Omdat ik hier veel vragen zie en veel opmerkingen hoor over het NL kenteken bewijs van een quad heb ik hier de ECHTE regels.
Dit komt dus van de RDW af, dus hier valt niks op aan te merken.
Ik hoop dat de onduidelijk heid weg is bij sommigen
QR-02
Vaststelling datum eerste toelating (DET)
************************************
Een voertuig kan als nieuw worden geregistreerd als één van de volgende documenten wordt overgelegd:
a. een niet tenaamgestelde Fahrzeugbrief uit Duitsland waarop geen DET is vermeld.
Let op: Omdat het een niet eerder geregistreerd voertuig betreft, is er geen sprake van EU-/EVA-import en mogen de technische gegevens niet worden overgenomen. Zie ook punt 4 hieronder en AR-03;
b. een Certificate of Origin uit de Verenigde Staten;
c. een Dichiarazione per Immatricolazione uit Italië.
Let op: Omdat het een niet eerder geregistreerd voertuig betreft, is er geen sprake van EU-/EVA-import en mogen de technische gegevens niet worden overgenomen. Zie ook punt 4 hieronder en AR-03;
d. een New Vehicle Information Statement uit Canada;
e. een Demande de Certificat Dímmatriculation d'un véhicule neuf uit Frankrijk;
f. een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigd importeur dat het voertuig niet eerder geregistreerd is geweest;
g. een originele aankoopnota uit het laatste land buiten Nederland waar het voertuig is verkocht. Hierop moet minimaal zijn vermeld:
- het BTW-nummer van de verkoper;
- het VIN van het voertuig;
- een verklaring van de verkoper dat het voertuig niet eerder geregistreerd is geweest, en
- een verklaring van de registrerende instantie uit het land van herkomst, waaruit blijkt dat het voertuig niet geregistreerd is geweest. Een verklaring van een andere instantie die als tussenpersoon bij de registratie betrokken is, zoals de TÜV in Duitsland of een verzekeringsmaatschappij in Oostenrijk, mag niet worden geaccepteerd, tenzij de verklaring is gewaarmerkt door de registrerende instantie.
De genoemde verklaring van niet-registratie zijn niet nodig als het voertuig afkomstig is uit een van de landen, die zijn aangesloten op Eucaris (controleer in EUCARIS).
h. een buitenlands KB (R13) waaruit blijkt dat het voertuig binnen 2 werkdagen na afgifte is geschorst of stilgelegd (bij twijfel controle in EUCARIS). Uit het buitenlands KB moet blijken dat het voertuig niet eerder in een derde land geregistreerd is geweest. Blijkt dit niet uit het KB dan dient ook een aankoopnota te worden overgelegd conform punt f.
Het voertuig moet binnen 3 maanden na de afgiftedatum van het buitenlands KB worden gekeurd. Wordt het voertuig niet binnen 3 maanden na de afgiftedatum gekeurd, dan handelen volgens punt 1.
Mocht u er een voertuig kopen met een kenteken dan geldt het volgende****
Buitenlands kentekenbewijs (KB)
Handelwijze: Algemeen
Bij import van een eerder geregistreerd voertuig moet - ongeacht het land van herkomst - het originele buitenlandse kentekenbewijs worden overgelegd, of een kopie daarvan die is gewaarmerkt door de instantie die het kentekenbewijs heeft afgegeven.
Bij vermissing moet de aanvrager, indien het een voertuig betreft met een Europees kentekenbewijs, een nieuw kentekenbewijs aanvragen in het land van herkomst.
Uitzonderingen:
Indien het een voertuig betreft dat vóór 01-06-2004 in gebruik genomen is, mogen - wanneer het kentekenbewijs ontbreekt - in plaats daarvan de volgende documenten worden geaccepteerd:
a. een verklaring van de instantie die het kentekenbewijs heeft afgegeven, waaruit aan de hand van het originele VIN blijkt dat het opgegeven kenteken bij het voertuig behoort, alsmede de exacte datum waarop het voertuig in het land van herkomst voor het eerst is toegelaten; alsmede (met daarbij)
b. een bewijs dat de geldigheid van het kenteken dat behoort bij het originele VIN regulier is beëindigd in het land van herkomst (ter voorkoming van dubbele registratie); alsmede (met daarbij)
c. een bewijsstuk, waaruit blijkt dat het voertuig in het aangegeven land van herkomst is verkregen (aankoopnota).
