Pagina 1 van 1

Remblokken vervangen Raptor700

Geplaatst: za 22 apr, 2006 21:46
door DJR
Hi,

ik moet mijn remblokken vervangen achteraan. In de service manual staat dat je de piston moet indraaien terwijl de ontluchtingsschroef open gedraaid is.

Heeft er al iemand van jullie zijn remblokken achteraan vervangen van een Raptor700?

Hoe ver moet je de piston indraaien? Induwen lukt niet? Als je de onluchtingsschroef dicht laat, vloeit de remolie dan niet terug in het remoliepotje?

Moet ik nog op andere zaken letten?

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 08:43
door wally
wow, dat is snel, maar remklauw eraf halen, met een brede schroevendraaier de blokken terugdrukken (en de remolie loopt in het potje terug), helemmal tot 0-punt. Remblokken vernieuwen, klauw erop zetten, en pompen met achterrem tot hij weer op druk is. ( kijk ook ff naar je cilinder van je klauw of ie vies is, anders mag je strax je een nieuwe keering plaatsen)

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 19:15
door lowdriver
Idd het is heel simpel , ik moet men blokken vervangen na 4a5 x rijden.
Ik moet een van deze men schijf gaan vervangen

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 19:18
door kane
:shock: ik denk dat er dan wel iets ni klopt ze

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 20:50
door DJR
Bij het vervangen van remblokken moet men normaal gezien inderdaad gewoon de piston terugduwen, maar door de automatische parkeerrem bij de 700 moet men klaarblijkelijk de piston terug indraaien. Ik had enkel graag ervaring van iemand die bij een 700 dit al gedaan heeft tijdens het vervangen van z'n remblokken achteraan.

@lowdriver: jij rijdt blijkbaar met een 700. als je al zo vaak je blokken vervangen hebt, hoever draai je je piston in? en moet je dan je parkeerrem nastellen? Druk je de remolie terug in het remoliereservoir of laat je dat via de ontluchting aflopen?

Dat de remblokken zo snel verslijten kan enkel zeggen dat ik nog teveel rem (vooral achter) :engel: Langer gas geven en met 't gat smijten in de toekomst :punk:

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 21:43
door Ivoman #7
berichten verwijderd

blijf on-topic?

Geplaatst: di 25 apr, 2006 18:46
door lowdriver
@DJR Ik draai de piston volledig naar binnen , zo gaat het monteren soepel.
alleen moet je daarna wel wat met u rem spelen om terug druk te hebben :knikduim:

En dat van te veel te remmen is niet waar hoor , ik heb dat eens uitgetest maar dat blijft bijna het zelfde , zou komen door het zand , vuil , ... dat er mee tussen kruipt

Groetjes

Geplaatst: di 25 apr, 2006 20:48
door DJR
@lowdriver: bedankt voor de info :D

Ik heb deze avond mijn blokken vervangen en kan enkel bevestigen dat het zonder problemen verloopt. 8) De service manual beschrijft de procedure prima. :afgestudeerd:

Ik heb eerst alle vuil van de zuiger verwijderd en dan een toer ingedraaid tot de remvloeistof in mijn reservoirke terug bovenaan stond, dan heb ik nog een 3/4 toer gedraaid met open ontluchtingventiel voor de overtollige remolie af te laten. Alle resterende vuil weggekuist, die ene isolatie op buitenste remblok overgezet, remblokskes erin en alles opnieuw zoals voorgeschreven monteerd. Op de dragende en bewegende delen heb ik kopervet gesmeerd om piepende remmen te voorkomen en de bouten ter bevestiging van de remblokken met Loctite op moment aangetrokken (17Nm). De bouten van de remklauw enkel op moment aangetrokken (34Nm).

Na twee keer op de rem te hebben geduwd stond deze weer in orde. De daarbij verpompte olie heb ik opnieuw in't reservoir bijgevuld met de remolie die ik afgelaten heb tijdens het indraaien van de zuiger. Parkeerrem funktioneert van den eerste keer i.O. Een korte testrit was tevens tevredenstellend :crosser: .

Geplaatst: wo 26 apr, 2006 16:26
door Rapy700R
Hoe ziet die ontluchings vijs er uit ? En wat voor nut heeft dat ?

Thx

Geplaatst: wo 26 apr, 2006 20:23
door DJR
Op elke remklauw vind je een ontluchtingsschroef. Die ziet er ietwat uit als de nippels voor je bussen te smeren: een zeskant met een aansluiting. Het verschil is echter dat er geen kogeltje in zit om af te sluiten en dat de opening een stuk groter is. Op de ontluchtingsschroef zit er een plastiekske dat je moet afnemen. De schroef een kwartslag open draaien en wanneer er druk op je remsysteem zit loopt de remolie eruit. Best een darmpje van ongeveer 6mm binnendiameter erop duwen om de olie in een potje te leiden.

Het nut van deze schroef staat in z'n benaming: ontluchten. Of in dit geval: overtollige remolie (door het terugdraaien van je zuiger) aflaten.

:afgestudeerd:

Geplaatst: wo 26 apr, 2006 21:06
door Skicks
DJR schreef:Op elke remklauw vind je een ontluchtingsschroef. Die ziet er ietwat uit als de nippels voor je bussen te smeren: een zeskant met een aansluiting. Het verschil is echter dat er geen kogeltje in zit om af te sluiten en dat de opening een stuk groter is. Op de ontluchtingsschroef zit er een plastiekske dat je moet afnemen. De schroef een kwartslag open draaien en wanneer er druk op je remsysteem zit loopt de remolie eruit. Best een darmpje van ongeveer 6mm binnendiameter erop duwen om de olie in een potje te leiden.

Het nut van deze schroef staat in z'n benaming: ontluchten. Of in dit geval: overtollige remolie (door het terugdraaien van je zuiger) aflaten.

:afgestudeerd:
ik heb de remblokken van mijn Z400 vervangen, zonder te ontluchten... kan dat kwaad?

Geplaatst: do 27 apr, 2006 03:16
door wally
nee kan geen kwaad...