Pagina 1 van 1
Technise informatie achteras
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 20:11
door beamer320
aangezien ze een poging gaan doen voor mij aan achteras te draaien
( ja ik heb gezien dat er al veel topic over zijn en zover enzover ) en speciaal materiaal enzo
maar aangezien ik nog tamelijk nieuw ben in het quad wereldje
mijn vragen :
zover ik gezocht en gevonden heb
bestaat ene achteras uit 1 stuk, en die 2 schroeven links en rechts van de blok/achterbrug zijn voor ze vast te zetten
aangezien ik mijne nog niet heb uitgehaald ...
heeft er iemand fotos van het gedeelt v/d achteras in de achterbrug ... ?
liefst van een ltz als het gaat
(maar 't principe zal wel t zelfde zijn veronderstel ik )
zijn er nog speciaale zaken waar op te letten ?
dank bij voorbaat
groeten
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 21:41
door Robby
leuk dat je zo een project wil doen, maar als je met zo een vragen afkomt stel ik bij mezelf vragen...
ik durf je gerust zeggen,ik ben gediplomeerd metaalbewerker en met de juiste machines zou het me lukken,maar gaat me
teveel tijd en geld kosten voor er 1stuks te maken.
Je hebt zelf een z400 zie ik, vijs je as eruit en meet,dan heb je een voorbeeld en ben je zeker, voor zo een project mag je hiervoor je hand niet omdraaien om die as er is uit te halen.
ik dacht dat een as uit chroomstaal gemaakt werd voor zijn eigenschappen => tast maar al in je zakken = dan heb je nog geen snijgereedschappen: plaatjes voor je draaibeitels + plaatjes voor je frees (splines maken) met hss gereedschap lukt dit echt niet

laat staan dat het nog niet goed lukt met widia of de niet juiste beitelplaatjes

allemaal geprobeerd.
(ooit is onderdelen gemaakt voor de brandweer)
ohja, draaibank met minstens 1m30 tussen de centers en toch ruim 20000tr/min als je ergens wilt komen, ook aangepaste bril. op die lengte moet je natuurlijk ook kunnen rekenen op een goed uitgelijnde machine die nauwkeurig is...
ik hou je niet tegen ik zou aleen wat veel voorbereiden en zeker zijn van je stuk als je hieraan begint.
veel succes moest je hiermee toch voortgaan...
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 21:53
door beamer320
Robby schreef:leuk dat je zo een project wil doen, maar als je met zo een vragen afkomt stel ik bij mezelf vragen...
ik durf je gerust zeggen,ik ben gediplomeerd metaalbewerker en met de juiste machines zou het me lukken,maar gaat me
teveel tijd en geld kosten voor er 1stuks te maken.
Je hebt zelf een z400 zie ik, vijs je as eruit en meet,dan heb je een voorbeeld en ben je zeker, voor zo een project mag je hiervoor je hand niet omdraaien om die as er is uit te halen.
ik dacht dat een as uit chroomstaal gemaakt werd voor zijn eigenschappen => tast maar al in je zakken = dan heb je nog geen snijgereedschappen: plaatjes voor je draaibeitels + plaatjes voor je frees (splines maken) met hss gereedschap lukt dit echt niet

