Pagina 1 van 2
WHEELIE MET EEN Z 400
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 20:54
door yves
als ik een wheelie wil maken trekt hij altijd naar één kant. als de weg breed genoeg is, is da geen probleem maar op bv. een verkavelings baantje ga ik zo wel eens in den dekor belanden.
iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 20:56
door Bartje 400
banden beide even hard opgepompt?
speling op as?
en als hij schuin trekt bij gewoon rijden zou ik hem even uitlijnen
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:00
door yves
moeten de banden precies even hard opgepompt zijn? ik meet dit met dat metertje dat bij men quad was.
maar ik veronderstel dat dit niet 100 procent juist meet.
er zit geen speling op de achteras en hij trekt niet scheef als ik gewoon rij.
thx.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:03
door Bartje 400
neej , precies gelijk niet maar ook geen overdreven verschil
hmm ik zou het dan eigenlijk niet weten , het is wel zo dat bij het wheelien je quad altijd wat scheef trekt:)
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:12
door OpticalNicolas
mischien van ketting spannen, dat het ene wiel wat meer naar voor staat als het ander, heb dit ook al is voorgehad.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:18
door yves
OpticalNicolas schreef:mischien van ketting spannen, dat het ene wiel wat meer naar voor staat als het ander, heb dit ook al is voorgehad.
kan ik dit op de één of andere manier meten of zoiets om het perfect juist te zetten?
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:24
door OpticalNicolas
goh ja, meet is van het middelpunt van je voorwiel tot het middelpunt van je achterwiel., als daar wat 'spelling' tussen zit, krijg je dat., maar of je dat bij LTZ gelijk aanspant of appart elk wiel weet ik niet zo.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 22:02
door Fré
as scheef bijgesteld (met die bouten die je losdraait als je de ketting spant) komt ook vaak voor
Geplaatst: za 10 feb, 2007 20:50
door Suzuki
Ik denk dat het ook een verschil kan maken of je in een band een binnenband hebt en in de andere niet, want dan staat 1 band boller als de andere op dezelfde spanning.
Om er zeker van te zijn dat je banden precies dezelfde spanning hebben kun je een systeem maken met een compressorslang(ongeveer 1,5) waar je aan beide uiteinden een een aansluiting maakt om op je ventiel te zetten en in het midden van de slang een T-stuk. Op het T-stuk kun je dan op 1 punt je luchtpistool van je compressor aansluiten en aan de andere 2 uiteinden van het T-stuk de uiteinden van de slang die je doormidden hebt gesneden. Zo heb je een gesloten systeem en dat zorgt ervoor dat je banden precies dezelfde spanning hebben, dus dan kan het daarna als niet liggen dat je quad scheef trekt
Een tekening om een idee te geven wat ik bedoel:
aansluiting voor op je ventiel> |-------------|_|-------------| <: aansluiting voor op je ventiel
|
^: T-stuk
Geplaatst: za 10 feb, 2007 21:19
door Timmy@kawasaki
Awel ik had dit ook met mijn KFX 400
Heb gewoon gespeelt met de bandenspanning! Eerst en vooral ben ik hier in een doe-het-zelf-zaak achter een nauwkeuriger drukmetertje (0 tot 2.5bar) geweest. En heb in men linker band nu 0.05 bar meer gestoken en heb er geen problemen meer mee...
Maar ik ga morgen eens kijken naar jullie oplossingen...
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 00:03
door tuumke
Dat heeft enkel en alleen te maken met bandenspanning en verschil in omtrek van je achtebanden en niets met verkeerd uitlijnen van je achteras of wat dan ook. Als je quad naar rechts loopt bij een wheelie dan moet je gewoon van je linkse achterwiel een klein beetje druk aflaten, totdat de quad rechtdoor loopt bij een wheelie.
Je moet je niet te zeer fixeren op een drukmetertje want 2 dezelfde banden met exact dezelfde druk hebben niet altijd dezelfde omtrek.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 12:23
door Fré
tuumke schreef:...en niets met verkeerd uitlijnen van je achteras of wat dan ook...
Toch wel
Laat even uw mayonaise werken: stel je je achteras scheef in, dan helt je quad tijdens een wheelie naar 1 kant, zodat die kant meer belast wordt, waardoor meer druk op die ene achterband komt en ie dus in een grote bocht draait. Ik spreek zelfs uit ervaring.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 13:11
door yves
ik zal da nekeer allemaal gaan nakijken se
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 19:53
door tuumke
Fré schreef:tuumke schreef:...en niets met verkeerd uitlijnen van je achteras of wat dan ook...
Toch wel
Laat even uw mayonaise werken: stel je je achteras scheef in, dan helt je quad tijdens een wheelie naar 1 kant, zodat die kant meer belast wordt, waardoor meer druk op die ene achterband komt en ie dus in een grote bocht draait. Ik spreek zelfs uit ervaring.
Na mijn mayonaise te hebben laten werken moet ik zeggen dat dat inderdaad wel kan kloppen maar dan moet je je as toch al een cm of 2 scheef hebben staan wat mij nogal straf lijkt. Ik ben niet zo vertrouwd met het kettingspan-systeem van de Z400 maar als ik andere systemen bekijk lijkt mij dit toch moeilijk om je as zelfs nog maar 1cm scheef te zetten.
MAAR theoretisch gezien klopt het volkomen wat je zegt
mijn excuses.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 21:28
door Fré
wel ik had ooit ook dit probleem, en na terug rechtzetten van de as (inderdaad een dikke centimeter verschil ter hoogte van de wielen) was dit opgelost. Probleem bij de z400 is dat je die gemakkelijk scheef kan zetten als je even niet 100% oplet.