Pagina 1 van 1
Tikken in het blok
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:10
door Quad racer
hoi,
ik heb een Z400
en vanaf dat ik hem gekocht heb hoor ik een tik in het blok
hij is van 2003 en er is nog nooit iets vervangen in het blok dus ook niet de zuiger en ook niet de nokkenas riem
de kleppen hebben we na gekeken maar die staan goed
we hebben ook nokkenas riem nagekeken die stond goed maar of hij nog goed is is de vraag
ik heb me laten vertellen door iemand dat de zuiger wankelde maar dat leek me sterk
een ander iemand vertelde me daar in tegen dat de nokkenas riem vervangen moest worden
het zijn allebei motoren monteurs dus ik weet me geen raad
ik denk zelf dat het de nokkenas riem is want aan die kant hoor ik het het hardst
wat kan het volgens jullie zijn ?
Quad racer
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:21
door OpticalNicolas
anders moet je eens naar een dealer van suzuki bellen die kan het je waarschijnlijk wel zeggen en zeggen wat je er aan kan doen, dan ben je zeker
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:36
door Sharky #3
Ik zou als ik jou was eerst dat probleem oplossen. Vooraleer er iets stukvliegt.
Door een stom lagertje kan heel de boel om zeep. En dan kost het véél meer dan gewoon de zuiger vervangen.
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:38
door OpticalNicolas
ja, das waar, als de distribusie riem springt, is negen op tien mensen hun motor omzeep, en dit kost inderdaad een BOM geld, men peter had het voor met zen volvo, had nog geen 50000km
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:45
door Fré
riem?
laten we het bij ketting houden
Hoe weet je dat de distributieketting in orde was en dat ie onder voldoende spanning stond?
Ik denk dat ik je kan helpen, maar eerst even deze vraagjes
PS: mocht je in de mogelijkheid zijn om het geluid van je motor op film of op geluidsfragment te zetten en hier te tonen, dat zou heel veel helpen.
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:47
door Quad racer
ik ben bij de motoren zaak geweest
die heeft het nagekeken
want ik dacht eerst dat het de kleppen waren
maar die stonden goed
het tikken blijft ook als je hoog in toeren gaat
en ik laat de quad ook staan ik rij er nu niet mee
Geplaatst: za 16 sep, 2006 18:56
door Fré
mja, die motorzaken toch he... Nu op die vraag heb ik geen antwoord, dus begin ik van scratch:
controleer je automatische kettingspanner door:
1) EERST die centrale grote bout aan die spanner los te maken
2) neem de veer achter de bout uit
3) verwijder de 2 bouten die de spanner vasthouden
4) neem de spanner voorzichtig uit en pas op met de afdichting dat ze niet scheurt (anders moet je een nieuwe kopen

)
5) tel het aantal kliks dat de spanner nog uit kan gaan en post het resultaat hier
6) Hef het nokje op en duw de spannerplunjer helemaal in (BELANGRIJKE STAP!)
7) plaats automatische kettingspanner terug in zijn gat, samen met dichting, en schroef de 2 inbusbouten er terug in

breng de veer in
9) plaats de grote bout in de spanner en draai vast
OPGEPAST: DE MOTOR MAG NIET GEDRAAID WORDEN ZONDER DE KETTINGSPANNER, TREK DUS DE SLEUTEL UIT HET CONTACT, ZET DE KILLSWITCH OP OFF EN ZET HEM IN ZIJN VRIJLOOP!
PS: wat leesvoer voor je (ik denk dat je het probleem hier moet zoeken):
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... light=mcct
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... &&start=45
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... light=mcct
Oh ja, en dat van dat geluidsfragment blijft gelden!
