Pagina 1 van 3

Topsnelheid Raptor 350

Geplaatst: zo 29 okt, 2006 19:53
door Maarten
Hallo,

Ik rij met een raptor 350. Ik zou hem graag een iets hogere topsnelheid willen geven.
Er zit al een dynojet kit in, maar toch bolt hij nog maar 85 (95 op bijna volle toeren). Heb al verschillende raptors 350 tegengekomen, die mij nog redelijk snel voorbij rijden terwijl ik al 90 rij, en toch is hun toerental niet echt hoog.

Ik zou hem graag krijgen zodanig dat ik een 95 rij, zonder een te hoog toerental.

Moet ik daarvoor andere tandwielen steken? En een andere einddemper zou dat iets opleveren. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Graag enkele tips, alvast bedankt.

Geplaatst: zo 29 okt, 2006 20:12
door Sebastien
Om hem iets sneller te doen gaan ben je best een ander tandwiel erop doen. Een groter vanvoor. Hadden dat op onze vroegeren ook gedaan en reed dan toch gemakkelijk 100 km/h

wanneer je dit doe zal je wat trekkracht verliezen en om die dan terug te winnen ben je best een andere demper erop doen + rejetten

greetz

Geplaatst: zo 29 okt, 2006 20:14
door Yamaha Grizzly 700
heel erg apart dat die van u maar zo zacht loopt, een 110 loopt die van mijn maat toch makkelijk

Toegevoegd na 34 seconden:

helemaal standaard trouwens!

Geplaatst: zo 29 okt, 2006 20:26
door massi
mijn broerke en mijne maat zijne 350 raptor loopt toch ook van 85 a 95 max hoor
soms wel is klote als ge een kawa of suzuki moet volge op rechte stuk

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 08:57
door Maarten
Sebastien schreef:Om hem iets sneller te doen gaan ben je best een ander tandwiel erop doen. Een groter vanvoor. Hadden dat op onze vroegeren ook gedaan en reed dan toch gemakkelijk 100 km/h

wanneer je dit doe zal je wat trekkracht verliezen en om die dan terug te winnen ben je best een andere demper erop doen + rejetten

greetz
Ah zal ik eens proberen met een groter tandwiel. Hoeveel groter zou dit dan moeten zijn?

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 09:03
door Sebastien
1 à 2 tanden groter. Maar je zal dan wel in trekkracht verliezen he.

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 09:58
door sjarty
had vroeger ook een raptor 350 en die ging standaard een 105 op een kilometerteller van trailtech , dit was volledig standaard .
heb je mischien een andere bandenmaat steken , kan ook in snelheid schelen .

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 11:38
door Maarten
nee bandenmaat is nog origineel.

Zoveel trekkracht zal ik dan toch wel niet verliezen, ofwel?

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 11:47
door jirre
wees gerust mijne rijd ook maar zoiets gelijk die van jouw
maar dat ligt er ook aan hoe zwaar de bestuurder weegt he
zet er maar eens een mannetje van 50 kg op en een van 90kg dan merk je het wel :)

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 13:26
door Dozo
je kan een hoop halen uit de tandwielen.
Voor 2 tanden groter achter 2 tanden kleiner en je denkt dat je op een raket zit kwa topsnelheid...
Mijn warrior (uit 2004 dus motorisch hetzelfde als de raptor 350) loopt met 16/38 aan tandwielen 115-120 km/uur en dan ben ik geen klein ventje met 105+ kilo :applaus:
Hij zal iets minder trekken maar eerlijk gezegd is dat maar weinig... :rock:

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 13:42
door Maarten
Dozo schreef:je kan een hoop halen uit de tandwielen.
Voor 2 tanden groter achter 2 tanden kleiner en je denkt dat je op een raket zit kwa topsnelheid...
Mijn warrior (uit 2004 dus motorisch hetzelfde als de raptor 350) loopt met 16/38 aan tandwielen 115-120 km/uur en dan ben ik geen klein ventje met 105+ kilo :applaus:
Hij zal iets minder trekken maar eerlijk gezegd is dat maar weinig... :rock:
Dat klint al iets beter. Zal mij deze middag eens bezig houden, en andere tandwielen gaan kopen. Weet je ongeveer de prijs van andere tandwielen?

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 19:39
door FUBAR
Hei,

Ik ben van plan om een raptor 350 te kopen. De plaatselijke dealer had me al gewaarschuwd dat je niet te lang in hoge toeren mag rijden omdat je blok dan snel stuk gaat. Omdat ik vooral op de weg wil rijden (woon/werk/vriendin) en we hier in de buurt toch wat wegen hebben met snelheden 70 - 90 km/u wou ik graag weten wat ik hieraan kon doen...Dus ik gebruikte de zoekfunctie!

Ik heb al ontdekt op het forum dat dit probleem kan verholpen worden door andere tandwielen. Als ik het goed begrepen heb, laat je voor dezelfde snelheid het toerental zakken door vooraan een groter of achteraan een kleiner tandwiel te steken. De topsnelheid gaat hierdoor ook omhoog...

Een nadeel is dat de trekkracht daalt. Soms lees je dat dit best veel is, soms weer dat het niet zoveel is. Een oplossing is een andere demper, de trekkracht wordt terug beter, maar wordt deze terug zo goed als standaard, of nog beter?

Als je voor de tandwielen vooraan twee tanden groter gaat en achteraan twee tanden kleiner (zoals op dit forum gezegd wordt), is dit dan ook niet nadelig voor de motor? Of schaadt dit helemaal niet?

Als ik het ergens verkeerd heb, zeg je het maar...

Je ziet, de zoekfunctie levert antwoord op vele vragen...

Bedankt!

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 20:02
door jirre
Dozo schreef:je kan een hoop halen uit de tandwielen.
Voor 2 tanden groter achter 2 tanden kleiner en je denkt dat je op een raket zit kwa topsnelheid...
Mijn warrior (uit 2004 dus motorisch hetzelfde als de raptor 350) loopt met 16/38 aan tandwielen 115-120 km/uur en dan ben ik geen klein ventje met 105+ kilo :applaus:
Hij zal iets minder trekken maar eerlijk gezegd is dat maar weinig... :rock:
heb jij een 16 vanvoor?
want dat is wel extreem groot
want dat is 3 tanden groter dan normaal
en als ik mij goed herinner heeft een raptor 350 vanachter sowieso al een 38 achteraan.

mvg
jirre

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 21:11
door Fré
tis simpel: als ge een 14 tands zitten hebt, en je steekt een 16 tands, dan gaat je trekkracht dalen met welgeteld factor 14/16, in dezelfde versnelling dan toch. Voor dezelfde trekkracht kan je dan een versnelling terugschakelen, maar het zal aanvoelen alsof je iets minder kracht hebt. De versnellingen zijn als het ware een beetje uiteen gerokken.

Het beste is gewoon een tandwieltje kopen voor 15 euro en proberen. kost minder dan hier alles in theorie te gaan uitrekenen.

Geplaatst: ma 30 okt, 2006 21:22
door Dozo
voor een groter tandwiel achter een kleiner heeft ook het voordeel dat je motor niet meer de toeren haalt die hij haalde met een ander tandwielverhouding,dus heb je ook minder "slijtage"...
De motor loopt gewoon rustiger op toptoeren/snelheid...
:applaus: