Pagina 1 van 4

Mijn ervaringen met een Bashan 200 QSR...ofzo...

Geplaatst: ma 11 jun, 2007 23:39
door Paul Snip
Ik heb me al voorgesteld op 't forum. Met m'n Chinese quad. Een 200 cc watergekoeld apparaat.

Ik heb nu inmiddels 1000 km erop staan. En kan dus zeggen dat ik wel een aardige indruk van 't ding heb.

Echt gigantisch kapot is er nog niks gegaan. Wel veel losgelopen. Maar als je dat goed vastdraaid, eventueel met loctite, blijft het verder wel zitten. Eigenlijk deze winter de quad helemaal demonteren en opnieuw opbouwen.

Ik heb de elektrische koelfan moeten vervangen. Eerst door een originele, die ook al snel weer stukging. Ik heb er nu een van een 600 cc Honda motorfiets op. Dat gaat perfect. Ik kreeg overigens de eerste originele keurig voor garantie opgestuurd door quadstore.nl. Toch netjes.

Verder heb ik de voorwielophanging aangepast. De quad had totaal geen rechtuitstabiliteit, en het stuur kwam ook niet terug in de middenstand. Dat reed niet echt veilig. Daarom heb ik de bovenste draagarmen aangepast, zodat de bovenste fuseekogel achteruit kwam. Daardoor krijg je meer naloop/caster. Ik kan nu met een hand aan 't stuur rijden, en achterom kijken zonder van de weg af te zeilen.

Nog een probleempje heb ik met de benzine tank gehad. Deze was ook losgetrild. Doordat er nog wel een bout vastzat is er een haarscheurtje in gekomen. Met een beetje benzine lekkage als gevolg. Gelukkig heb ik een CO2 lasapparaat. Dus dit was ook snel opgelost.

Inmiddels zitten er betere banden op. Voor autobanden van een mini-cooper. Achter Duro's van "quadtuning Ralph". Deze zijn iets groter dan de originele.

Het blokje doet 't perfect eigenlijk. Geen olieverbruik of lekkage. Altijd vlot starten. Geen bijzonderheden, dus...
Afbeelding

De aangepaste koel fan:

Afbeelding

Voortrein, nu mét naloop/caster:

Afbeelding

Nog een foto:

Afbeelding

:crossercool:

Afbeelding

Garmin GPS houder op 't stuur. (Ook Off-road routes!)

Afbeelding

Geplaatst: di 12 jun, 2007 00:00
door Ralph
Iets voor de doe-het-zelfer :)

Geplaatst: di 12 jun, 2007 08:56
door Paul Snip
Ja, als je 2 linkerhanden hebt, dan is 't niks...

Maar om nou te zeggen dat 't echt prut is, nee...dat valt wel mee...

Ze worden ook als Italbike verkocht. En dan met een jaar garantie.

Geplaatst: di 12 jun, 2007 10:24
door cobby
Paul Snip schreef:Ja, als je 2 linkerhanden hebt, dan is 't niks...

Maar om nou te zeggen dat 't echt prut is, nee...dat valt wel mee...

Ze worden ook als Italbike verkocht. En dan met een jaar garantie.
Zoals je zegt, als je zelf niet handig bent ben je dus WEL in de aap gelogeerd .
Dan ga je aan al die herstellingen een hand vol € betalen dat je beter een gerenomeerd merk had genomen.
Maar voor de doe het zelvers onder ons mischien een goede uitdaging.
Maar veel van dergelijke quads hebben weinig motorproblemen het is al dat er rond hangt dat de schokken moet opvangen, en daar zit nu net het probleem denk ik.
Maar dat is mijn mening van, schiet me er niet voor af :)

Grts

Geplaatst: di 12 jun, 2007 11:36
door Teunie
Fijn dat je hem nu in orde hebt.

Zelf vind ik het allesbehalve normaal dat je in de 1000 eerste km's zoveel meemaakt.

Het bewijst nogmaals hoeveel kwaliteitsverschil er is tussen quads en waarom we altijd adviseren voor een bekend merk te gaan.

Geplaatst: di 12 jun, 2007 21:04
door Paul Snip
't Is het verschil tussen dik 2000 euro nieuw, en meer dan 7000.

Als ik niks zelf had gekund, was ik echt niet gigantisch veel kwijt geweest aan reparaties hoor.

Tuurlijk zit er kwaliteitsverschil in. Dat kan ook niet anders voor die prijs.

