Pagina 1 van 2

Advies gevraagd : Yamaha Blaster tunen

Geplaatst: di 04 apr, 2006 22:19
door Impuls
Hallo,

Meesten van jullie denken waarschijnlijk : 'niet weer hetzelfde onderwerp' ... maar ik ben nu eenmaal nieuw hier.

Eerst heb ik zelf wat zitten zoeken in de verschillende threads en kon er eigenlijk het volgende uit opmaken :

Goedkoopste manier in tunen (beetje stage 1 tuning zou ik zeggen)

Volledige uitlaat lijn : Toomey B1 kit in gedachten. (Foma leek me ook leuk)
Luchtfilter van Twin Air
Andere sproeiers

En dan de boel goed afstellen.

Heeft iemand ervaring met Quad Center Brugge (de meningen mogen me ge pmed worden, kwestie hier geen afbraakthread of aanbiddingsthread van te maken)...in de zin van : kunnen ze perfect die afstelling doen.

Wat raden jullie nog aan qua budgetvriendelijke motortuning...

Uitboren, vlakken en porten lijkt me al weer iets duurder...

Graag wat volledig meningen, voorstellen...

Alvast een grote bedankt

Impuls

Ps : Beetje extremere motortuning :

http://www.macdizzy.com/1989mhopup.htm

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 07:52
door Ralph
Toomey B1 is een hele goede, maar helaas wel een dure. Poorten en vlakken is ook niet zo'n hele dure klus, dus dat is ook wel het overwegen waard. Misschien nog een ander membraam, zoals een V-Force of Boyessen. Ontsteking vervroegen is ook nog een idee, maar je zal met al die dingen wel aan de octaanbooster moeten gaan.

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 08:22
door epix no-fear
je moet ook alle bramen uit je karter en cilinder laten halen voor een beter flow dan krijg je er ook een hoop vermogen bij.

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 11:25
door Impuls
opgelet...jullie hier over 'je moet'... maar ik wil het laten doen.

De enige ervaring dat ik heb dateert van m'n 15 jarige camino avonturen waar
ik ne schreef in m'n cilinder handmatig met schuurpapier heb weggewerkt :-)

(en die cilinder werkte achteraf dus nog perfect hé...lol)

Een uitlaat plaatsen ok, maar sproeiers wijzigen, porten, ... naah laat het maar iemand met kennis zijn.


Ik krijg hier ook terug een hoop tips erbij...maar wat is volgens jullie de richtprijs van dergelijke zaken..

een toomey b1 uitlaat (of een goed alternatief..prestatie primeer boven lawaai)
luchtfilter (twin air iets beter dan k&n precies)
sproeier
v-force membraan
onsteking vervroegen
bramen wegwerken
octaanbooster ? (wat het ook mag wezen)

Stel ik ga deze punten behandelen...wat zou jullie persoonlijke keuze zijn..

laat jullie blaster fantasie de vrije loop gaan (wie weet pas ik hem toe !)

Bedankt

Impuls

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 12:09
door Ralph
Ik weet niet waar in België je dat soort dingen kan laten doen.

Als je de kop laat vlakken ga je een hogere compressie krijgen en zal je het octaangehalte omhoog moeten gooien, ik denk dat je het dan niet meer red met 98.

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 13:00
door Impuls
of misschien aan de kant van sluis ? (dus niet ver van m'n deur)

hoe gooi je die octaan gehalte omhoog ? door een additatief ofzo...?

of met ne bottle...

Denk dat dat al niets ietsje teveel is om bij stage 1 tuning te horen
als ik al niet meer gewoon aan een tankstation kan tanken
maar een liter kerosine er moet bij gieten :-)

komaan people...zo veel volk en zo veel kennis...maar nog steeds geen defig antwoord

i challenge you :-p

Cheers
Impuls

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 13:12
door Blasty
Ik had me Blaster ook wel aardig lopen. Zat een FMF systeem op, K&N filter zonder deksel, spoelporten bewerkt, uitgeboord (240cc)en dan logischer wijs een overmaatse Wiseco d'r in, en dat liep toch wel lekker op 98 :p

Dat ding was echt veel sneller dan de gemiddelde Blaster met uitlaat en filter.

