Pagina 1 van 1
Meten is Weten
Geplaatst: ma 17 apr, 2006 16:35
door ronnieb
Ik wilde eindelijk eens weten of de sproeier bezetting van mijn YFZ450 goed was.
Dus van de week naar mijn maat Keesie die nu een rollerbank heeft met AFR meting.
Ik zat er dus erg ver naast!
Ik ben van ... main naar ... main gegaan, pilot van .. naar ..
Uitlaat bocht word ook niet meer rood...start super en loopt als de brandweer.
En gisteren wezen testen, het enige wat ik kon zeggen was HOLYSHIT wat loopt ie hard!
Nergens meer een hapering en dat met 14/38 vertanding met 22inch zandbanden in het zand bij Almere.
En gewoon doortrekken in z'n 5 naar de begrenzer in het zand.
Dus met MX setup kan ik nu naar een 15 tands voor.
Zo zie je maar weer, als je denkt dat je goed zit kun je flink naast zitten.
Ik had die sproeiers al een jaartje erin zitten want hij liep er zo goed op, dus
METEN IS WETEN.
Ik heb de sproeier maten verwijderd, lees het bericht hieronder.
Geplaatst: ma 17 apr, 2006 19:50
door DJR
AFR meting: Air Fuel Ratio
Welk Lambda heb je ingesteld

1, 0.9 of nog vetter

Geplaatst: ma 17 apr, 2006 21:43
door keesie
DJR schreef:AFR meting: Air Fuel Ratio
Welk Lambda heb je ingesteld

1, 0.9 of nog vetter

Het Dynojet systeem "leest" de motor onder belasting uit, waardoor je de circuits stationairsproeier/mengselschroef/naaldstand/hoofdsproeier (yfz in dit geval) aan kunt passen.
de waarde 1,0.9 zegt me nu even niks, als je 10.9 AFR bedoelt gaat het niet goed komen

zou extreem te rijk zijn.

Geplaatst: di 18 apr, 2006 04:54
door ronnieb
En de sproeier bezetting is voor elke quad verschillend.
Dus wat goed is voor die van mij, daar kan die van iemand anders op vastlopen.
Welke uitlaat/luchtfilter/nokkenas etc etc, gaat bepalen welke sproeiers erin moeten, en niet wat piet of klaas zegt.
Geplaatst: di 18 apr, 2006 06:07
door keesie
ronnieb schreef:En de sproeier bezetting is voor elke quad verschillend.
Dus wat goed is voor die van mij, daar kan die van iemand anders op vastlopen.
Welke uitlaat/luchtfilter/nokkenas etc etc, gaat bepalen welke sproeiers erin moeten, en niet wat piet of klaas zegt.
inderdaad
het is zelfs zo extreem, dat als je 2 zelfde quads neemt, zelfde bouwjaar, met zelfde uitlaat, filter etc, er 2 verschillende afstellingen kunnen zijn
dat blijkt ook wel, want ronnieb zijn yfz heeft na afstellen een andere afstelling van stationairsproeier, mengselschroef en hoofdsproeier in vergelijk tot die van mij (beide yfz 2004)

Geplaatst: di 18 apr, 2006 21:43
door DJR
lambda is in feite hetzelfde als AFR maar stöchiometrisch gezien.
lambda 1 is 14,7 AFR.
lambda 0.9 is vetter (AFR<14,7)
lambda >1 is magerer (AFR>14,7)
hoeveel AFR heb je afgesteld?
zoals ik het begrijp is dit een berekende waarde en geen gemeten waarde met een lambdasonde in de uitlaat?
Geplaatst: wo 19 apr, 2006 06:44
door keesie
het is een afr meetsysteem van Dynojet in de uitlaat
wordt uitgelezen met een pc

niks gissen of raden

Geplaatst: wo 19 apr, 2006 07:56
door No Limit W-tec
Wat is finale afstelling geweest ?
Geplaatst: wo 19 apr, 2006 08:57
door keesie
ik stel af naar circa 13.0, hoogste versnelling/max haalbaar toerental.
max vermogen wordt bij een iets armere waarde gehaald rond de 14.0, maar deze waarde wordt kritisch voor de motor.(asfalt zou nog gaan, maar zware zandbaan niet)
bij >14 zou een "wolk" voor de zon detonatie kunnen veroorzaken, en dat willen we niet

Geplaatst: wo 19 apr, 2006 20:27
door wallace
He Keesie ouwe vriend, maat, broeder. Jij mijn quad ook

geven?
Geplaatst: wo 19 apr, 2006 20:45
door mx jake
en hoeveel gaat dat meten dan kosten keesie?
ik heb wel belangstelling
Geplaatst: do 20 apr, 2006 06:27
door keesie
je hebt pm.
Geplaatst: do 20 apr, 2006 17:40
door mx jake
mooie dael
ik laat snel iets weten
greetz