Pagina 1 van 2
Veertje
Geplaatst: zo 30 jul, 2006 22:06
door Domi
Vandaag vraag gekregen van ne kameraad. Zijn motorolie moest vervangen worden, dus eerst oude olie eruit gelaten, schroef er terug vanonder op gezet en nieuwe olie bijgekapt. Met het wegkiepen van de oude olie, bleek dat hij vergeten was dit veertje terug te zetten:
Doordat de schroef wel errug vast zat, heeft hij ze met proberen los te draaien, dul gedraaid, mat als resultaat dat hij de schroef vanonder zijn motorblok er niet meer uit krijgt
Nu was zijn vraag of het absoluut noodzakelijk is om dit terug te steken, of dat hij kan wachten tot bij de volgende verversing om dan de schroef er op één of andere manier terug uit te krijgen en dit veertje/filtertje terug te steken? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn als hij nu gewoon zonder rijdt?
Geplaatst: zo 30 jul, 2006 22:08
door Alfredo
Bedoel je met deze veer het oliefiltertje?
Geplaatst: zo 30 jul, 2006 22:12
door Domi
Tja, ik weet niet of ik het juist verwoord heb. Hij zei me dat dit er met de oude olie eruit te halen bijzat. Dus ik veronderstel dat dit onderin het motorblok zat op de plaats waar je die grote schroef losdraait om de oude olie eruit te halen?
Geplaatst: zo 30 jul, 2006 22:35
door la parka
als die gaas die ik zie zitten je oliefiltertje is zou ik deze wel terug plaatsen hoor
mss kan je de bout warm stoken of mss dat die er met een goed warm gelopen blok wel afgaat.
best is zon blokkeerbare kraaibekstang(exacte naam week ni)te nemen en dan zal het wel lukken hoor;)
heb dit in het verleden ook veel meegemaakt met men vw kevers, dat de bouten dol draaide of de bout stuk was en 9/10 keer lukte het met deze methode

Geplaatst: zo 30 jul, 2006 23:05
door epix no-fear
noemen ze een sokken tang

door er tegen aan te duwen grijpt deze zich zelf steeds beter vast
Geplaatst: zo 30 jul, 2006 23:13
door Alfredo
Een Vice-Grip?
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 04:15
door wally
een moordenaar? vice grip? sokketang? wat voor tang is dat?
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 08:06
door Ralph
Dat veertje komt uit de onderkant van het blok

Dat is het veertje dat het olie filter op z'n plek houd, of bedoelde je dat? Als het olie filter niet goed op zijn plek gehouden wordt dan loopt alle 'vieze' olie langs het filter, dus nee, niet mee wachten.
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 09:12
door Domi
Inderdaad, is het veertje dat het filtertje op zijn plaats moet houden. Dat gaas wat jullie erin zien is een soort filtertje. Nu is zijn vraag nog wat het voor gevolg kan hebben indien hij het niet terugsteekt en er gewoon mee verder rijdt tot de volgende olieverversing? Dan laat hij de schroef ook in 1 keer vervangen. Kan het zoveel kwaad dan? Ik bedoel, kan het zo een grote gevolgen hebben als je zonder rijdt? Tuurlijk heeft alles in een motor nut voor iets, maar zo een klein vingerhoedje?

Bv, vastloper ofzo? Ik probeer die jongen dit ook duidelijk te maken met wat gevolgen het zou kunnen geven indien dit niet (onmiddellijk) terug gezet wordt...
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 10:01
door JohnBeton
voor hetgeen olie kost zou ik niet wachten en nu opnieuw verversen.
Waarschijnlijk zal het niet veel kwaad kunnen, maar moest er toch wat ijzervijlsel in je bak zitten kan je wel eens zware stukken krijgen.
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 11:20
door Domi
Heeft dit veertje misschien betrekking op de oliepomp? Misschien geen goede/geen smering als het er niet inzit?
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 11:47
door Ralph
Zit het hele veertje er niet in of alleen dat kleine gouden filtertje?
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 14:46
door Domi
Het gaat over het veertje en het gele filtertje...
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 15:36
door Ralph
Het veertje houd het filter op zijn plek, als deze er niet in zit dan ligt het filter los en loopt alle olie gewoon langs het filter.
Geplaatst: ma 31 jul, 2006 20:29
door Domi
...met eventueel welk resultaat?
