Pagina 1 van 3
Brusseleers naar Dakar met quad in 2008
Geplaatst: do 21 dec, 2006 10:06
door No Limit W-tec
Was zaterdag in Valkenswaard en Steve liep er den Brus tegen het lijf. Dit jaar zit hij in vrachtwagen maar hij heeft plannen om volgend jaar met quad naar Dakar te gaan !
We hebben weer iets om naar uit te kijken !
Geplaatst: do 21 dec, 2006 12:26
door bertmat
Ik denk dat ik al weet welke machine dat ze in gedachten hebben voor die deelname.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 12:52
door No Limit W-tec
Als ik het goed had was het met een DS650 maar ben dat niet zeker.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 13:03
door bertmat
En als ik het goed voor heb zijn er gesprekken geweest met andere constructeurs.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 13:25
door Vyrena
Dat van die vrachtwagen wist ik wel, en waarschijnlijk ook met die quad was ik al op de hoogte. Als ik van 1 rijder fan ben is het wel van hem. In zijn hoogtij jaren wist hij waar het gas hing! Prachtig, ik hoop echt dat het doorgaat
Geplaatst: do 21 dec, 2006 13:37
door Alfredo
Wanneer is Dakar juist?
Geplaatst: do 21 dec, 2006 13:42
door No Limit W-tec
bertmat schreef:En als ik het goed voor heb zijn er gesprekken geweest met andere constructeurs.
En dat is ?
Eerlijk gezegd denk ik dat er maar één merk quads heeft die echt dakar waardig zijn en dat is Bombardier.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 14:08
door Vyrena
Waarom Bombardier? De motor, het frame?
Geplaatst: do 21 dec, 2006 14:15
door No Limit W-tec
Vooral frame. Bombardier heeft sterkte en zwaarste frames.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 17:16
door Frank MB
Alex zal zeker op de special proeven hoog kunnen eindigen denk ik, dat lijkt me wel mooi als een quad eens voorin eindigd. En brusselers rijd nu met een DS650 dus ik denk dat hij daarmee ook naar dakar gaat. Maar dat zullen we wel op korte termijn wel weten, want anders zal er op die andere machine veel getraind moeten worden.
Geplaatst: zo 24 dec, 2006 21:53
door verrybert
No Limit YFZ schreef:bertmat schreef:En als ik het goed voor heb zijn er gesprekken geweest met andere constructeurs.
En dat is ?
Eerlijk gezegd denk ik dat er maar één merk quads heeft die echt dakar waardig zijn en dat is Bombardier.
Bombardier heeft de laatste jaren enkel gewonnen omdat zij het enige fabrieksteam waren...
Als Yamaha, Suzuki, Kawasaki, ... volgend jaar er ook een pak geld tegen aan smijten kunnen ze evengoed meestrijden voor de overwinning!
Alles draait gewoonweg om voldoende geld voor quad / materiaal / assistentieteam / ...
Ga maar eens op zoek wat een deelname aan Dakaar kost. Ik vrees dat 99,9% van hier op het forum dit niet aan inschrijvingsgeld van een wedstrijd kunnen uitgeven. En het inschrijvingsgeld is slechts peanuts tov de reele kosten.
Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:05
door Vyrena
Ik denk dat die merken meer waarde hechten aan de eer die ze bijvoorbeeld op PdV kunnen behalen. En helaas draait alles daar om geld, reken maar eens uit wat het je gaat kosten.
Geplaatst: di 26 dec, 2006 10:19
door No Limit W-tec
Even vlug het rekensommetje :
quad 10.000 €
ombouw (watertank, benzinetanks, navigatieconsole,...) 5.000 €
inschrijving 12.000 €
overige kosten (terugvlucht, overnachtingen Europa en Dakar, verplaatsingen tot aan start,...) 5.000 €
transport onderdelen : +/-40 € per kg
Totaal 30-35.000 €
Indien je mecanicien wil meenemen mag je nog eens 20.000 € extra rekenen, 10.000 € inschrijving en 10.000 € om een zetel in assistentie te huren (T5 klasse)
Totaal 50-55.000 €
Dan nog heb je geen zekerheid op finishen, aan te raden is ook nog deal af te spreken met iemand die assistentie bij vrachtwagens in wedstrijd doet (T4 klasse) om je te helpen op terrein en je eventueel naar bivak te slepen (leuk is anders, paar honderd km achter camion hangen...)
T4 en T5 zijn niet te combineren want dan heb je geen assistentie want als je in bivak aankomt zit T5 nog op de special en mag je geluk hebben als ze tegen 's morgens in bivak geraken.
De praktijken die de laatste jaren toegepast worden bij de quads zijn verre van fair. Van verschillende mensen die aan Dakar deelnemen heb ik zaken gehoord die het wedstrijdbeeld zwaar vertroebelen : zowel Bombardier als MACHACEK hebben meerdere quads om dakar uit te rijden. Als quads te zwaar hebben afgezien of schade hebben door ongevallen en er is geen tijd meer om op te lappen dan komt er gewoon andere quad uit vrachtwagen, plastiek verzetten en klaar is kees. De oude wordt terug opgelapt en dient terug als reserve. MACHACEK is volgens Steve zelfs eens uit een etappe gereden met een quad die hij onderweg gehuurd had omdat hij in panne was gevallen.
Steve heeft paar jaar geleden buiten wedstrijd met zijn assistentievrachtwagen buiten parcours naar Dakar gereden. In die tijd werden de auto's nog niet met GPS gevolgd. Onderweg kwam men plots een oplegger (!) van VW tegen. Enige tijd later komt Jutta aan, een nagelnieuwe VW rijdt buiten, de kas van de orginele wordt op de nieuwe buggy gezet en Juta was weer vertrokken. Dit was het bewuste jaar dat VW uitzonderingsmaatregel kreeg om motor te vervangen (mag in feite niet volgens wedstrijdreglement). In werkelijkheid was niet de motor vervangen maar de hele wagen...
Geplaatst: di 26 dec, 2006 12:01
door WJB#222
bij deze opreken som ben je nog BENZINE ver geten anders kom je niet echt ver .
en als je een goeie dakar quad wil meot je toch al op 20.000 euro zitten hoor ik heb hier info gevraagt aan johan reuver die heeft ook de dakar gereden in 2005
Geplaatst: di 26 dec, 2006 13:03
door No Limit W-tec
banshee rijder schreef:bij deze opreken som ben je nog BENZINE ver geten anders kom je niet echt ver .
en als je een goeie dakar quad wil meot je toch al op 20.000 euro zitten hoor ik heb hier info gevraagt aan johan reuver die heeft ook de dakar gereden in 2005
Benzine is bij de moto's in begrepen in inschrijvingsgeld voor zover ik weet.