Pagina 1 van 2
koude radiator/hete motor
Geplaatst: wo 16 mei, 2007 22:32
door martijn
hallootjes allemaal,
kan iemand mij helpen?
ik zit met het volgende, mijn motor word bloedjeheet,
maar mijn radiator is lauw/koud, evenals de leidingen,
de ventilator slaat dus niet aan, en het lampje op het dashboard gaat na 5 km aan,
radiator is gevuld, evenals het overloopresevoir,
de radiator is brandschoon van buiten.
ik ben bang voor schade aan de motor ofzo,
ik hoorde iets over een eventuele luchtbel?
of moet ik de pomp openhalen?
is er een manier om te checken of de pomp het wel doet?
heeft er iemand tips ofzo?
ik heb een sym quadlander250.
ik baal ervan,
alvast bedankt

Geplaatst: wo 16 mei, 2007 22:56
door Teunie
Waterpomp checken.
Geplaatst: wo 16 mei, 2007 23:08
door martijn
was er al bang voor,
is dat een beetje simpel te doen eigenlijk?
kan geen luchtbel zijn toch?
Geplaatst: do 17 mei, 2007 06:38
door Charger69
Zal eerder de waterpomp zijn. Er kan alleen sprake zijn van een luchtbel als er om 1 of andere reden het water circuit is opengeweest. Zoals bvb dat er waterslangen zijn losgemaakt waardoor het water eruit gelopen is.
Geplaatst: do 17 mei, 2007 08:43
door Robby
eeen luchtbel kan praktisch niet... het cirquit is hiervoor veel te klein en zodanig gebouwd dat het zen eigen ontlucht...laagste punt is namelijk de pomp...
klem je darmen af die van en naar de pomp gaan en open je pomp,controleer het schoepenwieltje... dan weet je direkt meer. Vergeet niet dat de motortemperatuur veel hoger ligt bij een 4T dan bij een 2T...
greetz
Geplaatst: do 17 mei, 2007 09:09
door fastrogeke
weet niet of er een thermostaat gemonteerd zit op een.kan zijn dat die stuk is(niet open gaat)
dit kun je voelen aan de slangen die naar de radiateur gaan.
Geplaatst: do 17 mei, 2007 11:07
door FLIPmode
fastrogeke schreef:weet niet of er een thermostaat gemonteerd zit op een.kan zijn dat die stuk is(niet open gaat)
dit kun je voelen aan de slangen die naar de radiateur gaan.
dacht ik ook al aan.
Geplaatst: do 17 mei, 2007 13:21
door Charger69
Ja als er een thermostaat opstaat kan dia stuk zijn en niet openen op zijn graden. Als die niet opengaat krijg je geen doorstroom koeling.
Geplaatst: do 17 mei, 2007 22:51
door Sg6
Toegevoegd na 4 minuten:
er toch steeds doorstroming maar dan beperkt. Zo is dit toch van een z400. Bij z400 is dit een smoor klep die op het motorblok zelf gemonteerd is op de uitgang van het water. Er zit een sensor (denk eerder een bi metaal achtig iets) voor de meting van de watertemperatuur op de radiator en dan is er nog een sensor voor het schakelen van de ventilator als die de 90 graden heeft bereikt, die zit ook op de radiator.
Geplaatst: vr 18 mei, 2007 11:40
door martijn
ik had mn waterpomp opengehaald en ziet er uit als nieuw,
alleen er staat wel weinig druk achter
is dat normaal of...
0...ik ben nog zo groen als gras
radiator word nu wel warm maar mijn lampje op het dasboard brand nog steeds na 5 km,
ik heb de ventilator al doorgelinkt (continue) maar maakt weinig uit,
o moedertje,
die themostaat, waar zit die eigenlijk?
heeft er iemand een schema van ofzo?
aaaaaaaaaaarg

Geplaatst: vr 18 mei, 2007 15:37
door Ralph
Misschien is de thermostaat gewoon stuk en gaat daarom het lampje branden en is er niets aan de hand. De thermostaat is een dingetje met 1 draadje ergens in het koelsysteem. Deze kun je meten, maar wat de meetwaarden moeten zijn weet ik niet.
Geplaatst: vr 18 mei, 2007 20:41
door Rosco
Controleer de flow (doorstroming) van de radiateur, het kan zijn dat hij vervuild is van binnen.
Geplaatst: za 19 mei, 2007 07:13
door fastrogeke
hoi,het probleem inmiddels al gevonden.je kunt de thermostaat heel makkelijk controleren.je kunt opzoeken waar de thermostaat gemonteerd zit op je motor.ga dan een stukje rijden totdat het lampje gaat branden.voel dan aan de slang die vanaf het huis van de thermostaat naar de raditeur loopt.meestal is dit de bovenste (hoogste) slang die aan de radiateur zit.als deze warm is,kun je voor 80% zeggen dat je tremostaat opent.maar het kan zijn dat deze niet volledig opent.de beste manier om dat te controleren is de koelvloeistof aftappen(KOUDE TOESTAND).dan de thermostaat demonteren en in een bakkie water leggen.doe hier een temperatuur meter bij en laat het water voorzichtig warm worden.als de thrmostaat begint te openen lees je de temperatuur af op de meter.ook kun je zien of de thermostaat volledig opent.hoop dat je hier wat aan hebt en laat aub ff weten wat het probleem was.ben wel benieuwd.
MVG fastrogeke

Geplaatst: za 19 mei, 2007 08:29
door Charger69
Klopt fastrogeke, het moet wel een thermostaat probleem zijn. Beide slangen in en uit moeten op een gegeven moment ongeveer dezelfde temperatuur hebben tot de thermostaat opent natuurlijk dan moet de temperatuur zakken.
Ben ook wel erg benieuwd.
Geplaatst: za 19 mei, 2007 12:28
door martijn
ik had een stuk gereden tot ie (te) warm werd,
en alles voelt heet aan, alle slangen plus radiator,
ik zal dan toch maar de thermostaat demonteren en meten wanneer hij open gaat,
ik hou jullie op de hoogte
