Pagina 1 van 1

kapotte bobine Yamaha Blaster

Geplaatst: di 24 jul, 2007 10:51
door beersegek
Ik heb een Yamaha Blaster uit 2000. Het licht etc is er van af gehaald door de vorige eigenaar. Bij mij gaat telkens de bobine kapot. Ik kan de bobines niet aangesleept krijgen. Heeft iemand een electrisch schema van zo'n machine? Hoort er een spanningsregelaartje in het circuit van de ontsteking te zitten? Zit nu niks meer. Ik vermoed dat de bobine door overspanning telkens kapot gaat.
Alvast bedankt! Groeten Maarten.

Geplaatst: di 24 jul, 2007 11:42
door AlfA

Geplaatst: wo 25 jul, 2007 19:24
door beersegek
Ik heb de manual gedownload en bekeken. Nog bedankt hiervoor!
Op mijn quad zit er geen spanningsregelaar meer, en ook de TORS is er af gehaald. Nu zit volgens het electrisch schema de spanningsregelaar NIET in het circuit van de ontsteking, de TORS natuurlijk wel. Zou het kunnen dat er in de TORS een overspanningsbeveiliging zit?
GR Beersegek.

Geplaatst: wo 25 jul, 2007 21:37
door spoor!
bedoel je niet gewoon een zekering?

Geplaatst: wo 25 jul, 2007 22:10
door beersegek
Nee, ik bedoel de TORS. Deze legt de onsteking aan massa indien er iets mis is met de gaskabel. Misschien dat de TORS ook spanningspieken wegneemt uit het circuit. Bij mij ontbreekt het kastje, de quad loopt goed totdat de bobine stukgaat.
Ik heb al een extra massakabel van de bobine naar het blok gemonteerd. De ontstekingsspoel is niet opnieuw gewikkeld, dus die kan niet meer spanning geven dan normaal. En toch brand steeds mijn bobine door!

Geplaatst: wo 25 jul, 2007 22:16
door OpticalNicolas
die TORS zal het niet zijn.

zal eerder bij spanningsregelaar liggen. ofwel heb je ergens korstluiting in je circuit

Geplaatst: zo 29 jul, 2007 11:59
door mx jake
zit er een killswitch op je blaster
en hoe is deze aangesloten

Geplaatst: zo 29 jul, 2007 17:09
door Ralph
Een spanningsregelaar is ook geen overbodige luxe.

Geplaatst: zo 29 jul, 2007 17:29
door mx jake
de spanings regelaar is alleen voor de lampen
deze heb je niet nodig voor het ignition systeem

oplossing

Geplaatst: vr 10 aug, 2007 13:17
door beersegek
Ik ben eruit wat de oorzaak is. Er zat een ander contactslot op met meerdere draden dan orgineel. Ik denk dat degene die dat contactslot geplaatst heeft in de war is geraakt door de kleurcodes. De quad werd niet uitgezet door de normale zwartwitte draad aan massa te leggen via het contact, maar door de signaaldraad van de ontsteking te onderbreken. Hierdoor krijgt het CDI geen signaal meer wanneer hij moet vonken en laat de spanning te lang op de bobine staan. Het CDI blaast daardoor de bobine op. Heb beiden vervangen omdat een CDIunit maar 40 euries kost!
Gr en bedankt voor de tips!

Geplaatst: vr 10 aug, 2007 15:36
door Tony
ken de weer bij ons door de straat rijden! :crosser: :crosser: