Duidelijke wetgeving quads
Geplaatst: zo 29 jul, 2007 16:27
Eerst en vooral, ik heb dit niet bij Polls geplaatst omdat de poll bijzaak is. Jullie reacties vind ik belangrijker.
Quads zitten eigenlijk in een grijze zone en worden gemakzuchtig bij een bestaande categorie geplaatst. Zo heb je een autorijbewijs nodig, terwijl je met een motoplaat rijdt en een quad toch geen van beide is. Zet iemand met al jaren autorijervaring op een quad op de baan, en je hebt gegarandeert miserie. Aan de andere kant is de gebrekkige aandacht van de regering (of discriminatie) ook positief. Zo kan je zonder richtingaanwijzers rijden, voldoet de standaard verlichting en moet je jaarlijks niet naar de controle. Spijtig genoeg gaat dit alles ook gepaard met minder en minder rijmogelijkheden, zowel op parcours als op de openbare weg.
Wat zou er nu gebeuren moest de regering wel aandacht hebben voor onze sport, iets waar wij al lang om vragen? Er komt misschien een apart rijbewijs, de verplichting om zoals in Nederland extra verlichting aan te brengen en een jaarlijkse keuring voor quads. Dit alles kost uiteraard héél wat meer geld en is voor de personen die af en toe op parcours rijden, allesbehalve handig (lampjes die springen, mods die niet door de keuring geraken, ...). Dan krijgen we misschien een soortgelijke wetgeving als die van de tuningwereld, waar niemand op zit te wachten.
Meer aandacht voor onze sport betekent ook meer parcoursen, die uiteraard strenger gecontroleerd zullen worden op vervuiling en geluidsoverlast. Uiteraard hoeft alles niet zo te lopen, maar de kans is reëel dat we door ons negatief imago afgemaakt zullen worden op basis van wetgeving en bureaucratie, i.p.v. een eerlijke kans te krijgen.
Dus mijn vraag, willen we eigenlijk wel een duidelijke wetgeving? Voor hetzelfde geld zeggen we binnen 3 jaar: "Hadden we ons maar stil gehouden, dan mocht ik nu tenminste met een aftermarket uitlaat/vering/velgen/... rijden." Aan de andere kant weet iedereen dan duidelijk wat mag en wat niet mag, iets wat nu niemand weet.
Quads zitten eigenlijk in een grijze zone en worden gemakzuchtig bij een bestaande categorie geplaatst. Zo heb je een autorijbewijs nodig, terwijl je met een motoplaat rijdt en een quad toch geen van beide is. Zet iemand met al jaren autorijervaring op een quad op de baan, en je hebt gegarandeert miserie. Aan de andere kant is de gebrekkige aandacht van de regering (of discriminatie) ook positief. Zo kan je zonder richtingaanwijzers rijden, voldoet de standaard verlichting en moet je jaarlijks niet naar de controle. Spijtig genoeg gaat dit alles ook gepaard met minder en minder rijmogelijkheden, zowel op parcours als op de openbare weg.
Wat zou er nu gebeuren moest de regering wel aandacht hebben voor onze sport, iets waar wij al lang om vragen? Er komt misschien een apart rijbewijs, de verplichting om zoals in Nederland extra verlichting aan te brengen en een jaarlijkse keuring voor quads. Dit alles kost uiteraard héél wat meer geld en is voor de personen die af en toe op parcours rijden, allesbehalve handig (lampjes die springen, mods die niet door de keuring geraken, ...). Dan krijgen we misschien een soortgelijke wetgeving als die van de tuningwereld, waar niemand op zit te wachten.
Meer aandacht voor onze sport betekent ook meer parcoursen, die uiteraard strenger gecontroleerd zullen worden op vervuiling en geluidsoverlast. Uiteraard hoeft alles niet zo te lopen, maar de kans is reëel dat we door ons negatief imago afgemaakt zullen worden op basis van wetgeving en bureaucratie, i.p.v. een eerlijke kans te krijgen.
Dus mijn vraag, willen we eigenlijk wel een duidelijke wetgeving? Voor hetzelfde geld zeggen we binnen 3 jaar: "Hadden we ons maar stil gehouden, dan mocht ik nu tenminste met een aftermarket uitlaat/vering/velgen/... rijden." Aan de andere kant weet iedereen dan duidelijk wat mag en wat niet mag, iets wat nu niemand weet.