De bewijsstukken genoemd onder a. en b. kunnen achterwege blijven indien het kenteken, de DET en het beëindigd zijn van de registratie kunnen worden vastgesteld met behulp van Eucaris.
Wordt het voertuig ingevoerd dan dient u door middel van een buitenlands kentekenbewijs aan te tonen wanneer het voertuig in gebruik is genomen waar dan ook ter wereld.
Is het voertuig afkomstig uit een EEG/of EVA land, dan worden er voor het grootste deel permanente (APK) eisen voor toelating gesteld. Dit geldt ook indien het voertuig als verhuisboedel is ingevoerd. In overige gevallen dient uw voertuig te voldoen aan de toelatingseisen.
Afhankelijk van het bouwjaar dient het voertuig dan te voldoen aan een Europese typegoedkeuring. Dit blijkt uit een Certificaat van Overeenstemming (CVO) wat u bij de keuring dient te overleggen. ********** herkenbaar aan een sticker of plaatje op het voertuig waarop een europees nummer vermeld staat. E1*98/20 -123... (voorbeeld)
De meeste EU-lidstaten zijn begonnen om vanaf 01-06-2004 voor voertuigen die na die datum in gebruik zijn genomen, een kentekenbewijs af te geven dat voldoet aan Richtlijn 99/37/EG.
**************************
Een gekentekend voertuig moet aan de achterzijde zijn voorzien van een kentekenplaat. een zware quad (vierwielige driewieler met motorvermogen > 15 kW) moet ook aan de voorzijde een kentekenplaat hebben.
*********************************
Indien u niet in het bezit bent van een buitenlands kentekenbewijs of CVO dan adviseer ik u contact op te nemen met de importeur van het betreffende merk.
Om een afspraak te maken voor de keuring kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation. Deze kan u de juiste informatie geven over de documenten die u mee moet nemen. Het telefoonnummer is 0900-07 39 (10 eurocent per minuut). Keuringsstations zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur.
***************************************
Technische toelating ...Jonger dan 3 jaar géén technische keuring nodig.
*****************************
DT-05
Toelating driewielig motorrijtuig met Europese typegoedkeuring
met een datum eerste toelating niet ouder dan 3 jaar
Pakket Aspect
1. QR-02 Datum eerste toelating
2. DR-03 Controle CVO
3. R01 Aanvraagkaart, of
4. R06 Aanvraagkaart bijzonder kenteken
5. R09 BPM-formulier
6. 0G04 Identificatienummer / Identificatie van het voertuig
7. 0G06 Deugdelijke bouw en inrichting
8. 3G04 LPG-installatie
Nummer: 0G04
Categorie: P, B, M, D, A
Controle-aspect: Identificatienummer (VIN)/identificatie van het voertuig
Eis: Het VIN moet op een vast voertuigdeel zijn ingeslagen en goed leesbaar zijn.
Indien het voertuig afkomstig uit een land waar het niet vereist is dat een vast ingeslagen VIN aanwezig is (bv. USA), maar waarbij wél een VIN is ingeslagen, moet de volgende handelwijze worden gevolgd:
- Indien het aanwezige VIN fabrieksmatig is ingeslagen wordt dit geaccepteerd.
- Indien het aanwezige VIN niet fabrieksmatig is ingeslagen, moet herinslag door de RDW plaatsvinden, tenzij uit documenten blijkt dat het voertuig met het betreffende ingeslagen VIN in het land van herkomst is gebezigd.