Ik heb 'm alleen voor de fun. En ben er niet afhankelijk van, zoals een auto. Als ie een keer staan blijft, of hij is een tijdje uit de running vanwege reparatie, dan is dat niet zo erg.

Met auto's is dat anders, vind ik. Vandaar dat ik zelf ook in de beste auto's ter wereld rijd. 2 Mercedessen. Allebeide meer als 25 jaar oud. Een 300 diesel, en een 407 camper-bus. Op de foto's zijn ze op de achtergrond te zien.

Geplaatst: wo 13 jun, 2007 08:17
door cobby
Paul Snip schreef:'t Is het verschil tussen dik 2000 euro nieuw, en meer dan 7000.

Als ik niks zelf had gekund, was ik echt niet gigantisch veel kwijt geweest aan reparaties hoor.

Tuurlijk zit er kwaliteitsverschil in. Dat kan ook niet anders voor die prijs.

Ik heb 'm alleen voor de fun. En ben er niet afhankelijk van, zoals een auto. Als ie een keer staan blijft, of hij is een tijdje uit de running vanwege reparatie, dan is dat niet zo erg.

Met auto's is dat anders, vind ik. Vandaar dat ik zelf ook in de beste auto's ter wereld rijd. 2 Mercedessen. Allebeide meer als 25 jaar oud. Een 300 diesel, en een 407 camper-bus. Op de foto's zijn ze op de achtergrond te zien.
Over die prijs valt te praten!
Maar voor de rest kan ik je niet tegenspreken, en moet toegeven het geeft ook altijd een beetje voldoening als je iets zelf volledig kan maken.
Is een deel van de sport hé :wink:
Tuurlijk bij iedereen hoe minder stuk gaat hoe liever, da's normaal.
En die mercedessen als ze nu nog niet stuk zijn gaan ze nooit meer stuk, :D

Grts

Geplaatst: wo 13 jun, 2007 09:33
door Paul Snip
Ik heb de smaak van de sport in ieder geval zo te pakken dat er ooit nog wel eens een Yamaha, of Honda komt hoor.

Nu eerst gaat er veel tijd en geld zitten in de opbouw van m'n Mercedes bus. De bedoeling is ook om de quad straks mee te nemen achter de bus. Voor boodschapjes en plezierritjes rondom de camping.

Wat kost trouwens een merk-quad nieuw? Wel eentje met kenteken? Ik dacht dat die altijd wel zo op 7000 euro zaten?

Overigens worden de Chinezen steeds beter. Ik denk dat over een jaar of wat de Chineze merken volledig geaccepteerd zijn. Voordeel is dan dat de "betere" merken waarschijnlijk wat goedkoper worden...
Vergelijk maar de Koreaanse auto's...Daar wou je in 't begin ook niet dood in gevonden worden. Nu is Hyundai al een redelijk bekend merk. Kia begint ook aan de weg te timmeren. En 't zal me niet verbazen als er binnenkort nog wat Chineze merken hun voeten op Nederlandse bodem gaan zetten. Overigens wil ik deze Chineze/Koreaanse merken voor geen geld ruilen met m'n ouwe vertrouwde Benz hoor!

Geplaatst: wo 13 jun, 2007 09:59
door cobby
de prijzen in belgie ken ik van buiten, Vb raptor 350 heb je hier voor 6600 € alles in.Een Blaster 200cc tssd e 3500 en 4000€
Maar ik heb geen flauw idee wat die in nederland kosten.
Maar lees hier op forum dat deze duurder zijn in nederland.
Dus dat van (die prijs daar valt over te praten) neem ik terug :oops:
Had niet goed op de foto's naar je nummerplaat gekeken.

Ik heb men warrior voor 2500 € gekocht alles in orde, heb ik wel een koopje mee gedaan.
Waren Nog 6 achterwielen extra bij en 2 voorwielen extra en twee oprij rampen voor men aanhanger.
Daar heb ik dan onmiddelijk 4 wielen van verkocht voor een mooie prijs en een hoopje € terug gewonnen.
Dus het hoeft allemaal niet zo duur te zijn als je maar goed rondkijkt 8)
Kijk gerust maar eens in mijn garage wat je voor die prijs kan hebben .

