Pagina 1 van 1
Raptor700 speed limiter
Geplaatst: di 06 jun, 2006 15:29
door Teunie
Dit vond ik op het bluetraxx forum:
http://www.bluetraxx.com/phpBB/viewtopic.php?t=94422
Well I have read a lot about this "magic" speed sensor now- different opinions but no one seems to know exactly
I live in sweden and have a streetlegal 700 ... most of my riding is on highways so topspeed is important for me ...my mods are lte,kn/proflow,pcIII ,15/36 I have also a widebandsensor with a digital display installed .. and I have made a custom map for it and now it runs really great at all speeds..
well ..my best topspeed so far have been 93 mph with a a/f about 13,2:1 all the way 4000 rpm - up
Today I unplugged this white connector and did a topspeed test again guess what.. now it runs 100 mph ! and the a/f is the same so the computer does not remove fuel to limit topspeed ..I think it retards the timing .. I can FEEL the engines pulls better now at high rpm in 5 th gear..and the 9000 rpm rev limit for other gears is still the same..
Iemand die dit ff uittest?
Geplaatst: di 06 jun, 2006 15:52
door wally
oke welke stekker is dat dan?
Geplaatst: di 06 jun, 2006 15:59
door Teunie
Zou het niet weten...
Hij beschrijft het in zijn tekst, de raptor eigenaren kunnen mss eens kijken of de stekker te vinden is.
Geplaatst: di 06 jun, 2006 16:09
door wally
zijn zoveel met een witte stekker?
maar op het raptor forum hebben ze het hier ook over gehad en het is broodje aap. uitllat/inlaat/p-commander en je hebt meer puf, wat resulteerd in een hogere top. in standaard trim gaat ie niet helemaal tot de begrenzer.
Geplaatst: do 08 jun, 2006 18:04
door Teunie
Over deze gaat het:

Geplaatst: do 08 jun, 2006 18:06
door JohnBeton
broodje aap ? Geef hem dan een broodje vuist

Geplaatst: do 08 jun, 2006 20:59
door wally
hmm, geen verschil hoor. geen error code, of raar lopen. ook niet harder. dusss voor mij broodje aap
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:00
door Vincenzo
wally schreef:hmm, geen verschil hoor. geen error code, of raar lopen. ook niet harder. dusss voor mij broodje aap
voor wat dient die stekker dan?
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:03
door wally
het zou de zogenaamde snelheidsbegrenzer eruit halen in de 5e versnelling, hij wil bij sommige 700's niet in de begrenzer (9000 rpm)
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:11
door Vincenzo
wally schreef:het zou de zogenaamde snelheidsbegrenzer eruit halen in de 5e versnelling, hij wil bij sommige 700's niet in de begrenzer (9000 rpm)
jaja dat begrijp ik maar je zegt dat het geen verschil maakt waarom dient hij dan WEL, bij jou dan bedoel ik...
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:14
door wally
timing van onsteking, samen met de luchtinlaatweger. Dat is wat ze zeggen op een ander forum.
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:16
door Skicks
wally schreef:timing van onsteking, samen met de luchtinlaatweger. Dat is wat ze zeggen op een ander forum.
dan draait de quad toch niet als het is uitgetrokken?
Geplaatst: do 08 jun, 2006 21:28
door wally
jawel de onsteking vervroegd samen met het toerental van de motor. als de onsteking geen seintje krijt om te vervroegen, dus als het toerental stijgt, blijft ie hetzelfde als in lagere toeren.
http://www.raptorforum.com/index.php/topic,2990.0.html
lees dit topic maar.
Toegevoegd na 3 minuten:
Well, It's time to eat some crow. I was a skeptic, but after reading a bunch, I have come here to provide you with the truth. Here it is, references are all from the digital PDF version of the Raptor 700 Service manual, and are included so this is based on FACT, not speculation:
1) There is in fact a speed sensor. Section 8-1 the diagram shows the "speed sensor".
2) The speed sensor doesn't care what gear you are in. It's not a 5th gear speed sensor, it's an EVERY gear speed sensor. It's location on the back of the transmission, is hovering directly over the output shaft. The sensor operates like a magneto/reluctor ring system, which ocilates between .6v and 4.8v, and repeats that cycle TWICE for each FULL rotation of the rear wheels when in STOCK GEARING. See section 6-25 for details.
3) The speed sensor connects DIRECTLY to the ECU. It does not go anywhere else. This means that the ECU decides what to do with the information. If it's programmed to retard timing, or cut spark & fuel or whatever, we don't know, but the fact that the sensor is there, and has nothing to do with the ENGINE speed. See the wiring diagram at the end (after secion 9) and find the speed sensor is item number 27 in that diagram on the far right side.
4) Unplugging the speed sensor will NOT prevent the vehicle from starting OR moving, according to secion 6-5 but it WILL throw a code 42 (which is the meaning of life to any hitch hikers out there).
So there you have it. Unplugging it doesn't hurt anything, but will throw a code that the dealer will see if they plug in their diagnostic tool. It is able to govern your speed regardless of the gear you are in. Changing sprockets will effectively fool it into thinking you are going slower than you are, allowing a higher top speed. Unplugging it will also give you a higher top speed (assuming you have the power to get there).
My next step will be to figure out how to "look" at the eprom and see if there is a way to raise the allowed speed, or disable the speed governer all together.
Next question though: Can anybody tell me exactly what the dobeck or pcIII or other fuel controllers actually do? The reason I ask, is that a fuel controller might be able to bypass the limiter, if the fuel controller has the capabilty to override the computer's spark and fuel commands... which is why I suspect some people with aftermarket controllers are able to see such high speeds without unplugging the sensor.
Geplaatst: do 29 jun, 2006 17:42
door Teunie
Hier nog meer over de speed-sensor en een uitleg hoe te disablen zonder foutcodes:
http://www.bluetraxx.com/phpBB/viewtopic.php?t=94896
Geplaatst: do 29 jun, 2006 17:55
door No Limit W-tec
Zal wel iets van waar zijn. Alba Action heeft injectie module met "5th speed speed limiter bypass"