Pagina 1 van 2

ltz 400

Geplaatst: do 21 jun, 2007 20:52
door Raffa
Hallo,

Ik heb mij een z400 gekocht en wil dit speeltje een vitaminekuur geven.
Dit beestje is nu 4jaar en alleen nog maar onderhoud gehad op olie+filter.
(heeft wel nooit in cross gezeten)

Nu wou ik dus een groot onderhoud laten doen.
9 kanse op 10 moet de blok open voor een nieuwe distrubutieketing.

Waar moet ik nog op letten?

Alvast bedankt.

Geplaatst: do 21 jun, 2007 21:06
door Sg6
Hangt ervan af hoeveel je budget is en wat je allemaal zelf kan.
Kan je veel zelf dan zal je budget beperkt blijven.
Je zegt blok open doen, is dit dan case splitten en al? Of bedoel je enkel cilinder en cilinderkop eraf en ff de koppeling checken enzo.

Ik heb onlangs complete revisie gedaan van Z400. Met compleet bedoel ik dan ook wel compleet (eerste tot het laatste boutje).
Op zich heeft de Z400 een heel betrouwbaar motorblok!

Geplaatst: do 21 jun, 2007 21:21
door Raffa
Bedankt voor het snel antwoorden.

Ik bedoel eigelijk de belangrijkste dingen waar ik moet op letten.
Ik denk dat alleen de cylinder open moet bij het vervangen van distrubutie keting.

Aan de blok doe ik zelf nx. Wa nieuwe oli en filters vervangen lukt wel.

MVG Raf.

Geplaatst: do 21 jun, 2007 21:28
door Sg6
Daarvoor moet het blok niet open. Enkel de zij carter helften moeten open. Je olie moet je zelfs ook niet aflaten. Pies of kak maar de eerste keer kan het wel benauwd zijn.
http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=6993

Hierboven de link hoe je tewerk gaat voor het vervangen van distriebutieketting.
Om te controleren of je ketting versleten is of niet kan je de ACCT gaan controleren. Staat hier ook wel op het forum hoe je dit doet. 10min werk.

Geplaatst: do 21 jun, 2007 21:35
door Raffa
Ja had het al bekeken maar ga er zelf toch ni eaan beginnen.

Maar welke zijn de belangrijke onderhouds dingen.

Ik bedoel dan om te voorkomen dat ik de blok kapot rij.

alvast bedankt.

Geplaatst: do 21 jun, 2007 21:45
door Sg6
olie goed controleren! als je de dop onderaan blok uitdraai kijken of je geen ijzer tegen komt. Je zal wel altijd iets tegen komen maar dat is heel miniscul. Ik ben slecht in dit vak en leg het onder de microscoop :roll: en krijg dan paniek aanvallen...
indien distributieketting versleten is zal je een tikkend geluid horen.

Geplaatst: za 23 jun, 2007 16:55
door Raffa
Hallo,

De quad is binnen voor een volledige revisie.
Het geluid was waarschijnlijk van een kapote lager op de krukas en daarmee dat de piston boven tegen de kleppen kwam of zoget.

Dus gingen ze hem volgende week open gooien en zien wat ze konden doen.

Nu heb ik mij laten vertellen dat een volledige revisie 1000€ kost met werk in.

Komt dus nieuw krukas,lagers,piston,bièle,kleppen,pakking,distributiekenting enz...

Wat denken jullie hiervan?

Mvg raf.

Geplaatst: za 23 jun, 2007 17:53
door Twan #33
Is wel erg goedkoop :ster:

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 09:50
door Sg6
als ik dat rijtje overloop kom ik toch aan een hele andere prijs.

krukas, indien origineel: 421 euro
piston met ringen, indien origineel: 125 euro
krukas lagers: 80 euro
distibutieketting: 50 euro
pakkingen: 35 euro
volledige set kleppen, indien origineel: 142 euro en nogmaals 50 euro voor te laten bijslijpen

totaal prijs van 763 euro aan onderdelen. Deze prijzen komen ongeveer overeen met de prijs die de handelaar aanrekend. Rekening houden dat als hij open is best een volledige revisie doet en hier komen dan nog wat tandwielen bij van de versnellingsbak. Reken op 60 euro per tandwiel.
Indien je dit zelf kunt en wat kijkt naar aftermarket producten kan je al snel 500 euro besparen ipv originele onderdelen te steken.

Denk er goed over na want volgens mij ga je er niet komen met 1000 euro ofwel laat hij enkele belangrijken onderdelen vallen en zegt hij dat ze gereviseerd zijn.

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 11:13
door spoor!
ja, maar zijn dat de prijzen voor enkel de onderdelen of ook voor montage?

Geplaatst: zo 24 jun, 2007 12:45
door Sg6
enkel onderdelen die hij heeft opgenoemd.
werkuren mjah das te zien hoe goed em is he :mrgreen:

Geplaatst: ma 25 jun, 2007 20:07
door Raffa
Hallo,

Kan dat dan nie 750€ stukken en 250€ aan werk?
Aan de versnellingsbak ging nx gedaan worden.
Enkel motor revisie.

Ik kreeg ook garantie op alle nieuwe onderdelen.

Mvg raf.

Geplaatst: ma 25 jun, 2007 20:17
door Sg6
tis te zien hoe snel em werkt he. Voor die 250 euro is dit ongeveer 4u werk. Mjah.
Ook al moet hij niet in de versnellingsbak zitten hij moet die toch splitten om de krukas te vervangen.
Als ik u was zou ik een bestek laten opmaken wat er vervangen moet worden en geen richtprijzen van werk en onderdelen samen. Geef mij dan eens het lijstje van de te vervangen onderdelen. Je mag dan hopen dat men dit wel wil gaan doen.

mvg

Geplaatst: ma 25 jun, 2007 20:23
door Raffa
Ze gingen mij bellen als ze wisten wat er vervangen moest worden.
En ja, het moet nu eenmaal toch he.

Normaal als alles op factuur is, zal da er ook wel inzitten zeker?

Mvg raf.

Geplaatst: ma 25 jun, 2007 20:24
door Sg6
aah ok. Ik ben echt nieuwsgierig naar de te vervangen onderdelen die men heeft aangerekend.