Pagina 1 van 1

Ketting aanspannen

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:04
door Moorverken
Is het normaal dat ik na elke rit (2 tot 3 uur rijden) mijn ketting moet aanspannen?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:06
door Ralph
Om wat voor een quad gaat het? Misschien zit het aanspanningsmechanisme niet goed vast?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:06
door Steffen
Ik denk dat het om een warrior 350 gaat aan zijn vorig topic te zien.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:10
door Moorverken
Inderdaad een Warrior 350

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:14
door Ralph
Dat is nog het ouderwetsche systeem met aan 2 kanten aandraaien toch?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:16
door Moorverken
Yep. 2 bouten losmaken en dan gelijkmatig aandraaien.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:28
door Fré
hoe hard span je die aan? 3-4cm speling bovenaan?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:47
door Moorverken
2,5 tot 3,5 cm speling onderaan.
Als ik 3 cm speling neem bovenaan dan sleept ze onderaan tegen de bescherming.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 12:54
door Fré
Is dat volgens het manual? Doe je het volgens het manual?

Hoe staat de ketting als je 4 zakken cement op je zadel legt? Staat die dan zeer gespannen of zo-zo?

Let er ook op dat de ketting warm langer is dan koud. Scheelt tussen hmmm-dat-lijkt-wat-slapjes en perfect-volgens-handboek.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 14:06
door Moorverken
Als ik op de quad ga zitten staat de ketting veel meer gespannen.
Betekent dit dat ik de ketting moet afregelen wanneer er iemand op de quad zit?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 14:40
door Fré
nee die 3 a 4 cm speling is bij onbezeten quad, is een vuistregel omdat als je op de quad gaat zitten de ketting meer opspant. In die toestand mag de ketting niet te strakgetrokken worden. 2,5 cm vind ik voor een warrior aan de lage kant, ik zou 3 cm als een absoluut minimum nemen. Hangt er dan ook nog van af hoe hard je trekt (scheelt al snel een cm in totaal).

En als je dan gereden hebt, en de ketting hangt weer "slap", hoe slap hangt die dan? is de ketting dan warm? Als ze iets slapper hangt zou ik het eens proberen zonder ze opnieuw aan te spannen, kan zijn dat de ketting de volgende keer niet meer slapper hangt.

Had je dat vroeger ook? of is dat ineens begonnen? rij je niet met een versleten ketting? hoe zien je tandwielen er uit?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 14:50
door Moorverken
Alvorens de speling te controleren zet de quad in 1ste versnelling en duw hem vooruit tot ik niet meer kan.
Dan pas controleer ik de speling. Deze scheelt veel met wanneer ik hem achteruit trek omdat ik dan de ketting bovenaan span.
Is dit de juiste werkwijze?

Geplaatst: za 30 dec, 2006 14:56
door Fré
In theorie klinkt dit niet zo slecht, maar ik kan me inbeelden dat je in de praktijk, als je quad dan toch weer een beetje achteruit bolt, je meting niet helemaal ok is. Is dat wat er in je handboek staat? Ik doe het gewoon in neutraal, met de vinger bovenaan trekken zorgt toch automatisch dat ie zich onderaan strakker trekt.

En ik denk er nu ineens aan: als je heel hard duwt tegen je quad in versnelling kan ik me wel inbeelden dat je hem onderaan strakker trekt dan wanneer je het gewoon met de vinger doet. Bovendien kan ik me ook nog eens voorstellen dat je je quad op die manier naar boven duwt, zodat je ketting iets slapper hangt dan als ie gewoon op de grond staat. Dit zou aanleiding kunnen geven tot een iets te strak gespannen ketting, aka een iets te optimistische 3-4 cm meting.

Doe het maar gewoon lichtjes met de vinger in neutraal, zoals het handboek dit voorschrijft.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 15:08
door Moorverken
Dus even samenvatten:

Ik plaats de quad in neutraal, trek de ketting bovenaan naar boven en duw ze daarna naar beneden.
Het verschil tss het hoogste en laagste punt moet dan 3 tot 4 cm zijn.

Het is dan ook geen erg als ik de quad in eerste versnelling plaats en hem achteruit trek dat dan de ketting tegen de bescherming onderaan schuurt.

Geplaatst: za 30 dec, 2006 16:05
door Fré
wat staat er in je manual?

EDIT
heb het zelf even opgezocht:
http://movies.dqt.be/manuals/warrior/warrior.pdf
pagina 3-28

doe het maar exact volgens het handboek: in neutraal, wielen van de grond, ...
hiermee kan je niets misdoen.