********************
Toelating van een Quad (valt onder driewieler) met een buitenlands kentekenbewijs
***************************
Pakket Aspect
1 R05 Aanvraagkaart, of
2 R06 Aanvraagkaart bijzonder kenteken
3 R08 Verslag van Weging
4 R09 BPM-formulier (indien van toepassing)
5 R10 Verhuisgoedverklaring (indien van toepassing)
6 R12 Conformiteitsverklaring (indien van toepassing)
7 R13 Buitenlands KB
8 R15 Homologatie-document
9 PR-02 Conformeren (indien van toepassing)
10 DR-03 Controle CVO (indien van toepassing)
11 DG-01 Permanente eisen
12 0G01 Vrijstellingen historisch voertuig
13 0G02 Vrijstellingen voertuig met bijzonder kenteken
14 0G06 Deugdelijke bouw en inrichting
15 0T05 Inrichting
16 0T07 Maximum massa
17 2T09 Massa en aslasten
De technische eisen die gesteld worden aan een Quad
Indien een driewielig motorrijtuig ter keuring wordt aangeboden, met een kentekenbewijs waaruit niet blijkt welke permanente eisen voor het voertuig van toepassing zijn, of van welke eisen het is vrijgesteld, moet het kentekenbewijs worden aangepast. klik hier voor de verdere handelwijze.
Zie ook "Aandachtspunten permanente eisen driewielig motorrijtuig".
Pakket Aspect
1 R19 Kentekenbewijs
2 R20 APK-keuringsrapport
3 0G02 Vrijstellingen voertuig met bijzonder kenteken
4 0G03 Maximum massa
5 0G04 Identificatienummer
6 0G08 Kentekenregister/kentekenbewijs
7 0G09 Kentekenbewijs/voertuig
8 0G10 Kentekenplaten
9 0G12 Aantal wielen/assen
10 0G13 Brandstof
11 0G14 Aantal cilinders
12 0G16 Koetswerk
13 0G17 Inrichting
14 0G18 Breedte
15 1G03 Dragende delen
16 1G04 Bovenbouw/laadvloer
17 2G01 Afmetingen
18 2G06 Massa's
19 3G03 Brandstofsysteem
20 3G04 LPG-installatie
21 3G06 Uitlaatsysteem
22 3G13 Geluidsproductie (niet bij APK sec)
23 3G14 Elektrische installatie
24 3G15 Motorsteunen
25 4G01 Snelheidsmeter
26 4G03 Aandrijving
27 5G01 Assen
28 5G02 Bevestiging fuseepennen, lagering en bussen
29 5G03 Speling fuseepen
30 5G04 Bevestiging fuseekogels
31 5G05 Stofhoezen fuseekogels
32 5G06 Speling fuseekogel
33 5G07 Speling draaipunten wielophanging
34 5G08 Wiellagerspeling
35 5G09 Wiellagerslijtage
36 5G15 Wielen en velgen
37 6G01 Soort banden
38 6G03 Beschadiging banden
39 6G04 Profieldiepte
40 6G06 Opsnijden banden
41 6G07 Karkasstructuur banden
42 6G08 Metalen elementen in banden
43 6G11 Veersysteem
44 6G13 Schokdempers
45 7G01 Onderdelen stuurinrichting (fuseebesturing)
46 7G02 Onderdelen stuurinrichting (voorvork)
47 7G03 Koppelingen stuurinrichting
48 8G01 Onderdelen reminrichting
49 8G05 Slag rempedaal of remhandel
50 8G06 Oppervlak rempedaal
51 8G07 Remslangen
52 8G09 Remkabels
53 8G10 Aanlopen remvoering
54 8G11 Slijtage remvoering
55 8G12 Bewegingsvrijheid remonderdelen
56 8G13 Stofhoezen remcilinders
57 8G14 ABS
58 8G16 Signaal remvloeistofniveau
59 8G17 Remvloeistofniveau
60 8G31 Vertraging bedrijfsrem
61 8G32 Bedrijfsrem op alle wielen
62 8G33 Verschil remwerking links - rechts
63 8G34 Overberemming achteras
64 8G36 Vertraging parkeerrem
65 8G37 Hulprem
66 9G01 Deuren/motorkap/kofferdeksel
67 9G04 Beschadiging ruiten
68 9G05 Ruitenwisser
69 9G06 Ruitensproeier
70 9G07 Voorruitverwarming
71 9G11 Verplichte spiegels
72 9G12 Bevestiging en toestand spiegels
73 9G13 Verstelbaarheid spiegels
74 9G15 Zitplaatsen
75 9G19 Verplichte autogordels
76 9G20 Bevestiging en toestand autogordels
77 9G21 Scherpe delen
78 9G23 Wielafscherming
79 9G28 Delen aan de buitenzijde
80 10G07 Verplichte verlichting
81 10G08 Toegestane verlichting
82 10G11 Toestand verlichting, lichtsignalen en retroreflectoren
83 10G12 Afstelling dimlicht
84 11G01 Bevestiging toestand koppeling
85 11G03 Koppelingskogel
86 12G01 Hoorn
Geef hierbij de verlichting eisen...
