Pagina 1 van 2
cannondale maakt kloppend geluid
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 16:39
door cooper_361
een vriend van me heeft een cannondale 440 cc
het zit namelijk zo
we zijn er een dagje mee gaan crossen en goed thuisgekomen
toen we hem een aantal dagen later wouden starten kwam er witte rook uit stinken voor dood en een luid kloppend geluid uit de motorblok
er is nu reeds een half jaar niet naar gekeken (zonde vind ik maarja)
ik heb hem nu toch kunnen overtuigen van er eens naar te kijken samen met m'n vriend maar we weten niet goed wat het probleem is
we hebben hem gestart gekregen achter zowat 5 min en terug witte rook en kloppend geluid
het waterkoelstofbakje is dus volledig leeg kunnen de kleppen ontregelen door koelwater in de cilinders te krijgen?
groeten.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 16:58
door JohnBeton
Als je koelvloeistof leeg is denk ik dat de koppakking lekt, waarschijnlijk daardoor water in je cilinder gekomen, daardoor kan hij inderdaad fel dampen (witte rook).
Dat kloppen geluid kan misschien zijn dat je zuiger fel gesleten is of misschien ergens lagers (big-end bv.) die speling hebben.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 17:20
door Ralph
Vraag het eens aan Sloot

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 18:18
door SlOoT
Blok van een Cannondale is heel appart. Totaal anders als andere blokken. Heeft niet eens een koppakking
Kloppend geluid is vermoedelijk losgelopen bout achter koppelingshuis. Zeer zeker niet meer starten die motor.
Blok helemaal uit elkaar halen. En weer goed in elkaar zetten, en zeer zeker alle "updates" uitvoeren.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 18:24
door JohnBeton
SlOoT schreef:Heeft niet eens een koppakking

Hoe dicht die dan ? Met een kit ?
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 18:34
door SlOoT
Gewoon met een o-ring
Die blokken zitten echt heel raar in elkaar. Heb er hier nog 1 in stukjes liggen, die ga ik helemaal klaar maken, met alle updates zodat ie een lange levensduur heeft

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 18:59
door Ralph
Wat zijn de updates zoal?
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 19:10
door Robby
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 19:25
door SlOoT
Ralph schreef:Wat zijn de updates zoal?
Alu kleppendeksel (koelvloeistof tast origineel magnesium deksel aan)
Alu waterpomp dinges (origineel is van kunststof, schroefdraad raakt dol en bij oververhitting smelt hij gewoon WEG!)
Z400 big-end lagers + krukas laten balanceren (slechte lagers en slecht gebalanceerd)
Metalen oliepomp tandwielen (kuntstof van slechte kwaliteit)
Ontluchtings slangen anders aansluiten (na verloop van tijd spuugt hij alles onder de olie)
buis tussen beide voorste motorophangingen + lange bout erdoor (anders scheurt je blok doormidden)
En de grote imbus bouten in het blok vast zetten met rode lock-tite (alles loopt los

)
Op zich valt het nog wel mee. Grote probleem is de krukas. Er zit namelijk een constructie fout in het lager, waardoor hij hoe dan ook kapot loopt, soms zelfs binnen 5 uur tijd...
Ook zorgen dat je nokkenas en kleppen altijd in goede staat zijn en goed zijn afgesteld.
verder zijn er nog wat kleine dingen die je misschien kan aanpassen.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 19:49
door Sg6
zou je niet beter de blauwe nemen dan van loctite? De rode is minimum sterkte, blauw medium en groen maximum.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 19:53
door SlOoT
Op de cannondale forums zeggen ze allemaal rode. Maar wij hebben toen groene gebruikt

We kregen het nog wel los

Maar daar zeggen ze trouwens dat de rode juist medium is... maar bij ons op de flesjes met blauwe staat medium...
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 20:14
door mx jake
je kleppendeksel komt tog niet in aanraking met koelvloeistof

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 21:00
door SlOoT
Bij de Cannondale wel

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 21:11
door ICHE
mx jake schreef:je kleppendeksel komt tog niet in aanraking met koelvloeistof

bij mijn Z400 hebben ze het deksel ook moeten vervangen omdat het aangetast werd, quad was 4 maanden oud en als je zag hoe dat het deksel al aangevreten was

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 21:33
door AlfA
Dat was niet je kleppendeksel denk ik
