Pagina 1 van 3
Problemen versnellingsbak LTR-450
Geplaatst: di 14 nov, 2006 22:54
door AlfA
Dit weekend gewoon kunnen rijden, vandaag de quad gepoets, gestart, en 10m verder gereden.
Ineens schiet hij uit versnelling (dit heb ik zondag ook 2x voor gehad, zonder er verder aandacht aan te besteden).
Ik zet 'm terug in eerste, de quad schiet vooruit, en de motor valt stil (met de koppeling in !)
Geprobeert in 1ste versnelling te starten, dit gaat niet, met de kopppeling ingehouden.
Dan maar in neutraal gezet (lampje op dashboard gaat branden), koppeling in, nu kan ik de quad starten, en ze loopt zonder problemen.
Laar ik nu de koppeling los (nog altijd in neutraal), blijkt hij nog in versnelling te staan (3de of 40de gok ik)
zet ik 'm terug in eerste valt ij onmiddelijk stil, alsof ik de koppeling niet genbuik.
Na wat testen merk ik dat dit dus de enige 2 standen zijn waar ik de versnellingsbak nog krijg.
Trek ik de quad achteruit, met de hand (in neutraal) dan hoor ik een sterk zoemend geluid, van het ronddraaien van de tandwielen (geen gekraak)
Ik denk dat dit niet veel goeds voorspelt... Maar misschien klinkt iemand dit bekend in de oren?
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 08:05
door bertmat
Mij eerste gedacht bij het lezen van je bericht is dat er waarschijnlijk een schakelvork gebroken is en dat je daardoor in 2 versnellingen tegelijk terechtkomt.
Als ik U was zou ik niet al te veel pogingen meer doen om de oorzaak van het probleem te lokaliseren en meteen de motor opendoen!
Momenteel draait de motor nog, maar met wat tegenslag is hij straks helemaal in de soep...
Dit is mijn eerste gedacht hé, ik beweer helemaal niet dat wat ik net gezegd heb de enige echte waarheid is, wie een andere mening heeft weze welkom mij te corrigeren.
By the way, Alfa, hoeveel uur heeft die motor ongeveer gedraaid?
Groeten, Bert.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 08:10
door No Limit W-tec
Velen zijn overgestapt van YFZ naar LTR met gedacht dat LTR betrouwbaarder was, maar stilaan begin je toch overal andere geluiden horen.
Blijkbaar blijft het toch een gouden raad om jaar te wachten om nieuw model te kopen.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 08:37
door Hanzie
de lt-r van erwin is ongeveer van maart 2006 als ik mij niet vergis, hij heeft hem overgekocht vanaf augustus. Maar erwin heeft er het meest mee gereden, de vorige eigenaar maar 2-3 keer.
ik heb meer de indruk dat sommige lt-r's er last van hebben en sommige niet. Want maarten (banshee-boy) rijdt ook al een hele tijd op zijn suzu en crosst er veel meer mee dan erwin en hij heeft er nog geen last van en steef schelfhout heeft hem een paar weken geleden dan weer wel kapot gehad. is dit nog garantie?
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 08:41
door bertmat
In theorie doe je momenteel een betere koop als je een Suzuki koopt ipv een Yamaha.
De kinderziektes moet je er dan inderdaad wel bijnemen.
Betrouwbaarder kun je de LTR momenteel inderdaad niet noemen, maar wat je krijgt voor je geld is toch niet min dacht ik! (brede voorarmen en achteras, goed chassis, goede veren, motor die loopt als een speer,...)
Anyway, met het geld dat je uitspaart bij aankoop kan je al eens een motortje reviseren...
Groeten, Bert.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 08:57
door Lewis
No Limit YFZ schreef:Velen zijn overgestapt van YFZ naar LTR met gedacht dat LTR betrouwbaarder was, maar stilaan begin je toch overal andere geluiden horen.
Blijkbaar blijft het toch een gouden raad om jaar te wachten om nieuw model te kopen.
Als je ziet dat het yamaha een paar jaar gekost heeft om de yfz op punt te krijgen, dan vin ik het ook beetje om problemen vragen als je nu direct die ltr gaat kopen...
Wat Bertmat dan zegt klopt ook,... maar dat moet de koper dan uitmaken,de eene heeft liever kinderziektes te betalen en de andere wat extra verbredingstukken...
Volgens mij, kopen er veel mensen een yfz of ltr... een echte crossquad waar ze beter een raptor of z400 zouden kopen,(kwestie van onderhoud en betrouwbaarheid)
