Pagina 1 van 6

Inline coolers en alles rond koeling

Geplaatst: do 30 mar, 2006 10:24
door Hanzie
wegens een dwaze hanzie is het vorige topic van inline coolers verwijdert :oops: het was net interessant dus start ik een nieuwe bij Tuning.

diegene die een mening hebben over de inline coolers en het principe ervan kunnen uitleggen, zouden deze dit opnieuw kunnen doen hier? want dit was een erg nuttige topic.

antwoorden op de meest voorkomende vragen als:

waarom zijn er 2 verschillende coolers? een naar en een terug?
wat is het nut van een inline cooler?
welk koelmiddel is goed?
wat is een oplossing voor dicht gekoekte radiators?

bij deze laat ik het over aan de ervaren mensen.


alvast bedankt!

Geplaatst: do 30 mar, 2006 10:44
door blach/white
Zoals ik al zij het probleem is vaak modder ( radiator dicht gekoekt )
Oplossing is een rooster, maar wel een met kleine gaatjes.
Gisteren was ik bij maessen en joe had een mooie oplossing, een aluminium frame met daarin een soort vliegen-gaas.( als het gaas stuk is kun je dit gewoon vervangen door nieuw gaas want het frame is los te draaien).
Dit roostertje werkte zeer goed zij hij.
Ook had hij een zijn radiator kappen verlengt met cevlar ( de lucht stroom naar de radiator blijft goed )
Zelf gebruik ik altijd sub zero en rooster en nog nooit warmte problemen gehad ( 2 LTR. 15,50 maessen )

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:37
door No Limit W-tec
Zou niet doen met vliegengaas, dit kan te vlug dicht koeken en heb je geen koeling meer. Ik heb gaten van +/- 10 mm en werkt perfect, radiator nog nooit dicht gezeten. Rooster zit tegen schuin lopende chassis buisjes. Is belangrijk dat rooster onder andere helling staat als radiator.

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:37
door doubletracing
beste voor cross is eigenlijk met hogedruk reinigen tussen de reeksen,maarja niet iedereen heeft deze mogelijkheid.je hebt al een groep nodig,hogedrukreiniger en groot vat water om het wat deftig te doen...

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:40
door epix no-fear
doubletracing schreef:beste voor cross is eigenlijk met hogedruk reinigen tussen de reeksen,maarja niet iedereen heeft deze mogelijkheid.je hebt al een groep nodig,hogedrukreiniger en groot vat water om het wat deftig te doen...

nooooooooooit met hogedruk reiniger tegen je radiateur spuiten dat is finest dan spuit je alle vinnetjes plat

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:45
door doubletracing
hoe kuis jij je radiator dan aan buitenkant?met tandenborstel ofzo? :p

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:56
door Ivoman #7
tuinslang aan warmwaterkraan aansluiten :)

Geplaatst: do 30 mar, 2006 12:59
door No Limit W-tec
Ik heb zo'n 'hoge'drukreinigertje van de gamma van 50 € en dat geeft juist voldoende druk en spuit je radiator niet mee stuk. Geloof me, met dat roostertje van mij nog nooit veel kuiswerk gehad.

Geplaatst: do 30 mar, 2006 13:12
door Hanzie
doubletracing schreef:beste voor cross is eigenlijk met hogedruk reinigen tussen de reeksen,maarja niet iedereen heeft deze mogelijkheid.je hebt al een groep nodig,hogedrukreiniger en groot vat water om het wat deftig te doen...
als je een wedstrijd aan het rijden bent en er is slijk en je radiator koekt dicht dan ga je niet effe stoppen om die zuiver te spuiten veronderstel ik :)

als de wedstrijd gedaan is wel natuurlijk, maar dat was de zondag bij mij al te laat. lampje van temp was al aan.

@tri-z: je mag gerust je radiator zuiver spuiten met een hogedrukreiniger hoor, dat doe ik al heel lang zo en ik heb nog geen vinnetje krom gespoten! je moet natuurlijk niet je lans tegen de radiator zetten... maar op een veilige afstand houden.

Geplaatst: do 30 mar, 2006 14:19
door blaster200
ja klopt, maar voor de koeling geen water das zeker. Ik heb dan wel een AC quad maar wij hebben ook allemaal landbouwmachines en tractors enzo hebben wij gewoon (groene) koelvloeistof van BP, da zijn dan 60 of 200 liter vaten

Geplaatst: do 30 mar, 2006 15:28
door blach/white
Je rooster moet inderdaad wel wat schuin staan.
Dat rooster mag gerust vol komen met modder, het is alleen zo dat het stuk van cevlar wat schuin naar binnen staat de luchtstroom regelt en de koeling wat bevorderd.( komt achter het roostertje )
( de bedoeling is dat de radiator niet vol komt, maar wel het roostertje.)
Dus dan blijf je optimale koeling houden, doordat dat roostertje het vuil tegen houd.
( want hoe groter de gaten in het rooster, des temeer vuil er door kan en dat is niet de bedoeling )

Geplaatst: do 30 mar, 2006 16:41
door doubletracing
Hanzie schreef:
doubletracing schreef:beste voor cross is eigenlijk met hogedruk reinigen tussen de reeksen,maarja niet iedereen heeft deze mogelijkheid.je hebt al een groep nodig,hogedrukreiniger en groot vat water om het wat deftig te doen...
als je een wedstrijd aan het rijden bent en er is slijk en je radiator koekt dicht dan ga je niet effe stoppen om die zuiver te spuiten veronderstel ik :)

als de wedstrijd gedaan is wel natuurlijk, maar dat was de zondag bij mij al te laat. lampje van temp was al aan.

@tri-z: je mag gerust je radiator zuiver spuiten met een hogedrukreiniger hoor, dat doe ik al heel lang zo en ik heb nog geen vinnetje krom gespoten! je moet natuurlijk niet je lans tegen de radiator zetten... maar op een veilige afstand houden.
bedoelde tussen de reeksen door hé 8) niet tijdens de reeks...

als je na de trainingen en eerste reeks de modder laat opdrogen en dan weer verse modder erop van de tweede reeks zal hij inderdaad niet veel koeling meer krijgen,dus tussen de reeksen door eens afstomen.

Geplaatst: do 30 mar, 2006 16:42
door Hanzie
ja weet ik maar als je radiator tijdens de manche vol zit dan ben je veel met de hogedrukreiniger... het is net dat wat het roostertje voorkomt. tussen de reeksen kun je hem idd afspuiten.

Geplaatst: do 30 mar, 2006 16:54
door SlOoT
Je zou eigenlijk een sproei instalatie moeten maken voor je radiateur. Onder het rijden ff op knopje drukken en je rad is weer schoon. Na iedere manche ff water tankje bij vullen :mrgreen: :crosser:

Geplaatst: do 30 mar, 2006 19:08
door bansheefreak
wat nikolas zegt is inderdaad de beste oplossing gewoon netje met redelijk grote gaatjes want zo'n vliegenet zit snel dicht.