Nummer: 10G07
Categorie: D
Controle-aspect: Verplichte verlichting
Eis: I.g.g. voor 1-7-67:
- Achterlichten
- Achterretroreflectoren
- Dimlicht
- Groot licht
- Kentekenplaatverlichting
- Remlicht (1),
- Richtingaanwijzers, een aan elke zijkant
- Stadslichten
- Zijretroreflectoren, indien voertuiglengte > 6 m.
I.g.g. tussen 30-6-67 en 1-11-95: naast bovenstaande verlichting tevens:
- Remlichten (2)
- Richtingaanwijzers, 2 voor, 2 achter.
I.g.g. na 31-12-96: naast bovenstaande verlichting tevens:
- Waarschuwingsknipperlichten
Zie bijlage 10.21.
Basis: VR 5.5.51 - VR 5.5.61
Wijze van keuren: Maten meten vanaf de rand van het effectieve lichtdoorlatende gedeelte (bij lichten) of vanaf het reflecterend gedeelte (bij retroreflectoren).
***************************************
Spiegel...Nummer: 9G11
Categorie: D
Controle-aspect: Verplichte spiegels
Eis: I.g.g. na 26-11-75:
Linker spiegel verplicht.
Bij gesloten carrosserie ook binnenspiegel. Rechter spiegel verplicht indien met binnenspiegel niet het vereiste gezichtsveld wordt verkregen. Eis binnenspiegel geldt niet bij ledige massa <= 400 kg en als bestuurder vanaf zitplaats achterliggend weggedeelte kan overzien.
Basis: VR 5.5.45
Wijze van keuren: -
extra keurings tips...
Het beoordelen van een driewielig voertuig zal zoveel mogelijk op een inspectieput dienen te gebeuren. Daar waar dit niet mogelijk is zal men gebruik moeten maken van andere hulpmiddelen zoals een losse krik e.d. Indien een open driewielig motorrijtuig gekeurd moet worden, dan zal dit
door en technisch medewerker gedaan moeten worden die een helm bezit.
