Pagina 1 van 1

nieuwe quad

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 15:03
door bartje88
mijn bompa zei dat ik van hem een 50cc quad kreeg.
dus zei ik ok.

Nu moet ik schakelen met mijn voet...
Van,n hoeveel rpm moet ik schalen?
en als ik schakel dan beweegt mijn brommer brut. en schokt hij.
is dit normaal?

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 15:28
door Ralph
Dat schokken heeft te maken met koppelingbeheersing. Op welk toerental je schakelt moet je zelf weten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om hem iedere keer door te trekken tot zijn maximale toerental.

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 15:42
door karl
Hoi,
ben jij een rappe jongen :?
Gisteren wist je nog niet wat kopen en vandaag al je nieuwe quad,
proficiat. :duimhoog:
Maar een 50 cc quadje om te schakelen,ben wel benieuwd wat voor merk en type het is.
Staat er ook een rpm meter op?Dit omdat je vroeg bij hoeveel rpm je moet schakelen.
En schakelen leer je zo,mijn zoontje van 7 kon het in een half uurtje :knikduim:

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 15:48
door bartje88
normaal ging ik sparen voor ee zwaardere..

maar kreeg het van bompa, en kan dus egen nee zeggen :mrgreen:

ja het is schakelen met een 50cc...

merk is het niet... is onbekend.

Maar ben al aan het leren hoe ik moet schakelen.

Is wel tof een quad :crossercool:

Jullie zullen mij nog vele tips moeten geven, zodat ik de motor niet in de lucht blaas!

haha

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 17:13
door Haagje
hier uitleg over schakelen ( brommer) maar kan ook op quads gebruikt worden.

Ga eens op je brommer zitten.
1. nu zul je meteen merken wanneer je het stuur vastpakt dat het rechterhandvat los zit. OEI! JAaaahhh! Je hebt het gas te pakken.
Om het verhaal kort te houden: pols naar beneden bewegen = gas geven
2. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwiel kunt verbreken. Wanneer je hem inknijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwiel en de motor --> je staat dus stil.
3. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent; leer dan eerst een remmen met een fiets.
4. Waar zit dan de achterrem? Ja, die zit bij je rechtervoet. Daaro net voor je voetsteun. De werking is ook vrij logisch.
5. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van het achterwiel. Omdat je snel wilt optrekken maar toch hard wilt kunnen rijden zijn de "versnellingen" uitgevonden.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
De basis is:
- wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraalstand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboardje dat aangeeft dan je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
Probleem: je wilt wegrijden.
Werkwijze:
- Zorg ervoor dat je brombrom gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag --> hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat --> je motortje gaat harder draaien.
- Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen; laat nu heeeeel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat; dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Doe dit allemaal heel rustig aan en hou tijdens het wegrijden beide benen aan de grond. Alleen bij het "in zijn 1 zetten" zul je even op je rechtervoet moeten gaan leunen.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap: Opschakelen
Je gaat als volgt te werk:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word en dat je brommer niet harder meer gaat. Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug (pols omhoog bewegen).
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt (Dit staat meestal op het kapje boven de schakelpook)

Maar op gegeven moment is het welletjes geweest en je komt op een bocht af en je wil langzamer gaan rijden. Remmen zal geen probleem zijn maar er moet "teruggeschakeld" worden.
Eigenlijk gaat dit hetzelfde als het opschakelen maar dan omgekeerd en gebruik je de gas niet meer. Huh? Hoe bedoel je?
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.




suc6 :duimhoog:

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 17:53
door ICHE
:lol: misschien een sticky van maken :lol:

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 18:12
door rappy 700 rijder
je moet pas overschakelen als hij gaat knallen en dan weer volgas erop (dat dingetje voor je duim helemaal induwen :p ) en dat herhalen tot je op de gewneste snelhied zit

Geplaatst: wo 02 mei, 2007 21:01
door bartje88
FOTO :mrgreen:
(niet zo mooi als die van jullie, deze is een goedkope) maar hij rijd he :crosser:

Afbeelding