Gebruikt kopervet voor vijzen/moeren/bouten van uitlaat !
Geplaatst: di 30 mar, 2004 08:42
Gisteren weer wat bijgeleerd...
Wou een TEC kit (extra dempertje) in mijn Yoshimura steken. Normaal is dat op 1-2-3 geklaard, gewoon drie inbusvijzen lossen, erin stoppen en klaar is keer, maar deze keer dus niet...
Door de grote warmte en de lichte corrosie van het aluminium, kon ik de inbussen niet lossen, geen mm.
Dus dan maar alle inbussen die het volledige achterdeel aan de buis houden (een 8-tal, verwijder je ook voor repacking) verwijderd zodat ik van de achterkant WD40 in de draad kon spuiten. Wat laten intrekken, maar geen beterschap.
Dan maar de bouten opgewarmd met een brander, en zo 2 van de 3 verwijderd. De derde de inbus kapot gedraaid...
Noodoplossing : kop van vijs met boormachine wegdraaien zodat kap eraf komt en vervolgens met een visegrip het resterende deeltje verwijderd.
Kortom, een goed uur werk voor niets eigenlijk. En dan wetende dat de oplossing op mijn rek staat : een bus kopervet (Copper anti-seize). Is verkrijgbaar in een pot met een borsteltje of recent ook in een spuitbus, in elke goede autozaak te krijgen.
Kopervet zorgt ervoor dat bouten en moeren niet vast komen te zitten, ook niet bij grote warmte. Ideaal voor de moeren van je voorpijp aan het motorblok en ook alle moeren en bouten van de uitlaat zelf.
Een verwittigd man/vrouw is een goede uitlaat waard
Wou een TEC kit (extra dempertje) in mijn Yoshimura steken. Normaal is dat op 1-2-3 geklaard, gewoon drie inbusvijzen lossen, erin stoppen en klaar is keer, maar deze keer dus niet...
Door de grote warmte en de lichte corrosie van het aluminium, kon ik de inbussen niet lossen, geen mm.
Dus dan maar alle inbussen die het volledige achterdeel aan de buis houden (een 8-tal, verwijder je ook voor repacking) verwijderd zodat ik van de achterkant WD40 in de draad kon spuiten. Wat laten intrekken, maar geen beterschap.
Dan maar de bouten opgewarmd met een brander, en zo 2 van de 3 verwijderd. De derde de inbus kapot gedraaid...
Noodoplossing : kop van vijs met boormachine wegdraaien zodat kap eraf komt en vervolgens met een visegrip het resterende deeltje verwijderd.
Kortom, een goed uur werk voor niets eigenlijk. En dan wetende dat de oplossing op mijn rek staat : een bus kopervet (Copper anti-seize). Is verkrijgbaar in een pot met een borsteltje of recent ook in een spuitbus, in elke goede autozaak te krijgen.
Kopervet zorgt ervoor dat bouten en moeren niet vast komen te zitten, ook niet bij grote warmte. Ideaal voor de moeren van je voorpijp aan het motorblok en ook alle moeren en bouten van de uitlaat zelf.
Een verwittigd man/vrouw is een goede uitlaat waard