- I.g.g. na 31-10-1997: lengte max. 4,00 m VR 5.5.6
- Geen emissie-eisen
- I.g.g. na 26-11-1975: verlichte snelheidsmeter verplicht VR 5.5.15
- Veersysteem niet verplicht VR 5.5.28
- Geen zware punten of zichtbare speling in balhoofdlagering VR 5.5.30
- Afwijkende remvertragingseisen VR 5.5.38
- Bedrijfsrem op alle wielen indien ledige massa > 400 kg VR 5.5.38
- Parkeerrem verplicht VR 5.5.39
- I.g.g. na 26-11-1975: ruitensproeier verplicht indien voorzien van voorruit VR 5.5.43
- I.g.g. na 30-09-1971: voorruitverwarming verplicht indien voorzien
van gesloten carrosserie VR 5.5.44
- Bij gesloten carrosserie binnenspiegel verplicht, behalve indien
ledige massa <= 400 kg en goed zicht VR 5.5.45
- I.g.g. voor 27-11-1975: geen linkerspiegel verplicht VR 5.5.45
- Autogordels alleen verplicht bij gesloten carrosserie VR 5.5.47
- I.g.g. voor 01-07-1967: 2 extra stadslichten toegestaan VR 5.5.51 lid 1c
- I.g.g. na 31-12-1996: waarschuwingsknipperlichten verplicht VR 5.5.51 lid 1e
- I.g.g. voor 01-07-1967: 2 extra achterlichten toegestaan VR 5.5.51 lid 1f
- I.g.g. voor 01-07-1967: slechts 1 remlicht verplicht VR 5.5.51 lid 1g
- I.g.g. voor 27-11-1975: geen richtingaanwijzers en remlicht verplicht bij ledige
massa <= 400 kg als de bestuurder met armseinen
richting kan aangeven VR 5.5.51 lid 2
- Indien breedte < 1,30 m: slechts één groot licht; dimlicht; stadslicht;
achterlicht; remlicht VR 5.5.51 lid 3
- Achteruitrijlicht en mistachterlicht niet verplicht VR 5.5.57
- I.g.g. na 31-10-1997: geen richtlicht, bermlicht, werklicht of
extra reflectoren toegestaan. VR 5.5.57
- Hoorn verplicht ongeacht datum eerste toelating VR 5.5.71
extra********************** Helmplicht of niet!
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Door wijziging van het RVV is het mogelijk om in plaats van met een helm, op quads,trikes en driewielers van een daarvoor aangewezen type met een veiligheidsgordel om te rijden. Daarvoor dient het voertuig met een aanvullende bescherming te zijn uitgerust.
Om een aanwijzing voor een type bromfiets of motorfiets te verkrijgen dient middels bepaalde testen (waaronder botstesten) tegenover de RDW te worden aangetoond dat de gebruiker van de beschermde zitplaats een voldoende veiligheid wordt geboden. De eisen zijn opgenomen in de Regeling aanwijzing bromfietsen of motorfietsen ten behoeve van vrijstelling helmdraagplicht (Staatscourant 223, d.d. 7 november 2001) Een aanwijzing door de RDW is alleen per type mogelijk.
Driewielige motorvoertuigen zoals een Trike of een Quad moeten voor een vrijstelling zijn voorzien van autogordels en goedgekeurde gordelbevestigingspunten. Voor een goedkeuring van deze bevestigingspunten is een destructieve test vereist vergelijkbaar met die voor bevestigingspunten in personenauto's.
Een brommobiel zonder dak (cabriolet) moet voor een vrijstelling aan dezelfde eisen (en testen) voldoen.
Voor controle onderweg geldt:
Op het kentekenbewijs van een motorfiets wordt deze vrijstelling aangegeven.
Voor bromfietsen (en brom-mobielen) wordt vooralsnog volstaan met een bekendmaking van de aanwijzing van het type in de Staatscourant.
Algemeen:
Omdat enerzijds de testen duur en bovendien destructief zijn, en anderzijds een aanwijzing voor beschermde zitplaatsen slechts per voertuigtype mogelijk is, is in het algemeen niet mogelijk om een vrijstelling op bestaande voertuigen te verkrijgen.
Wanneer een voertuig mogelijk wel aan deze eisen voldoet, en de fabrikant of importeur bereid is deze testen alsnog uit te laten voeren, zou een aanwijzing achteraf mogelijk zijn.
De regeling kunt vinden in de hier onder genoemde media:
Staatsblad
van het Koninkrijk der Nederlanden
Jaargang 2001
519
Besluit van 18 oktober 2001, houdende
wijziging van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 en het Voertuigreglement
(wijzigingen helmdraagplicht),
VW
Regeling aanwijzing bromfietsen of motorfietsen ten
behoeve van vrijstelling van de helmdraagplicht
7 november 2001/
Nr. CDJZ/WBI/2001-1376 Centrale Directie Juridische Zaken.
wetten en regels NL kenteken quad
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 197
- Lid geworden op: di 27 feb, 2007 21:31
- Locatie: breda