Pagina 1 van 3

Metaalschilfers in oliefilter

Geplaatst: wo 03 okt, 2007 20:41
door Firestarter
Ik heb sinds m'n laatste rit een raar geluid in m'n motor (tikkend, niet scherp maar eerder dof, is het duidelijkst in lage toeren en wanneer de motor warm heeft) . Dus heb ik dat magnesium deksel afgenomen en de klepspeling gemeten en die viel binnen de tollerantie. Daarna heb ik de kettingspanner verwijderd en die kon nog 3 tandjes uitklikken. Dan heb ik de oliefilter eens uitgenomen en daar vond ik een aanzienlijke hoeveelheid metaalschilfertjes. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? De prestaties van de Z400 waren nog altijd goed.


Met vriendelijke groeten,

Philip

Geplaatst: wo 03 okt, 2007 22:29
door JohnBeton
metaalschilfers in oliefilter, dat klinkt niet goed.
Misschien je segmenten of piston die er redelijk door zijn.
Kan soms ook van het koppelingshuis zijn, van de inslagen van je koppelingsplaten.
Ik zou de boel toch maar open gooien, zeker al hij al raar lawaai maakt.

Geplaatst: wo 03 okt, 2007 22:35
door ronnieb
Even met een magneet erlangs.
Ijzer- versnellingsbak problemen.
alu- zuiger problemen.
suc6

Geplaatst: do 04 okt, 2007 14:47
door Sg6
ik heb ook schilfers in mijn filter. Maar dit zijn miniscule. Ik kijk dan wel met microscoop, zo zot ben ik :p .
Als je je olie niet vaak wisselt ga je ook veel duidelijk zien dat er wat ijzer/alu aanwezig is in de filter. Als je dit om de 2u wisselt ga je dat nooit of tenimmer zien in olie en filter.

Geplaatst: do 04 okt, 2007 17:01
door JohnBeton
microscopische deeltjes ga je altijd wel zien, da's normale slijtage hé.

Geplaatst: do 04 okt, 2007 20:55
door fokkert
heb vorige week net het zelfde mee gemaakt. das uw lager van de kruskas waar uw drijfstang aan zit. snel open gooien en vervangen. das een goede raad dak u daar voor kan geven.

grtz stef

Geplaatst: do 04 okt, 2007 21:13
door Sg6
ik zou graag die schilfers eens willen zien.
Leg die anders eens op mm papier en neem er een close-up picture van en liefst zo scherp mogelijk.

Geplaatst: za 06 okt, 2007 20:05
door Firestarter
Vandaag motor opengegooit, cilinderwand zwaar beschadigt en zuiger vanzelfsprekend ook, oliepomp kapot en lager tussen de krukas en de drijfstang ook. Het defecte lager was waarschijnelijk de oorzaak van de schade. jammer dat ze geen 18 maanden garantie geven op de motor... Dit wordt waarschijnelijk een kostelijk grapje :cry:

Geplaatst: za 06 okt, 2007 20:20
door sjmallie94
OW , idd dat gaat je een prijs worden , jammer dat zoon klein ding, zoo veel schade kan aan richten .
veel suc6 er mee

Geplaatst: za 06 okt, 2007 22:35
door zilladude
ja dat is wel k l o t e !
hopelijk vallen de kostten nog mee !
veel succes nog .

Geplaatst: zo 07 okt, 2007 17:12
door Teunie
Ik vind het wel vaag dat je in 18 maanden een blok op kunt rijden.
Stel me daar toch vragen bij...

Hoe vaak vervang je de olie, hoe vaak maak je de luchtfilter schoon en rijd je de quad altijd netjes warm?

Een Z400 is oerdegelijk, als je zo vlug brokken hebt is het ofwel een fabricagefout of er is iets anders niet goed gegaan...

Geplaatst: zo 07 okt, 2007 17:19
door Tom#11
Dat is minder, ja idd wat Teunie zegt wil ik ook wel weten...
Succes ermee :|

Geplaatst: zo 07 okt, 2007 17:21
door kane
fabriekfout :?:

Geplaatst: zo 07 okt, 2007 21:35
door Firestarter
Ik weet het echt niet, mijn quad had amper 80uur. en kreeg om de 10à15 uur een volledig onderhoud (filter (twinair), olie (elf vol synthetisch 10w50) en luchtfilter (twinair met putoline olie)) is dit dan te weinig voor een recreatieve rijder? En ik gebruik hem enkel om de zondag wat te toeren dus geen lange afstanden aan max rpm of crossen. Ik had een tijdje geleden (+/-10 draaiuren) al problemen met vuil in de koelvloeistof, blijkbaar had dat ook te maken met een fabrieksfout. Dit kwam ik pas teweten na dit te laten herstellen, kunnen ze dit niet zeggen voor alles kapot draait?! Misschien ging daardoor de koeling al niet meer erg goed en ging het daar al mis... Want vooraf waren er geen sporen van olieverbruik. :? :(

Geplaatst: ma 08 okt, 2007 14:28
door spoor!
dit is waarschijnlijke beter dan dan de meeste hobbyrijders doen, dus daar zal het probleem niet liggen.