Pagina 1 van 1

Howto: Olie verversen Raptor 700

Geplaatst: wo 07 mar, 2007 00:34
door raptorr
als je je kleppen kan afstellen na de howto te lezen is het eigenlijk maar dom moest je je olie niet kunnen verversen :wink:

dus voor degene die hier ook aan twijfelen nog even een kleine uitleg
(als een moderator dit samen wil voegen met de kleppen howto, doe gerust)

Algemene info:
De olie van een 700 zit op 2 plaatsen zeg maar. Logischer wijze in de motor, maar dus ook nog in een extern olievat.

Stap 1: Olie aflaten
Hier heb je verschillende manieren. Ieder zijn keuze. Ik laat de olie koud af zodat eventueel bezinksel niet weer wordt rondgeslingerd en ergens blijft aanplakken. Anderen laten deze dan weer warm af omdat de olie dan dunner is en beter vloeit. Kies zelf een manier. Indien je warm wil aflaten is dit het moment of je quad even te starten :D

1.1: Eerst lossen we de vuldoppen van de motor (nummer 1 op foto) en het vat (nummer 2 op foto) ( foto )
Dit doen we om betere doorstroom te hebben.
1.2: aflaatbout vat losdraaien ( foto )
en natuurlijk die van de motor ( foto ); Voorzie hier dus opvangbakjes :wink:
(als je de olie warm aflaat -> het spreekt voor zich dat de olie dus warm zal zijn, pas dus op voor de handjes :mrgreen: )


Stap 2: Oliefilter vervangen
Dit doe je elke 2 keer je de olie ververst. Dus dan alleen olie, dan olie / filter, dan weer alleen olie, dan weer olie + filter,...

Boutjes van het dekseltje losschroeven ( foto ). Er zal waarschijnlijk nog wat olie uitlopen, voorzie best een vodje. Dan steek je een nieuwe filter (kijk dat de oude rubbers van de filter weg zijn) ( foto ) De nummertjes 3 op voorgaande foto zijn dichtingen die je moet checken op scheuren. Als deze beschadigt zijn dien je die dus te vervangen.
Als de filter er in zit kan je dus het dekseltje er weer opzetten.

Stap 3: olie toevoegen
Draai de aflaatbouten (motor en vat) er terug op anders ga je veel kunnen opgieten. Vervolgens giet je 0,5L in het motorblok en 1L in het vatje. Vuldoppen terug erop. Kleine opmerking: Ik gebruik 10w40 half synthetisch. Merk maakt niet veel uit zolang het een goed merk is. (geen witte produkten).

Stap 4: ontluchten
Draai de bovenste vijs op het oliefilterdekseltje los ( foto ) (niet helemaal uitdraaien). Vervolgens trek je de bougiekap van de bougie en start de quad maar. (effectief starten zal vrij moeilijk zijn aangezien je net de bougiekap hebt verwijdert). Hou de start knop gewooon ingedrukt en de quad zal nu olie rondpompen en na enkele seconden zal je olie uit het ontluchtingsvijsje (dat je net los gezet hebt) zien komen. Dan mag je stoppen met starten en de vijs weer toedraaien.


Stap 5: nog olie toevoegen
De olie is nu even rondgepompt en nu mag (moet :oops: ) je nog 0,35/0,4L in het vat gieten. (indien je de oliefilter niet vervang hebt: 0,25L/0,30L erbij ipv vorige waarden)

Stap 6: bougiedop weeraansluiten en je bent klaar.

Geplaatst: wo 07 mar, 2007 09:03
door Ralph
Ik vraag me af waarom je de olie in 2x zou bijvullen, wat is het nu daar van?

Geplaatst: do 08 mar, 2007 19:13
door raptorr
omdat ik dat altijd zo doe :D

Sommige olie tanks hebben een kleiner maximum, ik weet eigenlijk niet hoeveel er in die van een 700 kan :?

Maar zoals ik zei; ik zeg enkel hoe IK het doe, als je het op een andere manier doet.. geen probleem. Ieder zijn methode.

Geplaatst: do 08 mar, 2007 19:40
door glen
In de owners manual staat het om het in 2 keer te doen
In de service manuel in 1 keer.

ik doe het ook gewoon in 1 keer met mijn 700, is perfect mogelijk.

Geplaatst: do 08 mar, 2007 20:33
door Ralph
Ik wil best geloven dat het nuttig is, maar ik zou niet weten waarom.
Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?

Geplaatst: do 08 mar, 2007 21:35
door Bartie
Bij raptor 660 moet het in 2 keer. Anders loopt het vatje over.

Bij 700 weet ik het niet precies

Geplaatst: za 28 apr, 2007 12:01
door flyingquad
tja heb net ook de raptor binnen na wat lezen int engels dan nog begrijp ik het niet zo goed.
bij de yfz deed ik 4a500 op de motor zelf en 1.3l in het olie vatje. en klaar kan dit niet net het zelfde bij de raptor 700.
wat is de bedoeling van het ontluchten had er inderdaad een vijsje gezien en vroeg me al af waarvoor dit diende. of is het alleen als je de olie filter vervangt.

Geplaatst: za 28 apr, 2007 12:13
door JohnBeton
Ontluchten is om er voor te zorgen dat je geen luchtbellen in je oliekanalen hebt zitten.
Anders komt je niveau hoger te staan dan dat er werkelijk olie in zit tot je de motor laat draaien.

Geplaatst: ma 30 apr, 2007 08:38
door flyingquad
oke ben er zaterdag avond direct aan begonnen is zo simpel als wat was effe wat van de wijs met dat ontluchtings gedoe ma het is eigenlijk hetzelfde als de 450. gewoon in één keer en napeilen heb het natuurlijk ook gedaan dat ontluchten maar veronderstel dat dit enkel moet gebeuren wanneer de olie filter ook vervangen wordt.want kwam direct olie uit zo.
enkel ik heb 500 op het blok gedaan en 1250 op de olie tank dus 1750in totaal zonder olie filter zou dit genoeg moeten zijn maar als ik hem peil warm gedraait of koud staat hij int midden van het dipstickje en soms zelfs maar net genoeg is dit normaal bij de raptor aangezien ik dit bij de 450 nooit had. daar stond die altijd op het juiste peil.

Geplaatst: ma 30 apr, 2007 09:45
door Teunie
Als hij onder het peil zit gewoon wat bijvullen!

Geplaatst: di 01 mei, 2007 08:32
door Turboy6
Toch maar goed om weten weeral :knikduim: