten er is zeg maar volume zat om de ploffen ruimte te geven. Hij komt ook van een 900 cc af natuurlijk.

Geplaatst: do 15 jan, 2004 08:09
door elsinore
zal eerder vermogen afnemen dan toenemen.
grotere dia uitlaat pijp vanaf blok zal meer schelen.

Geplaatst: do 15 jan, 2004 08:46
door Teunie
Zou er niet zomaar aan gaan slijpen aangezien die headers het karakter van je motor bepalen en zorgvuldig samengesteld zijn!!

Koop je een aftermarket uitlaat die gemaakt is voor jouw quad, dan ga je er tenminste op vooruit en niet op achteruit!

Geplaatst: do 15 jan, 2004 14:19
door Rik350
Koop zelf een aftermarket pijp van 200 euro daar heb ik geen zin in. UIteindelijk koop ik toch een raptor. Maar om de demper te passen moet de header korter ik vroeg me af wat dit voor effect heeft niet wat k beter kan doen.

Geplaatst: do 15 jan, 2004 17:00
door Teunie
Auchhhh :shock: zal niks meer zeggen :!:

Geplaatst: do 15 jan, 2004 17:15
door Rik350
sorry was niet negatief bedoelt. Mijn schrijven hebben altijd de neiging zo te klinken zal er meer op letten :roll: Maar goed weet iemand het effect van een kortere header.

Geplaatst: do 15 jan, 2004 17:18
door Teunie
Ok is goed. Misschien was ik ook wat te belerend met mn uitspraak. Terug naar topic dus ;)

Geplaatst: do 15 jan, 2004 17:39
door Fré
kijk es naar de lengte van custom headers (bv van yoshi en co), en kijk of die korter zijn of niet.

Zijn ze een stukje korter dan je huidige nu, go ahead zou ik denken.
Zijn ze langer, jah, dan blijf je er volgens mij best af.

bijvoorbeeld:
bij de Z zijn de meeste custom headers korter dan de stock header (zijn beter gekromd). Ik zou er bijgevolg niet mee inzitten om de boel een beetje in te korten. Praktisch onmogelijk, want wil ik een kortere header dan moet ik de bocht veranderen (ik kan nergens een stuk afslijpen),... kan ik evengoed een nieuwe bestellen.

Tis maar een gedacht hé, ik heb zo het gevoel dat deze redenering redelijk in de buurt komt.

Geplaatst: vr 16 jan, 2004 16:22
door Rik350
Tja tis al gebeurt Ik heb inderdaad last gehad van de bocht daarom heb ik er een stuk tussenuit moeten halen aan de zijkant van de cylinder tussen de twee bochten in zeg maar waardoor de achterste bocht iets meer naar voren kwam te liggen en de demper nu dus past (wow een 49 cm glimmende titanium demper ipv zon 30 cm alu kacheltpijpje ziet er cool uit) Vraag me nog niet wat het met me vermogen deed. ik heb nog niet gereden aangezien ik nog niet helemaal klaar ben met mijn
project/revisie maar zal binnenkort verslag uitbrengen. Dit zal niet helemaal eerlijk zij aangezien ik nu ook net k&n en rejet kit heb geïnstalleerd.

Geplaatst: vr 16 jan, 2004 16:25
door Fré
mss zal je moeten rejetten = foefelen tot je het optimale punt gevonden hebt.
Een jetkit kan je niet zo maar "installeren" ;)

Geplaatst: vr 16 jan, 2004 16:34
door Rik350
Ja dat foetelen(wij noemen het eigenlijk prutsen) bedoelde ik ook daarmee maar je kan wel een richtlijn uit de folder volgen.Die houd rekening met op welke hoogte je rijd en wat voor type onderdelen je gebruikt(custom uitlaat ja of nee met of zonder open filter met of zonder filterdeksel) + dat je zo'n kit modelspecifiek koopt dus je kan er ongeveer wel uitkomen dan moet je uiteraard zelf nog even kijken of het klopt