Pagina 1 van 1
( "bille'kes") voor in/de vario
Geplaatst: ma 29 jan, 2007 23:53
door typhoon
ik heb een vraagje,
toen ik m'n quad pas had sprak iemand die een quadgarage heeft mij over het vernieuwen van de "bille'kes" voor de vario ofzo iets.
dat is toen niet doorgegaan om dat de garagist het (nog) niet nodig vond.
ik weet wel nog dat het niet zoveel koste (ken de prijs niet meer, maar was ergens rond de 50€)
weet iemand mij hier iets meer over te vertellen aub ?
voor wat dienen die "bille'kes"
waar zit dat ergens (ik heb het kodiak werkplaatshandboek maar vind niet wat hij bedoelde)
als die vernieuwd zijn, wat gaat er dan beter of vlotter gaan ?
is dit ook zelf te vervangen of laat m'n het beter in een garage doen ?
het gaat hier dus over een kodiak 400 (2x4-4x4) van 2001,
de enige (problemen) zijn dat hij vrij veel lawaai maakt tijdens het rijden als je plankgas rijdt en dat hij niet sneller gaat dan 70/75 km/u
ik hoop dat iemand mij een beetje uitleg kan geven
alvast bedankt
TYPHOON
Geplaatst: di 30 jan, 2007 07:52
door Ralph
Wat zijn Billeke's?
Geplaatst: di 30 jan, 2007 08:12
door Dubois
billekes = gewichtjes
De meer technische uitleg, laat ik aan anderen over.
Geplaatst: di 30 jan, 2007 08:46
door LANDINI
Billekes zijn de bolletjes die in een kogellager of roellement genoemd zitten als daar slijtage op zit krijen de assen die moeten gedragen worden speling vandaar het lawaai bij lage snelheid hoort men het vaak niet best niet te lang mee rijden
Geplaatst: zo 25 mar, 2007 09:40
door Sander
Wat hierboven wordt gezegd zijn de kogels.
De gewichtjes of billekes zitten in de vario die zorgen ervoor dat de vario op het juiste toerental opent of toegaat.
dat u quad dus geleidelijk optrekt.
Re: ( "bille'kes") voor in/de vario
Geplaatst: zo 25 mar, 2007 10:08
door yamahakodiak
typhoon schreef:ik heb een vraagje,
toen ik m'n quad pas had sprak iemand die een quadgarage heeft mij over het vernieuwen van de "bille'kes" voor de vario ofzo iets.
dat is toen niet doorgegaan om dat de garagist het (nog) niet nodig vond.
ik weet wel nog dat het niet zoveel koste (ken de prijs niet meer, maar was ergens rond de 50€)
weet iemand mij hier iets meer over te vertellen aub ?
voor wat dienen die "bille'kes"
waar zit dat ergens (ik heb het kodiak werkplaatshandboek maar vind niet wat hij bedoelde)
als die vernieuwd zijn, wat gaat er dan beter of vlotter gaan ?
is dit ook zelf te vervangen of laat m'n het beter in een garage doen ?
het gaat hier dus over een kodiak 400 (2x4-4x4) van 2001,
de enige (problemen) zijn dat hij vrij veel lawaai maakt tijdens het rijden als je plankgas rijdt en dat hij niet sneller gaat dan 70/75 km/u
ik hoop dat iemand mij een beetje uitleg kan geven
alvast bedankt
TYPHOON
de ( billekes ) / rolletjes / gewichtjes zijn er voor om inderdaad je vario op het juiste toerental in en uit te laten gaan waardoor hij je riem pakt
ze zitten in je vario
het kan zijn dat ze versleten zijn ik heb wel eens rolletjes bij een grizzly 660 gezien waarbij je buitenkant van het rolletje los was van de binnenkant
als je nieuwe hebt geplaatst dan zal hij waarschijnlijk niet sneller gaan lopen maar het kan het geluids probleem wel verhelpen
als je een beetje handig bent is dit zelf te doen
de rolletjes kosten zo'n 5 euro per stuk dus 5 x 8 = zo rond de 40 euro
komt dat geluid van je vario
Geplaatst: zo 25 mar, 2007 10:12
door Sander
een geratel kan aan de gewichtjes liggen,
uw quad kan slechter lopen door die gewichtjes, zelfs een pak.
Geplaatst: ma 26 mar, 2007 07:33
door Timvanisolim
Beste,
Je kan ook spelen met het gewicht van deze billekes, voor de snelheid bij het optrekken te bepalen.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben dertig en in mijnen goeie, ouwe tijd, zaten wij dagelijks aan camino's, en Wallaro's of scooters te knoeien, en werkte wij met Malossi vario's, met lichte of zware loodjes.
Hoe verder de vario opengaat, hoe sneller. (zware loodjes nodig)
Hoe sneller de vario opengaat, hoe sneller hij trekt. (lichte loodjes)
En zoals yamahakodiak zegt, dit kan gerust zelf.
Greets
Geplaatst: zo 01 apr, 2007 14:03
door Sander
@ hierboven
u laatste stelling klopt dus van geen kanten, dat is een mythe nagenoeg.
ik werk momenteel in een scooterwinkel (ben 17 dus dat is al een mooi begin.)
wij doen ook aan tuning van scooter en dat kan gerust oplopen tot luttele duizend euro's voor een cilinder/uiitlaat etc..
en het belangrijkste voor het maximum eruit te halen zijn nog steeds de gewichtjes. Die moeten perfect zijn afgesteld, zowel voor een mooie koppel bij de max aan snelheid. zit je qua gewichtjes verkeerd, dan kan het allemaal aardig in de soep lopen, van niet wegkomen, tot een dip krijgen bij 50 km/h etc.