Pagina 1 van 2
as van 400 ex ingelopen
Geplaatst: za 30 dec, 2006 19:46
door stompie
hello
men as van men 400Ex ligt al een tijdje onder de quad uit. De vorige eigenaar heeft lang rondgereden met kapotte rollementen en de as is dus ingelopen (afgesleten op de plaats van de rollementen). Heeft er iemand dit al voor gehad? En hoe opgelost?
Menne pa zei van te laten oplassen en afdraaien. Maar hem zei net dat het niet ging lukken want dan trekt de as scheef ofzo. Nu ging em bellen naar een gespecialiseerde firma n kijken wat zij er van denken.
Iemand een oplossing?
ps: Wat kost een nieuwe as ongeveer?
greetz Simon
Geplaatst: za 30 dec, 2006 20:30
door Fré
HVOF opspuiten?
Kijk eens wie er allemaal "koude" coatings levert. Ik laat regelmatig ingelopen assen opspuiten bij Castolin (
http://www.castolin.be) die niet kunnen opgelast worden wegens diezelfde reden.
Ik weet niet of ze die chroomlaag opspuiten, maar garantie dat ze hier iets voor hebben.
Geplaatst: za 30 dec, 2006 21:47
door Sg6
hoeveel is die ingesleten? Meet eens met schuifmaat en zeg eens type lager die erin steekt.
Wat ik ook nog in het verleden gedaan heb is een as gaan kartelen op een draaibank. Door het kartelen zet de as terug uit en werd dan loctite cilindrische bevestiging gebruikt. De lagers spannen dan wel behoorlijk op de as.
Dit is natuurlijk niet de ideale oplossing maar als je in nood bent is dit in 10min geklaard.
Ik zou het net eens afzoeken op zoek naar 2e hands asje oftewel een gforce as nemen.
Geplaatst: za 30 dec, 2006 23:21
door Fré
gforce? Mo andries toch, ik dacht dat je LSR ging zeggen!
Geplaatst: za 30 dec, 2006 23:48
door S.W.A.T.
hier moet je eens kijken bij affaires 299 euro voor een durablue.
http://www.tibermont.be/fr.html
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 00:14
door Topsport
Loctite heeft middelen om een lager op een as te coaten. Ik heb overlaatst met iemand van loctite (Henkel) aan tafel gezeten en daar hadden ze een drukproef gedaan op een as van +5cm diameter een lager met overmaat(losse passing) vastgezet met het product en dit loste pas nadat er 1500kg opkwam.
Ik weet niet in welke mate uw as uitgesleten is, maar ik zou toch eerst enkele alternatieven proberen alvorens een nieuwe te kopen.
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 15:58
door Sg6
Fré schreef:gforce? Mo andries toch, ik dacht dat je LSR ging zeggen!
lsr is niet meteen de goeikoopste as he.
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 17:14
door Fré
nee idd, maar goedkoop is duurkoop
Je hebt zelf 2 assen gehad: 2xdurablue, 1xlsr, en nu nog altijd. Wil al iets zeggen als je het mij vraagt.
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 17:18
door Dubois
Telkens de Durablue kromgereden (of beter kromgesprongen), Sg6? Er is toch sprake van eenmalige garantie bij hun nee?
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 17:19
door epix no-fear
Fré schreef:nee idd, maar goedkoop is duurkoop
Je hebt zelf 2 assen gehad: 2xdurablue, 1xlsr, en nu nog altijd. Wil al iets zeggen als je het mij vraagt.
het gaat allemaal om het landen
als je veer goed staat afgesteld en je land goed dan komt er helemaal niet zo veel kracht op die as te staan.
je moet eigelijk zorgen dat je quad in de zelfde hoek staat als het platform waarom je gaat landen dus niet achterover trekken en er van uit gaan dat de achterkant het wel aleen af kan anders hadden ze een quad geen voor vering gegeven.
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 17:21
door Fré
yamaha tri-z schreef:Fré schreef:nee idd, maar goedkoop is duurkoop
Je hebt zelf 2 assen gehad: 2xdurablue, 1xlsr, en nu nog altijd. Wil al iets zeggen als je het mij vraagt.
het gaat allemaal om het landen
als je veer goed staat afgesteld en je land goed dan komt er helemaal niet zo veel kracht op die as te staan.
je moet eigelijk zorgen dat je quad in de zelfde hoek staat als het platform waarom je gaat landen dus niet achterover trekken en er van uit gaan dat de achterkant het wel aleen af kan anders hadden ze een quad geen voor vering gegeven.
Nene, het gaat niet om het landen. Andries zijn assen waren slecht doordat er teveel speling zat op de lagers, de as was maw te smal gemaakt.
Geplaatst: zo 31 dec, 2006 17:26
door Sg6
ik heb 1 durablue gehad waarmee ik serieus pb heb gehad. Dank zij Ralph zijn service heeft hij mij geholpen met dit pb. Nu rij ik met LSR en ik moet geen ander meer hebben dat is DE as voor mijn Suzi
Geplaatst: ma 01 jan, 2007 17:28
door stompie
Ik moet wel zeggen, ik ben niet van plan om zoveel te springen hoor. Ben eens ene keer slecht terechtgekomen en sinds toen ben ik er niet meer zo zot van. Maar ik ga eens kijken om men as te laten opspuiten. Een nieuwe as kopen is dus inderdaad het laatste wat ik doe. Toch bedankt al voor de informatie
Simon
Geplaatst: ma 01 jan, 2007 20:01
door Teunie
NDuro is misschien ook een goede tip.
Ik zou zelf toch eerder denken aan een andere as, denk dat je daar op termijn beter mee bent.
Geplaatst: ma 01 jan, 2007 20:03
door epix no-fear
een twin row carrier doet ook veel.
het draag oppervlak van de lagers word dan veel grotere en dus de kans op inlopen minder