Pagina 1 van 1

welke moter olie op raptor 660

Geplaatst: za 20 mei, 2006 16:11
door tim 01
welke olie neem ik best voor een raptor 660
10-40 of 15-50 :) :) :)

Geplaatst: za 20 mei, 2006 16:39
door JohnBeton
hangt vooral af van de omgevingstemperaturen waarin je je quad gebruikt.
Maar 10w40 is een goede allrounder vind ik. Die gebruik ik zelf ook in m'n raptor en vroeg en de warrior, en nog geen problemen mee gehad.

Geplaatst: za 20 mei, 2006 19:21
door klf300
Als ik me niet vergis kan je het beste die 10w40 het beste gebruiken i.v.m de temp. zoals JohnBeton al zei.

Die 15w50 is er als ik me nie vergis juist voor als je met lager temp. rijd, zoals onder het vriespunt enzo.( kouder dus)

En ik gebruik zelf ook 10w40

Gr

Geplaatst: za 20 mei, 2006 19:28
door epix no-fear
het getal voor de W is temperatuur onder 0 waarbij de olie nog goed funtioneerd en het getal achter de W is de temperatuur boven 0 waarbij de olie nog goed functioneerd maar aangezien de temperaturen hier nooit onder de -10 en boven de 40 gaat is het met 10w40 heel goed te doen

Geplaatst: za 20 mei, 2006 19:44
door keesie
klf300 schreef:Als ik me niet vergis kan je het beste die 10w40 het beste gebruiken i.v.m de temp. zoals JohnBeton al zei.

Die 15w50 is er als ik me nie vergis juist voor als je met lager temp. rijd, zoals onder het vriespunt enzo.( kouder dus)

En ik gebruik zelf ook 10w40

Gr
JAAAAAA, je vergist je...het is precies andersom, hoe hoger het getal, hoe hoger de visco, hoe dikker de olie, en in de winter of in koude omstandigheden wil je DUNNERE olie :idea: sorry hoor. :oops:

Geplaatst: za 20 mei, 2006 20:34
door tim 01
heb eens wat rond gebeld en ze zeggen alle maal het zelfde 15-50 dus heb ik maar een bus gekocht 15w50 synthetic

Geplaatst: za 20 mei, 2006 21:56
door Alfredo
Eerste getal, viscositeit van je olie bij lage temperatuur. (0 = lage viscositeit, 20 = hoge viscositeit)
Tweede getal, viscositeit van je olie bij hoge temperatuur. (30 = lage viscositeit, 50 = hoge viscositeit)

Synthetische olie:
  • Een synthetische motor-olie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed.
  • Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert.
  • Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen -doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen - in de motor zal het olie-verbruik verminderen.
  • Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities.
Half-synthetische olie:

Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 11:12
door tim 01
ok bedankt mannen voor de uitleg :duimhoog:

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 11:42
door Bartie
Voor quad zou ik geen synthetische olie nemen maar wel half.

En 10w 40 is de meest geschikte voor onze omgevings temperatuur.

Kijk anders eens in de handleiding en via de zoek functie op het forum.

Zijn al veel discuties overgeweest.

Geplaatst: wo 31 mei, 2006 19:40
door werner
ik gebruik olie van merk elf op aanraden van dealer,is motor 4 hp 10 w 40synthetic fortified met anti clutch slipage,laatste is wel belangrik voor een lange levensduur van de koppeling