Z400: Ketting Aanspannen
Geplaatst: za 14 feb, 2004 15:22
Ter info:
Heb gisterenavond es mijn ketting wat aangespannen, ik had iets van een 40-50mm "slack", waardoor de onderkant van de ketting mijn swingarm skid kon raken. Tijd voor aanspannen dus.
In tegenstelling tot wat ik gelezen had is het aanspannen van de ketting piece of cake:
1) de 4 bouten losdraaien (waren nogal hard aangespannen)
2) de twee moeren vanachter gelijk aandraaien tot de ketting 30-40mm slack heeft (maw tot wanneer je het onderste deel van de ketting net niet meer tot tegen de skidplate kan duwen), ongeveer een halve toer aan beide moertjes was bij mij voldoende.
3) met een lintmeter controleren of de achteras mooi recht zit (ik heb gemeten vanaf elke kant van de achteras tot aan de voorste onderste schokdemperscharnieren), want de streepjes zijn nogal onduidelijk, en vooral: niet 100% juist als je het mij vraagt.
Is dat niet het geval dan bijregelen met die twee boutjes afzonderlijk.
4) de 4 bouten terug vastdraaien.
5) niet te vergeten: de twee stelmoeren vanachter terug aandraaien, niet te hard (zie manual).
6) uittesten
Resultaat: ie rijdt weer beter, gas lossen en dan induwen gaat nu zonder schok
Heb gisterenavond es mijn ketting wat aangespannen, ik had iets van een 40-50mm "slack", waardoor de onderkant van de ketting mijn swingarm skid kon raken. Tijd voor aanspannen dus.
In tegenstelling tot wat ik gelezen had is het aanspannen van de ketting piece of cake:
1) de 4 bouten losdraaien (waren nogal hard aangespannen)
2) de twee moeren vanachter gelijk aandraaien tot de ketting 30-40mm slack heeft (maw tot wanneer je het onderste deel van de ketting net niet meer tot tegen de skidplate kan duwen), ongeveer een halve toer aan beide moertjes was bij mij voldoende.
3) met een lintmeter controleren of de achteras mooi recht zit (ik heb gemeten vanaf elke kant van de achteras tot aan de voorste onderste schokdemperscharnieren), want de streepjes zijn nogal onduidelijk, en vooral: niet 100% juist als je het mij vraagt.
Is dat niet het geval dan bijregelen met die twee boutjes afzonderlijk.
4) de 4 bouten terug vastdraaien.
5) niet te vergeten: de twee stelmoeren vanachter terug aandraaien, niet te hard (zie manual).
6) uittesten
Resultaat: ie rijdt weer beter, gas lossen en dan induwen gaat nu zonder schok