Pagina 1 van 1

rijden met beperkend nederlands rijbewijs

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 19:26
door bzb
ik ben invalide en rij auto met mijn handen, ik hiervoor een aanpassing in mijn auto, maar ook in mijn rijbewijs staat dat ik handgas, handrem, automaat en stuurbekrachtiging moet hebben,

nu wil ik een quad gaan rijden op de weg maar mag ik dat met mijn rijbewijs?

een quad heeft wel handgas, handrem en automaat maar stuurbekrachtiging alleen de grizzly 700 sinds kort, maar een quad is ook geen auto, maar je mag hem wel berijden met auto rijbewijs

wie heeft er duidelijkheid voor mij?

groetjes bas

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 19:40
door Yamaha Grizzly 700
Hallo!
Ja, met gewoon autorijbewijs mag je normaal op een quad rijden. een grizzly 700 is dan wel voor jou de perfecte keus, zeer goed comfort, goede trekkracht, ligt super op de weg, automaat, goede remmen, stuurbekrachtiging en alles verders met de hand te bedienen...

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 19:49
door bzb
maar wat als ik b.v. een brute force wil?

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 20:03
door Yamaha Grizzly 700
bzb schreef:maar wat als ik b.v. een brute force wil?
als er staat dat je stuurbekrachtiging nodig hebt, is een brute force geen optie... Maar waarom zou je voor een brute force gaan? waar wil je hem voornamelijk voor gebruiken?

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 20:11
door mx jake
volgens mij kan je het beste even naar het CBR bellen
die geven het rijbewijs af
dus die zullen er wel wat over kunnen vertellen

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 21:24
door jimmy-raptor
ik zou het ook even bij het cbr naar laten vragen want ik geloof niet dat dat kan.
Simpel weg omdat je alleen je voorrem maar kan bedienen.

Geplaatst: vr 16 mar, 2007 23:16
door Yamaha Grizzly 700
jimmy-raptor schreef:ik zou het ook even bij het cbr naar laten vragen want ik geloof niet dat dat kan.
Simpel weg omdat je alleen je voorrem maar kan bedienen.
grizzly is voor + achterrem te bedienen met handrem :wink:

Geplaatst: za 17 mar, 2007 08:39
door bzb
ik vraag het de cbr wel :D

maar een achterrem is er zo bij op het stuur

Geplaatst: za 17 mar, 2007 09:10
door Dubois
Dit mag geen enkel probleem vormen op het vlak van uw rijbewijs. Alle nodige aanpassingen zijn immers al doorgevoerd want ge kunt het voertuig zonder problemen besturen.

(Een familielid is ook invalide aan zijn benen en rijdt momenteel met een Kymco. Dit is ook een automaat die volledig te besturen is met de handen)

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 10:25
door HansH
Hi Bzb,

Als jij met je beperkt rijbewijs quad wil rijden is dat geen probleem, echter er zijn wel een aantal zaken die je goed moet regelen om vervelende verrassingen in de toekomst te voorkomen.

Wees slim en ga niet met je huidige beperkt rijbewijs met een quad de weg op, regel eerst alles wat geregeld moet worden.

In jouw posting zeg je dat een quad geen auto is maar wel mag bereden mag worden met een auto rijbewijs. Dat is inderdaad correct en komt omdat een quad in Nederland op kentenken wordt gezet als zijnde auto. Ook de verzekering ziet een quad dus aan als auto.

Op jouw huidige (auto)rijbewijs staan nu hoogstwaarschijnlijk een aantal codes vermeld, deze duiden de aanpassingen aan waaraan jouw auto moet voldoen, een code kan bijvoorbeeld staan voor een automatische transmissie of voor een handbediende rem. Overigens worden deze codes op het nieuwe Nederlandse rijbewijs, het creditcard model, niet langer meer vermeld maar ontvang je een aparte brief van het CBR waarin de codes staan vermeld, deze dien je te bewaren bij je rijbewijs.
Deze codes zijn echter specifiek vermeld voor een / jouw auto, niet voor een quad. Met je huidige rijbewijs kun / mag je wettelijk gezien dus niet op een quad gaan rijden.

