Pagina 1 van 2

racingbougie?

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 11:25
door Skicks
Kan iemand me de nummer geven van een goede racingbougie voor in mijn Z400 '05?

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 11:47
door Ralph
Van welk merk?

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 11:50
door Steffen
wat is het verschil met een gewone bougie?
is het verschil echt goed voelbaar?

greetz

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 11:56
door Ralph
Je hebt bijvoorbeeld iridium bougie's, maar daar ga je niets van merken, heel misschien als je een wedstrijdrijder bent. Maar wie betaald er 80 euro voor een bougie :)

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 12:04
door Sharky #3
Wat is dan het verschil? Betere verbranding/pk winst?

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 12:07
door Steffen
ok, dat moest ik weten, het verschil is dus amper voelbaar, mss een betere gasreactie ofzo!
thanks

greetz

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 12:42
door Alfredo
Van de MotoTune website:
If you own a bike with 10mm spark plugs, try NGK CR9EK spark plugs. (They come standard on the Yamaha R6 and the ZX9.) They're the ones with double electrodes. F2s, F3s, and F4s FZRs, ZX6s, 7s and GSXR's all use the single electrode type, and can be improved by switching.

I've tested most every type of spark plug available. There are some "racing only" plugs that go for over $40 each !

The NGK CR9EK or NGK CR10EK are the only ones I've ever seen make a power difference. They cost about $7.00 - $9.00 each. The gain is from 1 to 2 horsepower increase, depending on the condition of the plugs you're replacing. That's a huge money to power ratio!

The "9" or "10" number refers to the heat range, which also doesn't matter. (it really doesn't)

The "EK" refers to the fact that they have dual electrodes. There isn't any advantage to having 2 electrodes. Think about it: You can't beat physics and get 2 sparks at one time. (That's the "Splitfire Theory")

Why Do They Work Better ?
One reason the CR9EK's or CR10EK's make more power is because they take up more space in the combustion chamber, which increases the compression ratio. The second reason is that the spark is .040" / 1mm deeper into the combustion chamber. I think that increases the burning efficiency at high speeds.

They work so well that Yamaha uses installs them in the R6 from the factory.

One word of warning: they have to be replaced more often since the last thread of the plug extends into the combustion chamber. This means that as the thread on the plug gets loaded with carbon over time, it can damage the threads in the head on the way back out. If you don't want to change your plugs once a season, these aren't for you.

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 16:32
door tuumke
Even off topic:

Dat van die compressie verhoging, daar kan ik in komen, alhoewel het niet echt gezond is voor je bougie maar dat van die dubbele vonk vind ik ook nogal onnozel. Een vonk is een vonk, of daar nu een holbewoner met 2 vuurstenen op het juiste moment een vonk maakt of een bougie van 70€ die dat doet, als het mengsel ontbrandt, dan ontbrandt het of je nu 1 mini vonk hebt of 10 reuze vonken.

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 17:22
door wally
geloof me, er zijn verschillen in boegies. en heeft nix te maken met compressie. brisk bougies had ik in mijn race motor. +2 pk. Alleen de bougies. dus dit is geen brall. wat is nou 11:1 of 12,5:1. valt wel mee hoor. laat staan als je er een turbo of compessor opzet. dan ga je je kop pas echt onder druk zetten.

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 17:30
door Ralph

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 18:58
door Alfredo
tuumke schreef:Even off topic:

Dat van die compressie verhoging, daar kan ik in komen, alhoewel het niet echt gezond is voor je bougie maar dat van die dubbele vonk vind ik ook nogal onnozel. Een vonk is een vonk, of daar nu een holbewoner met 2 vuurstenen op het juiste moment een vonk maakt of een bougie van 70€ die dat doet, als het mengsel ontbrandt, dan ontbrandt het of je nu 1 mini vonk hebt of 10 reuze vonken.
Dat staat er ook bij, die twee vonken maken niets uit. :wink:

"The "EK" refers to the fact that they have dual electrodes. There isn't any advantage to having 2 electrodes. Think about it: You can't beat physics and get 2 sparks at one time. (That's the "Splitfire Theory")"

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 19:30
door tuumke
Alfredo schreef:Dat staat er ook bij, die twee vonken maken niets uit. :wink:

"The "EK" refers to the fact that they have dual electrodes. There isn't any advantage to having 2 electrodes. Think about it: You can't beat physics and get 2 sparks at one time. (That's the "Splitfire Theory")"
Ik zei toch:
tuumke schreef:... maar dat van die dubbele vonk vind ik ook nogal onnozel.
:bier:


@Wally:
Hoe verklaar je die +2PK winst dan? Wat doen die bougies dan nog meer dan vonken?

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 19:43
door epix no-fear
uuuhm ik weet niet hoe het met jullie zit maar voor zover ik technische opleidingen gevolgd heb wat er tot nu toe 3 zijn legt men altijd uit hoe krachtiger de vond hoe krachtiger de ontbranding en dus meer vermogen.
oftewel om het voor iedereen duidelijk te maken je peuk gaat toch ook beter en sneller aan met een grote vlam dan met een kleine of heb ik dat nou":P

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 20:03
door Ralph
Dat is bijvoorbeeld het idee van die Denso bougie (als het werkt), een krachtige vonk geeft een optimale verbranding.

Geplaatst: wo 05 jul, 2006 20:05
door epix no-fear
Ralph schreef:Dat is bijvoorbeeld het idee van die Denso bougie (als het werkt), een krachtige vonk geeft een optimale verbranding.
'

jij snapt me ralph :D
we moeten het als technicus maar redden tussen alle doe het zelvers :P