Grts

Geplaatst: za 16 jun, 2007 20:51
door hlvisser
Sorry dat ik een negatieve reactie moet geven op de extreme quad, deze quad is onder vele merknamen te koop met of zonder kenteken, ik zelf heb de bashan 200 qsr gekocht incl kenteken voor 1500 euro nieuw , zelf naar de rdw gegaan,dus kijk uit wat je er voor betaald.
Ik heb er overigens wel spijt van dat ik dit heb gekocht , hieronder even een lijstje met de problemen welke binnen 400 km zijn opgetreden , en wel te verstaan nog geen meter in de grond gereden , alleen openbare weg.
van de velgen zitten de gaten niet in de midden , dus hevig trillen
banden vervangen , ook niet rond
fusee kogels veel speling , benzine kraan stuk ,koelventilator stuk , en veel te laag gegeard in de vierde versnelling ,heb een ander achter tandwiel gemonteerd , stuurt zeer slecht (slingert)
al met al geen succes dus.
Geen aanrader

HL Visser

Geplaatst: za 16 jun, 2007 22:22
door Paul Snip
Die problemen zijn op te lossen, hoor!

Het slechte stuurgedrag is een kwestie van bovenste draagarmen aanpassen. Als je wilt kan ik je wel uit leggen hoe je dat precies doet.

Het trillen is met andere banden op te lossen. Ik heb achter ook gelijk grotere genomen, zodat de korte eindoverbrenging ook opgelost is.

De fuseekogels zitten bij mij smeernippels op. Daardoor kun je ze goed in 't vet zetten en wordt slijtage voorkomen.

De benzinekraan kan gewoon vervallen. Ik heb op deze plek een universeel brandstoffilter zitten. Zo kan er ook geen vuil meer in de carburateur komen.

De koelventilator kun je vervangen door die van een motorfiets (sloperij, tientje of 3). Dan ben je ook van dat probleem af.

Ik heb nog steeds een hoop lol met dit ding.

Ik heb overigens 1850 euro voor de mijne betaald, rijklaar met kenteken etc.

De zaak waar ik 'm weg heb gehaald, had er 10! klaar staan voor een verhuurbedrijf... of dat een succes wordt... :?

Je hoort mij ook niet zeggen dat 't een geweldig ding is... Maar met een paar aanpassingen prima bruikbaar.

Geplaatst: zo 17 jun, 2007 10:48
door Teunie
Alles is op te lossen maar het zou niet moeten hoeven.

reactie op problemen met de bashan extreme

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 20:30
door kooyboy
ik heb zelf ook een BASHAN EXTREME 200cc gekocht,en heb de zelfde problemen als PAUL SNIP en HL VISSER.
hebben jullie de hooft sproeier in de carbrateur ook verandert?
heb de banden al vernieuwt,ook de benzinekraan met de brandstof slangen,heb al 2 nieuwe bovenste fuseekogels en de onderste fuseekogels heb ik de ruimte uit gehaalt, door er op te slaan met een hamer
op de onderkant van de kogel
maar mijn vraag is aan PAUL SNIP of hij mij kan uitleggen hoe je de NASPOOR kan verbeteren zodat die beter gaat sturen
al vast bedankt

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 21:00
door alfa164
heb ook een chinese brol gehad
blok was al naar de donder na 750 km in 3 weken tijd
ook alleen baankm de krukaslager waren vierkant weg
rara wel raar na 750 km
voor nieuw lager zou ik 3 a 4 maanden moeten wachten
hevig trillen
onderdelen die spontaan er van af flikkeren
uitlaat die scheurde
versnellingsbak die er de hele tijd uitklapte
kortom dus was al rijp voor de ijzerboer toen ik hem kocht

:kniktriest:
dus geld in de goot genaaid

maar nu wat geld gestoken in een can-am ds250
prijs ligt onder de 5000 euro met kenteken :tongduim: :tongduim: :tongduim:

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 21:02
door Paul Snip
De hoofdsproeier heb ik niet veranderd. Het schijnt dat je, als je van 0,9 naar 1 mm gaat, nog iets meer kracht uit het blokje kunt krijgen.
Wel heb ik de sproeiernaald een paar tandjes omhoog gezet. Zodat hij in deellast iets meer benzine krijgt. Het motortje wordt daar soepeler van.

Naspoor veranderen doe je door de bovenste draagarmen aan te passen. Je moet dan echter wel kunnen lassen.
Je schroeft ze eraf. Vervolgens zaag je ze vlak achter de bussen waar ze mee aan 't frame vastzitten door. Net naast de originele las, dus. Vervolgens zaag je van de achterste poot van de draagarm een cm af. Nu het geheel weer in elkaar lassen en je quad stuurt als een trein.
De bovenste fuseekogel komt dan als het ware naar achteren