Een wettelijk toegestane manier, en zodat je ook verzekerd bent, is de volgende;
1. Laat de quad aanpassen naar jouw eisen en wensen zodat je er verantwoordelijk mee overweg kunt, zonder mede-weggebruikers in gevaar te brengen.
2. Ga naar het gemeentehuis en vraag om een "Eigen verklaring van geschiktheid". Bij deze verklaring dien je ook een uittreksel van je geboorteregister mee te sturen dus ook die heb je nodig. Een aantal vragen van de eigen verklaring van geschiktheid zul je met "nee" moeten beantwoorden. Indien een of meerdere vragen met "nee" worden beantwoord dien je langs een huisarts te gaan. Deze moet dan jouw medische beperkingen vertalen in medisch schrift op de geschiktheidsverklaring. Klinkt ingewikkelder dan het is overigens. Deze huisarts, of sommige praktijken hebben zelfs speciale verkeersartsen op bezoek zo nu en dan, mag niet je eigen / gewone huisarts zijn, het moet een onafhankelijke / onpartijdige arts zijn.
3. Stuur de hele papierwinkel op naar het CBR en wacht enige weken.
4. Het CBR gaat helaas niet zeggen dat ze op basis van jouw eigen verklaring alles in orde vinden en dat daarmee de kous af is. Het CBR maakt een afspraak met een examinator, gespecialiseerd in beperkingen en aanpassingen, op de voor jouw dichstbijzijnste CBR locatie. Dan moet je met je eigen aangepaste quad, met de examinator in een volgauto, een eindje rijden om aan te kunnen tonen dat jij met jouw beperkingen op jouw aangepaste quad verantwoordelijk deel kunt nemen aan het verkeer. Zorg ervoor dat je quad 100% in orde is, niet alleen de voor jouw noodzakelijke aanpassingen, maar ook bijvoorbeeld kentekenplaatverlichting en twee spiegels. Deze afspraak, examinator, enzovoorts is geheel kosteloos.
5. Als alles goed is, dit krijg je na de rit meteen te horen, gaat de CBR examinator een speciaal op jouw toegespitst document opstellen. Hierin worden alle voor jouw geldende codes opgenomen en hun omschrijving alsmede het SERIENUMMER van jouw quad. Omdat de EU voor quads (nog) geen speciale aanpassingcodes heeft hanteerd het CBR het serienummer om de combinatie beperkingen, aanpassingen en voertuig aan te duiden. Een nieuwe quad betekent dus opnieuw naar het CBR voor een nieuwe keuring en om het nieuwe serienummer op de verklaring van geschiktheid te krijgen. Dit document dient bij je rijbewijs bewaard te worden.
6. Als 1 tot en met 5 allemaal successvol zijn afgerond, geef de aanpassingen dan voor de zekerheid ook door aan je verzekeringsmaatschappij. Met een door het CBR afgegeven verklaring van geschiktheid doet de verzekering niet moeilijk want jij bent gewoon 100% geschikt om jouw quad verantwoordelijk te besturen.

Een heel verhaal, maar dan heb je ook wat. Eigen verklaring en uittreksel geboorteregister zit op zo'n 80 euro, visite aan de huisarts / verkeersarts zo'n 25 euro.

Overigens hoeft je niet per se een automaat met jouw beperkingen. Technisch gezien zijn er mogelijkheden te over. Indien je per se een automaat wilt ben je enigszins beperkt in je mogelijkheden wat betreft merk en type. Zo is een Raptor 700 binnen een halve dag handgeschakeld gemaakt bijvoorbeeld.

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 16:10
door bzb
ok super bedankt voor je verhaal, goed dat je het allemaal weet zeg!