Pagina 1 van 1

probleem met koeling

Geplaatst: zo 22 apr, 2007 20:26
door yves
he mannen,

ik heb (denk ik) een probleem met de koeling van men z 400. de miserie is zo begonnen:
het peil in mijn reservoir stond op het min. Ik heb toen wat koelvloeistof bijgevuld en na een halve dag rijden was het reservoir leeg. Na het kontroleren op lekkage heb ik weer mijn reservoir bijgevuld, waarna het peil na een tijd rijden, het maximum overschreed. (vannaf het begin van deze misserie kreeg mijn quad altijd zeer warm (93°) en draaide de vent constant) Dan heb ik de koelvloeistof uitgetrokken tot op het juiste peil.
Nu schommeld het vloeistofpeil niet meer, maar mijn quad krijgt nog altijd zeer warm en de vent vliegt constant aan.

radiator is proper.
zou ik verkeerde koelvloeistof kunnen gebruikt hebben. (het waren namelijk nog oude bussen)?

alvast bedankt voor de info. :buig: :buig:

Re: probleem met koeling

Geplaatst: zo 22 apr, 2007 21:15
door Skicks
yves schreef:he mannen,

ik heb (denk ik) een probleem met de koeling van men z 400. de miserie is zo begonnen:
het peil in mijn reservoir stond op het min. Ik heb toen wat koelvloeistof bijgevuld en na een halve dag rijden was het reservoir leeg. Na het kontroleren op lekkage heb ik weer mijn reservoir bijgevuld, waarna het peil na een tijd rijden, het maximum overschreed. (vannaf het begin van deze misserie kreeg mijn quad altijd zeer warm (93°) en draaide de vent constant) Dan heb ik de koelvloeistof uitgetrokken tot op het juiste peil.
Nu schommeld het vloeistofpeil niet meer, maar mijn quad krijgt nog altijd zeer warm en de vent vliegt constant aan.

radiator is proper.
zou ik verkeerde koelvloeistof kunnen gebruikt hebben. (het waren namelijk nog oude bussen)?

alvast bedankt voor de info. :buig: :buig:
Wel ik heb daarstrax een 4uur durende rit gedaan met mn Z400, en van de 2e kilometer sprong de vent ook aan. Dit komt volledig door het warme weer (geen reet koeling door de warme lucht die tegen de radiator botst)!

Maar ben er 90% zeker van dat die oude koelvloeistof je de das omdeed! Koelvloeistof verliest namelijk naar een aantal jaar z'n functionaliteit! Ze wordt vele minder dik en behoud minder de lage temperaturen!

Veel geluk, en koop nieuwe koelvloeistof :)

Geplaatst: ma 23 apr, 2007 19:39
door Teunie
Kan ook afstelling zijn.
Te weinig benzine dan wordt hij ook wat warmer.
De fan springt wel zeer snel aan dit had ik vroeger ook.

Geplaatst: ma 23 apr, 2007 19:55
door yves
dan zal ik het volledige koelsysteem maar laten leeglopen en er nieuwe koelvloeistof in doen.

de afstelling denk ik niet want daar is niets aan veranderd.
de ventilator heeft vroeger nooit zo vlug opgesprongen, zelfs verleden jaar in de zomer niet. Toen sprong hij enkel op als ik de quad stationair liet draaien.

in ieder geval al bedankt voor de hulp :buig: . als er nog suggesties zijn, laat maar komen :)

Geplaatst: ma 23 apr, 2007 21:46
door JohnBeton
Ik zou voor de zekerheid de olie ook aflaten. Je zegt dat je niveau nogal zakte soms, kijk dan even of er geen koelwater in de olie zit, anders is je koppakking waarschijnlijk naar de zak.
Het kan zijn van niet, maar versie olie kost toch niets, en je kan beter zeker zijn.

Geplaatst: di 24 apr, 2007 09:17
door ICHE
heb je je Carter deksel al laten vervangen? was van magnesium en werd aangetast door koelvloeistof.
zie ook :arrow:


http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... light=z400

Geplaatst: di 24 apr, 2007 10:45
door peet #77
kijk eens niet in het reservoir maar of er genoeg koelvloeistof in de radiator zit dat is het belangrijkste

Geplaatst: di 24 apr, 2007 17:03
door yves
de olie is pas vervangen en daar zat geen water bij.

de deksel is niet vervangen, maar ik heb naar de quadshop gebeld en het probleem uitgelegd omtrent de karterplaat en daar zeiden ze dat er waarschijnlijk geen probleem zou zijn, omdat ik dan al veel eerder zou last gekregen hebben met het warmlopen, en dat er dan water in de olie zou moeten gezeten hebben.

de radiator was vol tot aan de teut, dus da kan het ook ni zijn.

ik ga nu andere koelvloeistof halen (subzero of zoiets) en zal dan nog eens proberen.

bedankt voor de goede hulp :buig:
als er nog iets moest zijn waar jullie aan denken, laat maar komen :knikblij:

Geplaatst: di 24 apr, 2007 17:26
door Lewis
Motor dat te arm staat afgesteld? gloeit de voorbocht niet op ralenti of bij een constant toerental ?

Geplaatst: di 24 apr, 2007 21:29
door Skicks
yves schreef:de olie is pas vervangen en daar zat geen water bij.

de deksel is niet vervangen, maar ik heb naar de quadshop gebeld en het probleem uitgelegd omtrent de karterplaat en daar zeiden ze dat er waarschijnlijk geen probleem zou zijn, omdat ik dan al veel eerder zou last gekregen hebben met het warmlopen, en dat er dan water in de olie zou moeten gezeten hebben.

de radiator was vol tot aan de teut, dus da kan het ook ni zijn.

ik ga nu andere koelvloeistof halen (subzero of zoiets) en zal dan nog eens proberen.

bedankt voor de goede hulp :buig:
als er nog iets moest zijn waar jullie aan denken, laat maar komen :knikblij:
Ik heb ook een Z, en dacht ook dat ik geen probleem ging hebben met de karterplaat! Tot ik ze open deed voor de distributieketting te vervangen! was helemaal uitgevreten! Al e geluk dak mijn brief van suzuki nog had :)

Kijk maar eens na!

Geplaatst: di 24 apr, 2007 21:46
door SlOoT
yves schreef:
de deksel is niet vervangen, maar ik heb naar de quadshop gebeld en het probleem uitgelegd omtrent de karterplaat en daar zeiden ze dat er waarschijnlijk geen probleem zou zijn,
Als die deksel van Magnesium is heb je dus wel een probleem. Het maakt niet uit wat die lui zeggen, als die deksel van magnesium is dan wordt die deksel gewoon aangetast door het koelvloeistof. Afhankelijk van het soort koelvloeistof zal die vroeg of laat helemaal doorgevreten zijn.

Als je toch met een magnesium dekkel wilt rijden moet je er Evans NGP+ koelvloeistof in gooien. :p

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 08:44
door ICHE
kijk anders zelf eens, ofwel naar daar gaan en laten opendoen waar je bijstaat zodat je kan kijken,
ne maat van mij was ook steeds zijn koelvloeistof kwijt en het deksel was wel de oorzaak, hij heeft een ander gekregen in garantie(was wel bij officiele dealer). ik had een brief van suzuki dat ik terug moest(zelfde officiele dealer), heb dat dan ook maar gedaan, hoop dat je ook nog garantie krijgt,

greetz

Geplaatst: vr 04 mei, 2007 20:32
door yves
probleem opgelost. :applaus:

er zat vuil in de waterpomp.

bedankt iedereen voor de hulp. :knikduim: