Pagina 1 van 1
werking 2-takt motor
Geplaatst: do 09 aug, 2007 21:06
door mr. frauley
Hier zijn een paar links die uitleggen hoe een 2-takt motor werkt.
Ik heb er tog veel van geleerd, misschien hier sommige ook
Je begrijpt hoe je motor werkt,je kan ook sneller achterhalen hoe en waarom er iets scheelt aan je motor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
http://www.vdbosch.com/kreidler/2takt.html
http://www.club-racing.nl/tech/2-takt.php
Maar werkt een 2-takt quad met een zuiger gestuurde cilinder, membraam gestuurde cilinder of een carter gestuurde cilinder?Als je een schematische foto hebt mag je die ook geven.
Geplaatst: vr 10 aug, 2007 10:02
door sjmallie94
een 4 takt werkt ook zoo behalven dat die dat verhaal 4 keer doet dus 4takt moet dat 4 keer doen en een 2 takt moet dat 2 keer doen daarom is een 2 takt ook sneller omdat die dat maar 2 keer moet doen
klopt toch he ?:p
Geplaatst: vr 10 aug, 2007 10:03
door OpticalNicolas
viertakt kijgt zen benzine langs de kleppen, laat de verbrande gassen ook op die manier terug naarbuiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
Geplaatst: vr 10 aug, 2007 13:12
door Robby
barossa chetaa schreef:een 4 takt werkt ook zoo behalven dat die dat verhaal 4 keer doet dus 4takt moet dat 4 keer doen en een 2 takt moet dat 2 keer doen daarom is een 2 takt ook sneller omdat die dat maar 2 keer moet doen
klopt toch he ?:p
niet echt correct... een 2takt gaat 1xop en 1xaf (2strokes) voor 1verbranding te kunnen maken
Dus1xaanzuigen compressie+verbranden
4takt doet het ander 1xnaar beneden = aanzuigen benzinemengsel 1xnaar boven is compressieslag + ontsteking gaat hij terug naar beneden voor de 2eX en gaat hij voor de 2x naar boven om zen uitlaatgassen buiten te smijten. is dus compleet anders.
In 2takt werk je met membraamkleppen,ook worden rotatiekleppen gebruikt, maar hier heb ik geen ervaring mee.
2takt blijft hierdoor ook veel simpeler,dit is wat hem ook goedkoper maakt. maar zeker niet slechter

Geplaatst: vr 10 aug, 2007 13:40
door mr. frauley
en waar zitten die membraamkleppen, in de inlaatpoort?
Ja het zijn egt supermotoren die 2-takten, jammer dat ze zo vervuilend zijn en afgeschaft zijn
Geplaatst: vr 10 aug, 2007 13:41
door OpticalNicolas
idd, in de inlaat poort, haal je carbu en inlet mainfold er maar is af, dan zie je ze zitten.
vroeger branden ze wel met kolen, dat is dan ook niet vervuilend, opwarming van de aard is gewoon larie en apenkool

Geplaatst: vr 10 aug, 2007 14:33
door SlOoT
Dat met die vervuiling en uitlaatgassen enzo is dikke onzin.
Wanneer de luchtmacht 1 straaljager ff een testvlucht laat doen geeft dat hetzelfde effect als wanneer heel nederland 1 jaar met de auto rijdt. Het gaat dus allemaal nergens meer over.
Geplaatst: vr 10 aug, 2007 16:56
door Robby
inderdaad... een 2takt verbieden kunnen ze niet.. tegenwoordig bestaan er al 2takten met een injectie en zijn even proper als een 4takt. Producenten met als grote voorbeeld yamaha zien er gewoon geen toekomst meer in. Terwijl gasgas en KTM teren op hun 2takt motoren
greetz