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 17:15
door Ralph
Deftig antwoord, moet je eens goed dit topic lezen :?

Het is gewoon hoever jij wilt gaan, wil je met normale benzine blijven rijden, hou het dan bij een uitlaat, filter, poorten en een ander membraam.

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 17:33
door Blasty
Luister ik geef alleen maar aan waar een Blastertje lekker oploopt, en dat was z'n vraag toch? Dat wat ik zei kan makkelijk gedaan worden voor onder de €1000,-.

Misschien moet hij maar eens erbij zetten wat hij uit wil geven :roll: :idea:

Dus vertel jij mij maar wat ik fout heb gedaan :chagarijn:

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 17:43
door yamahakodiak
blasty ralph heeft het volgens mij niet tegen jou maar tegen impuls :wink:

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 20:52
door Impuls
hey hey rustig makkers...

Ik heb hier mooie info gekregen en ben daar ook tevree mee.

Ik begrijp dat het handiger is om eerst een budget toe te kennen, maar als je geen benul hebt
van wat al die dingen kosten dan kan je moeilijk zeggen bvb 500€ ...

Ik zou dus hetvolgende advies volgen :

"hou het dan bij een uitlaat, filter, poorten en een ander membraam"

Uitlaat : Toomey B1 (andere aanraders qua prestaties ?)
Filter : Twin air (type ?)
Poorten : wat houdt dit exact in ? (die gaten die worden aangepast om meer lucht te zuigen ?)
membraan : type en doel (ik dacht betere reactie op gas geven)

Wanneer dit gedaan is, moet ik dan m'n sproeiers ook niet aanpassen of zullen de standaards hun werk nog aankunnen ?

Bedankt and keep ik clean

Impuls

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 20:57
door Steffen
je zal zeker je sproeiers moeten aanpassen
qua uitlaat rijd ik met een volledige doma lijn, ik ben er zelf tevreden van, maar kvind de toomey wel mooier en zal mss ook wel beter presteren, maar een doma is dan wel goedkoper

greetz

Geplaatst: wo 05 apr, 2006 22:06
door Ralph
Toomey is de top in kwaliteit en prestatie vindt ik, maar ook een dure uitlaat. Een FMF, Doma, VH of Pro Circuit is goedkoper en doen het ook goed, al is de kwaliteit misschien iets minder, de afwerking van Toomey is echt gelikt (vergelijk het met Yoshimura).

Voor het membraam moet je een beetje bekijken wat je er aan uit wil geven, een V-Force (type 2 of 3) kosten tussen de 150 en 200 euro denk ik. Maar voor een setje Boyessen membraamplaatjes ben je ook al zo'n 50 euro kwijt, dus dan kan je misschien beter gelijk voor een V-Force gaan.

Afbeelding

Met een Toomey B1, K&N luchtfilter en een V-Force membraam ga je naar ongeveer 24 a 25 pk, lijkt niet veel, maar een standaard Blaster en een Blaster met een B1 is totaal niet te vergelijken.

Geplaatst: do 06 apr, 2006 11:53
door Blaster-boy
VanHasselt uitlaat ! heel mooi geluid en gaat toch een stuk sneller in optrekken !
hanzie had mij verteld , dat hij met de toomey op zijn blaster en patje met de VanHasselt op zijn blaster tegen mekaar geraced hadden en dat patje voorsprong had , patje is wel lichter enzo zei hij erbij.

Geplaatst: do 06 apr, 2006 17:47
door Ralph
Dat is allemaal nog nooit officieel geweest enzo, dus of het waar is betwijfel ik. Zal vast aan iets anders hebben gelegen.