Ja dit is weer een probleempje,best motor even open maken en dan zul je wel zien wat er niet op zijn plaats zit vrees ik,begin je daar zelf niet aan,doe dan de olie stop en olie filter er is uit en controleer op verdachte dingen... sterkte!
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 09:08
door No Limit W-tec
Lewis, wat betreft kinderziektes van YFZ viel het al bij al nog mee vind ik. Ik heb zowel YFZ 2004 (één van eerste in België geleverd) als YFZ 2005 gehad en motorisch gezien zaten daar geen echte grote kinderziektes in :
- na jaar kon dichting waterpomp as licht beginnen lekken
- bij uitzonderlijke omstandigheden kon decompressie plug eruit vliegen (op te lossen met alu plug voor nog geen 10 €) heb er zelf maar twee geweten : doublet en marc
Nu en dan draait er motor kapot, maar dit is meer te wijten aan onderhoud, rijstijl en urental dan aan motor zelf. Bij de LTR zullen deze ongetwijfeld niet anders zijn.
De achterbrug kan idd ook wat problemen geven. Ik verkies echter nog de achterbrug voor +/- 800 € te vervangen dan zo'n gedrocht met afschuwelijke lasnaden als op de LTR... maar dat is persoonlijke mening.
De LTR is idd super voor sportieve recreatieve rijder, maar als je echt zwaar voor competitie gaat zou ik toch armen veranderen. Ik volg het niet van zo dichtbij maar vanuit Frankrijk waar LTR zwaar aanwezig is op competitie niveau heb ik gehoord dat caster instelling van de standaard armen verschrikkelijk is. Met aftermarket armen zou LTR nog veel beter sturen dan nu al het geval is. Zou ook op te lossen zijn door enkel bovenste armen aan te passen of te vervangen.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 10:22
door Vyrena
Over de bak: ik zou er niet mee doorrijden, dat heb ik namelijk wel gedaan, en uiteindelijk was het resultaat dat nu het blokje kapot op de werkbank ligt.
Mijn probleem was dat hij telkens vanuit 1 en 2 naar de vrij sprong. Geen idee wat er nu precies mis is, maar we denken ook een schakelvork die er mee gekapt is. Nog geen tijd voor verder onderzoek gehad.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 10:30
door Fré
Persoonlijk zou ik er ook niet meer mee rijden, zelfs niet starten. Eerst eens olie checken en zien wat voor grut er allemaal bij zit. Metaalvijlsel is niet zo vriendelijk als het door je blok circuleert. Dan krijg je misschien ook meer een idee van of er een vork of zo geplooid is, en of er meer schade is.
Toen ik mijn derde versnelling (z400) verkracht had door na een hobbel in volle gas op mijn pookje terecht te komen zag ik ook metaalschilfers en brokjes in mijn olie. Vanaf dat moment heeft hij geen seconde meer gedraaid tot het euvel verholpen was, om verdere schade te voorkomen. Ook krukaslagers werden toen voor de zekerheid vervangen, en de rest uitvoerig gecontroleerd.
Succes in ieder geval, tis inderdaad serieus klote, surtout omdat heel het blok open mag. Maar hierdoor ben je ook zeker dat je een degelijke controle van de zogezegd gespaarde onderdelen doet.
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 15:19
door peet #77
sla die handel uit elkaar en zie wat er stuk zit enige oplossing
ik heb er geen last van
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 17:43
door JohnBeton
jij (Alfa) hebt echt wel alle pech tot nu toe met suzuki's ...
Geplaatst: wo 15 nov, 2006 18:25
door Fré
of misschien hebben alle Suzuki's pech met Alfa

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 21:48
door Flippen
die fré toch

Geplaatst: do 16 nov, 2006 09:31
door Raptor Babe 350
Hey erwin, nu niet voor het een of het ander, maar onlangs zei je me nog dat je nooit je ambriage gebruikte om te schakelen... heeft dat er niet mee te maken? Khoop dat alles weer snel in orde is want het zit je idd niet mee de laatste tijd... als we je met iets kunne helpen laat je het maar weten

Geplaatst: do 16 nov, 2006 12:08
door andy;
No Limit YFZ schreef:Velen zijn overgestapt van YFZ naar LTR met gedacht dat LTR betrouwbaarder was, maar stilaan begin je toch overal andere geluiden horen.
Blijkbaar blijft het toch een gouden raad om jaar te wachten om nieuw model te kopen.
je bent er toch echt niet aan hé aan de ltr450 's tvalt me hier en daarop
hihi geen verwijt zenne
