Pagina 1 van 2

Raptor 350 - geen ontsteking

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 10:43
door Moorverken
Gisteren met mijn Raptor in panne gevallen. :(
Ik had hem geparkeerd om een paar foto's te trekken. Daarna wou hij niet meer starten.
Nu blijkt dat er geen ontsteking is. Met een andere bougie krijg ik ook geen vonk.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Zit er een zekering op de ontsteking?
Waar kan ik elektrische schema's vinden?

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 12:51
door WJB#222
ik weet niet of er een cdi in zit
zo ja kijk die ook even na

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 12:54
door AlfA
Schema's vind je op http://manuals.dqt.be

En de 350 heeft een CDI, als ik me nie vergis

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 14:13
door spoor!
misschien zit er wel gewoon een breuk in je bougiekabel loop die anders even na :)

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 17:22
door Karel
Ik heb dit ook voor gehad, bleken de spoelen te zijn.
Maar kijk zeker eerst even je bougiekabel na of probeer eens een andere bougie, voor je met de spoelen begint.

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 19:27
door Moorverken
banshee rijder #222 schreef:ik weet niet of er een cdi in zit
zo ja kijk die ook even na
Volgens de manual zit er een cdi in. Hoe moet ik deze controleren?


De bougiekabel lijkt mij in orde. Maar ik heb ondertussen een aantal metingen gedaan.
Op de primaire aansluitingen van de ontstekingsspoel meet ik 0 ohm en 30V. Deze spanning is gemeten met het contact op. Wanneer ik probeer te starten verandert deze spanning niet (wat mij niet logisch lijkt).
Op de secundaire meet ik 19,8 Kohm.
Ik heb de cdi ook eens losgekoppeld. In het bakje waar deze in bevestigt is stond een beetje water (afvoergaatjes verstopt). De cdi zelf ging niet in het water maar wel de kabels. De contacten zagen er proper uit. Voor de zekerheid toch eens met contactspray gereinigd.

Ligt het probleem nu aan de spoel of eerder aan de cdi? :?:

Geplaatst: ma 02 jul, 2007 19:35
door Moorverken
De cdi is blijkbaar nog goed. Ik heb er een andere ingestoken maar het probleem blijft.
Volgens de metingen die ik gedaan heb zou de spoel, die aan het vliegwiel zit, stuk zijn.
Ik zal dus één en ander moeten demonteren om bij deze spoel te geraken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?
Wat is de kostprijs van een dergelijke spoel? Of kan men deze herwikkelen?

Geplaatst: ma 02 jul, 2007 19:49
door OpticalNicolas
linker cover eraf, vliegwiel eraf, en je ziet het allemaal, je kan ze zelfs laten herwikkelen voor meer stroom...

Geplaatst: ma 02 jul, 2007 20:20
door Moorverken
OpticalNicolas schreef:linker cover eraf, vliegwiel eraf, en je ziet het allemaal, je kan ze zelfs laten herwikkelen voor meer stroom...
Oei, ik dacht dat het vliegwiel zelf er niet af moest. :o
Waar kan ik deze laten herwikkelen?

Geplaatst: ma 02 jul, 2007 20:23
door OpticalNicolas
HPI doet dit, zijn er zeer goed in. of als je ergens in occasie eentje kunt bemachtigen.

nieuw kost hij zo'n 200-250 ongeveer.

Geplaatst: di 03 jul, 2007 09:05
door Moorverken
Heb de 9 bouten van het cover verwijderd. Maar het cover zit nog vast.
Moet ik de moer in het midden ook lossen?

Afbeelding

Geplaatst: di 03 jul, 2007 10:39
door OpticalNicolas
Afbeelding


denk dat deze er ook nog af moeten.

Geplaatst: di 03 jul, 2007 14:58
door Moorverken
Deze 3 mogen blijkbaar blijven staan.
Afbeelding
De bout in het midden moet eruit.
Afbeelding
En dit zijn de foto’s van binnenin.
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: di 03 jul, 2007 15:04
door OpticalNicolas
ahzo, zit daar olie in? normaal mag daar tog geen olie komen?

Geplaatst: di 03 jul, 2007 15:09
door Moorverken
Deze staat onderaan in verbinding met de carter.
Lijkt mij dus vrij normaal dat er olie komt.