Pagina 1 van 2
Spoorverbreders
Geplaatst: za 17 jan, 2004 23:04
door ~JoAcHiM~
Ik zou graag spoorverbreders op m'n kfx plaatsen. Dit in plaats van een andere as en a-armen omdat deze laatste veel te duur uitkomen voor me.
Is er een nadeel tussen spoorverbreders en verbreden via andere as en a-armen? Is het misschien omdat de stock as en a-armen en kogellagers wat meer onderhevig zijn aan slijtage; (en dan ook af te raden voor het zwaar crossen)?
Ik rij meestal op de baan, soms een keer op parcour, ik jump niet veel/hoog.
Op rockymountainatv zie ik twee soorten staan, de ene zijn duurder dan de andere. Wat is het verschil, welke zijn de beste? Ik zou gaan voor 2.5inch langs achter. En normaal ook hetzelfde langs voor, maar ik zie geen ''2.5inch front'' staan. Waarom is dit? (dan 1.5inch langs voor)
http://www.rockymountainatv.com/home.asp?sid=0003888402
http://www.rockymountainatv.com/home.asp?sid=0003888402
merci, Joachim
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 09:45
door Fré
De links werken niet, maar kweet over wat je het hebt.
vanachter:
Een as is ontworpen (liefst toch, men mist soms eens, zie eerste serie Z400's) om een bepaald moment op te vangen. Als je er spoorverbreders op steekt dan vraag je om problemen.
Niet doen dus. Tenzij je graag met een gebogen achteras zit. Om nog maar te zwijgen over je lagers die veel sneller zullen verslijten omdat de as meer doorbuigt.
vanvoor:
Hoe dichter je wielen op de gewrichten zitten, hoe beter voor de stabiliteit. Dus de kans is enorm groot dat hij niet meer prettig (en goed) rijdt als je spoorverbreders gestoken hebt.
Voorbeeld: ziet je rechtse wiel een bultje aankomen, dan kan je rechter voorwiel door die verlenging veel makkelijker naar achteren geduwd worden (hefboom is groter) -> bump steer, oftewel slecht stuurgedrag.
Ook zullen je lagers weer te veel belast worden.
maw: spoorverbreders zijn geen optie als je het mij vraagt.
EDIT: Misschien is het wel een optie als je voorzichtig rijdt, maar tis nog altijd op eigen risico natuurlijk.
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 10:27
door L.D.
www.quadshop.be onderdelen/accessiores
Daar staat er een setje afgebeeld.
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 10:38
door Teunie
Spoorverbreders achter zijn normaal, mits je niet al te overdreven springt, geen probleem. Bij de Z/KFX is het echter wel een probleem, aangezien de achteras nogal zwak is. Op
http://www.gtthunder.com/400z.html staat hier een stukje over, hoe ze met spoorverbreders een (of enkele) assen krom gesprongen hebben. Misschien is dit opgelost bij 2004 model maar ik denk het eigenlijk niet.
Dus tenzij je vooral op de baan rijdt zou ik achter voorzichtig zijn met spoorverbreders.
Lagers slijten natuurlijk sneller omdat er meer kracht op komt, maar dit zal in de praktijk wel meevallen.
Vanvoor kun je ook spoorverbreders zetten maar dan gaat inderdaad het verhaal van Fre op, over het veranderen van het stuurgedrag.
Je kunt er verbreders tussen zetten maar dan zou ik voor enkele cm's gaan en geen 2,5" want dan wordt de zaak wel erg belast denk ik.
Beste is dus andere A-armen en een durablue as.
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 10:44
door Fré
Durablue wordt redelijk geweerd op z400 central, veel mensen met slechte ervaringen blijkbaar. Durabreak noemt dat ginder.
Lonestar daarentegen...
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:22
door bansheefreak
ik rij al 6 jaar met spoorverbreeders(achter) en nog altijd geen problemen je moet een vetnippel achter in je ophanging steken
vanvoor moet je gewoon je velgen omdraaien(doen wij ook altijd) maar de beter/duurdere oplossing is a-armen, of je moet ze zelf maken
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:26
door Fré
De ene quad is de andere niet he. Voor de Z is het gewoon niet aan te raden, behalve als je altijd op relatief vlak terrein rijdt.
Van die vetnippel heb je gelijk, dat is zeker aan te raden, spoorverbreders of niet!
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:39
door bart
en hoe zit dat bij een blaster
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:42
door Hanzie
voor de blaster geen enke probleem, zelf 1jaar erop gehad (max breedte 6cm), naar budel geweest, gesprongen etc etc etc niks aan te zien. schelfs rijden er trouwens al 6jaar mee, dus die hebben al wat meer mee gemaakt. en die hebben pas de lagers vervangen dacht ik. dus geen probleem bart!
ligt een beetje van quad tot quad denk ik, voor de Z is het idd niet aan te raden. m'n neef gaat mss een durableu kopen, en als hij mss z'n quad verkoopt (wegens aankop huis en trouwen) krijg ik z'n as, voor een redelijke prijs.
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:51
door bart
hou die maar in ere
ik ga es kijken hoe het zo bevalt en dan verbreed ik hem mss met as en a-armen
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 11:57
door Hanzie
natuurlijk is een andere as etc mooier... maar wanneer je het geld niet hebt vindt ik dit een zeer goede oplossing.
voordeel bij een 2002 en oudere blaster kun je de voorvelgen omdraaien en dat is hij al zeer breedt vooraan. persoonlijk zou ik spoorverbreders laten maken, want als je de prijzen op internet enzo ziet... 100euro voor een set

kun je veel goedkoper krijgen!!
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 12:05
door Mika
Kga één ding zeggen: koop geen spoorverbreders vooraan

op geen enkele quad
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 12:41
door bansheefreak
wij hadden zelfs spoorverbreeders(achter) op een lt160 en daar spronge we ook 2m ver mee.en daar was niets aan te zien
waarom zou het dan niet op een z gaan(eer dat je een scheve as hebt moet je al ver springe)
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 12:52
door Fré
omdat de Z een tere achteras heeft.
Geplaatst: zo 18 jan, 2004 12:52
door Teunie
De as van de Z is een bekend zwak punt.