Howto: Olie verversen Raptor 700
Geplaatst: wo 07 mar, 2007 00:34
als je je kleppen kan afstellen na de howto te lezen is het eigenlijk maar dom moest je je olie niet kunnen verversen
dus voor degene die hier ook aan twijfelen nog even een kleine uitleg
(als een moderator dit samen wil voegen met de kleppen howto, doe gerust)
Algemene info:
De olie van een 700 zit op 2 plaatsen zeg maar. Logischer wijze in de motor, maar dus ook nog in een extern olievat.
Stap 1: Olie aflaten
Hier heb je verschillende manieren. Ieder zijn keuze. Ik laat de olie koud af zodat eventueel bezinksel niet weer wordt rondgeslingerd en ergens blijft aanplakken. Anderen laten deze dan weer warm af omdat de olie dan dunner is en beter vloeit. Kies zelf een manier. Indien je warm wil aflaten is dit het moment of je quad even te starten
1.1: Eerst lossen we de vuldoppen van de motor (nummer 1 op foto) en het vat (nummer 2 op foto) ( foto )
Dit doen we om betere doorstroom te hebben.
1.2: aflaatbout vat losdraaien ( foto )
en natuurlijk die van de motor ( foto ); Voorzie hier dus opvangbakjes
(als je de olie warm aflaat -> het spreekt voor zich dat de olie dus warm zal zijn, pas dus op voor de handjes )
Stap 2: Oliefilter vervangen
Dit doe je elke 2 keer je de olie ververst. Dus dan alleen olie, dan olie / filter, dan weer alleen olie, dan weer olie + filter,...
Boutjes van het dekseltje losschroeven ( foto ). Er zal waarschijnlijk nog wat olie uitlopen, voorzie best een vodje. Dan steek je een nieuwe filter (kijk dat de oude rubbers van de filter weg zijn) ( foto ) De nummertjes 3 op voorgaande foto zijn dichtingen die je moet checken op scheuren. Als deze beschadigt zijn dien je die dus te vervangen.
Als de filter er in zit kan je dus het dekseltje er weer opzetten.
Stap 3: olie toevoegen
Draai de aflaatbouten (motor en vat) er terug op anders ga je veel kunnen opgieten. Vervolgens giet je 0,5L in het motorblok en 1L in het vatje. Vuldoppen terug erop. Kleine opmerking: Ik gebruik 10w40 half synthetisch. Merk maakt niet veel uit zolang het een goed merk is. (geen witte produkten).
Stap 4: ontluchten
Draai de bovenste vijs op het oliefilterdekseltje los ( foto ) (niet helemaal uitdraaien). Vervolgens trek je de bougiekap van de bougie en start de quad maar. (effectief starten zal vrij moeilijk zijn aangezien je net de bougiekap hebt verwijdert). Hou de start knop gewooon ingedrukt en de quad zal nu olie rondpompen en na enkele seconden zal je olie uit het ontluchtingsvijsje (dat je net los gezet hebt) zien komen. Dan mag je stoppen met starten en de vijs weer toedraaien.
Stap 5: nog olie toevoegen
De olie is nu even rondgepompt en nu mag (moet ) je nog 0,35/0,4L in het vat gieten. (indien je de oliefilter niet vervang hebt: 0,25L/0,30L erbij ipv vorige waarden)
Stap 6: bougiedop weeraansluiten en je bent klaar.
dus voor degene die hier ook aan twijfelen nog even een kleine uitleg
(als een moderator dit samen wil voegen met de kleppen howto, doe gerust)
Algemene info:
De olie van een 700 zit op 2 plaatsen zeg maar. Logischer wijze in de motor, maar dus ook nog in een extern olievat.
Stap 1: Olie aflaten
Hier heb je verschillende manieren. Ieder zijn keuze. Ik laat de olie koud af zodat eventueel bezinksel niet weer wordt rondgeslingerd en ergens blijft aanplakken. Anderen laten deze dan weer warm af omdat de olie dan dunner is en beter vloeit. Kies zelf een manier. Indien je warm wil aflaten is dit het moment of je quad even te starten
1.1: Eerst lossen we de vuldoppen van de motor (nummer 1 op foto) en het vat (nummer 2 op foto) ( foto )
Dit doen we om betere doorstroom te hebben.
1.2: aflaatbout vat losdraaien ( foto )
en natuurlijk die van de motor ( foto ); Voorzie hier dus opvangbakjes
(als je de olie warm aflaat -> het spreekt voor zich dat de olie dus warm zal zijn, pas dus op voor de handjes )
Stap 2: Oliefilter vervangen
Dit doe je elke 2 keer je de olie ververst. Dus dan alleen olie, dan olie / filter, dan weer alleen olie, dan weer olie + filter,...
Boutjes van het dekseltje losschroeven ( foto ). Er zal waarschijnlijk nog wat olie uitlopen, voorzie best een vodje. Dan steek je een nieuwe filter (kijk dat de oude rubbers van de filter weg zijn) ( foto ) De nummertjes 3 op voorgaande foto zijn dichtingen die je moet checken op scheuren. Als deze beschadigt zijn dien je die dus te vervangen.
Als de filter er in zit kan je dus het dekseltje er weer opzetten.
Stap 3: olie toevoegen
Draai de aflaatbouten (motor en vat) er terug op anders ga je veel kunnen opgieten. Vervolgens giet je 0,5L in het motorblok en 1L in het vatje. Vuldoppen terug erop. Kleine opmerking: Ik gebruik 10w40 half synthetisch. Merk maakt niet veel uit zolang het een goed merk is. (geen witte produkten).
Stap 4: ontluchten
Draai de bovenste vijs op het oliefilterdekseltje los ( foto ) (niet helemaal uitdraaien). Vervolgens trek je de bougiekap van de bougie en start de quad maar. (effectief starten zal vrij moeilijk zijn aangezien je net de bougiekap hebt verwijdert). Hou de start knop gewooon ingedrukt en de quad zal nu olie rondpompen en na enkele seconden zal je olie uit het ontluchtingsvijsje (dat je net los gezet hebt) zien komen. Dan mag je stoppen met starten en de vijs weer toedraaien.
Stap 5: nog olie toevoegen
De olie is nu even rondgepompt en nu mag (moet ) je nog 0,35/0,4L in het vat gieten. (indien je de oliefilter niet vervang hebt: 0,25L/0,30L erbij ipv vorige waarden)
Stap 6: bougiedop weeraansluiten en je bent klaar.