laat staan dat het nog niet goed lukt met widia of de niet juiste beitelplaatjes

allemaal geprobeerd.
(ooit is onderdelen gemaakt voor de brandweer)
ohja, draaibank met minstens 1m30 tussen de centers en toch ruim 20000tr/min als je ergens wilt komen, ook aangepaste bril. op die lengte moet je natuurlijk ook kunnen rekenen op een goed uitgelijnde machine die nauwkeurig is...
ik hou je niet tegen ik zou aleen wat veel voorbereiden en zeker zijn van je stuk als je hieraan begint.
veel succes moest je hiermee toch voortgaan...
iemand wat ik ken , werkt in zo ene bedrijf, daar draaien ze ok onderdelen en assen voor auto's en spoorverbreders encetra en cetra ... noem maar op
maar aangezien ik nog nieuw ben inde quad wereld
als deze as er uitdraait , hoe en wat begin je eraan ...
zit er olie in het gedeelte waar de as zit ? wss loopt deze er dan uit , wat voor soort olie is dit wat er trug in moet ...
ik kan moeilijk zo iets uithalen , zonder datik weet hoe wa en wanneer enzo ...
thx
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 23:14
door Sg6
Moesten wij het kunnen deden we het direct...
Niets staat ons in de weg voor uitdagingen maar er zijn toch wel dingen aan een achteras die ons doet remmen.
Er zit geen olie in, gewoon linkermoeren lossen en hub afhalen dan heb je de as in de handen.
Succes hiermee en toon maar resultaten! ! !
Geplaatst: di 13 nov, 2007 19:52
door beamer320
Sg6 schreef:Moesten wij het kunnen deden we het direct...
Niets staat ons in de weg voor uitdagingen maar er zijn toch wel dingen aan een achteras die ons doet remmen.
Er zit geen olie in, gewoon linkermoeren lossen en hub afhalen dan heb je de as in de handen.
Succes hiermee en toon maar resultaten! ! !
oke thx
en sg, die die a armen wat had je voor 700 euro de bredere ... ?
komt dit ongeveer gelijk met een verbreder achteras ?
of een verbrede achteas + spoorverbreders ?
als je geen koper vind tot eind dit jaar koop ik ze wel
einde jaars premie he
greetz
Geplaatst: di 13 nov, 2007 19:59
door Robby
beamer320 schreef:
ik kan moeilijk zo iets uithalen
als je dit al moeilijk vind...
Geplaatst: di 13 nov, 2007 20:02
door Sg6
beamer320 schreef:Sg6 schreef:Moesten wij het kunnen deden we het direct...
Niets staat ons in de weg voor uitdagingen maar er zijn toch wel dingen aan een achteras die ons doet remmen.
Er zit geen olie in, gewoon linkermoeren lossen en hub afhalen dan heb je de as in de handen.
Succes hiermee en toon maar resultaten! ! !
oke thx
en sg, die die a armen wat had je voor 700 euro de bredere ... ?
komt dit ongeveer gelijk met een verbreder achteras ?
of een verbrede achteas + spoorverbreders ?
als je geen koper vind tot eind dit jaar koop ik ze wel
einde jaars premie he
greetz
idd de bredere versie.
die komen iets breder uit bij een verbrede achteras.
Je moet maar roepen he als het zover is

Geplaatst: di 13 nov, 2007 21:01
door beamer320
Robby schreef:beamer320 schreef:
ik kan moeilijk zo iets uithalen
als je dit al moeilijk vind...
nog erger of jij t kon na dat je je quat 1 maand had ,
jouw ziekelijk commentaar verpest dit forum gewoon
en meer zeg ik der niet over
Geplaatst: di 13 nov, 2007 22:15
door Robby
hahaha

die vind ik goed...
ik ben denk ik een van de weinige mensen die weinig zever verkoopt en zoveel mogelijk de mensen probeer te helpen met de kennis die ik heb...
ik ga hier niet verder op ingaan, maar denk dat jij met je lumineuze idee gewoon niet ver gaat komen om een achteras te maken... als JIJ die wilt maken moet je al zeker een serieuze draaier en frezer zijn en meestal zijn dit volgens mij mensen zoals ik... mensen met een vrij grote algemene kennis van zaken en mensen die op alle markten van mekaniek en techniek iets of wat op de hoogte zijn.
zo denk ik er dus over... iemand die door juist te kijken het systeem niet snapt of zelfs achteruitdeinst voor info te winnen voor een project te doen zoals dit terwijl hij het grote voorbeeld in zen handen heeft... stel ik me vragen.
geef een blinde man die as in zen poten waar een hub opstaat met lagers en dichtingen en hij zal het u tekenen en uitleggen hoe dit werkt...
een gelagerde as is een van de meest simpele mekaniekjes van ons tijdperk.
als je aan zo iets begin begin je minstens met een voorbeeld dus... een kat is geen mus en meten is weten...
ik hou je er niet vanaf en zeg dus gewoon: heb je de handen en het verstand er niet voor,blijf er dan vanaf...
greetz
Geplaatst: wo 14 nov, 2007 21:12
door IzzY
Hoi.
ik ben het geheel met robby eens.
het is wel een leuk idee van je, maar je begint met een veels te groot project.
waar je enorm veel kennis voor moet hebben.
begin eerst maar eens met kleinere onderdeeltjes te maken.
bij een achteras maken komt veel meer kijken dan alleen wat passingen draaien.
matriaal keuze alleen al, je moet met alle krachte rekening houden, en zelfs het ontwerp van je as is niet makkelijk,
denk hierbij aan breuklijnen, er mag geen enkele scherpe hoek in zitten, omdat deze kans op breken vergroot.
wat robby ook al zei; de splines maken is ook niet simpel.
dit is niet om je ervan te weerhouden, maar eerder een waarschuwing. dat je gewoon goed moet weten waar je aan begint.
succes ermee !
Geplaatst: wo 14 nov, 2007 23:23
door cobby
beamer320 ik moet de heren hierboven gelijk geven.
Je zegt zelf dat je nog maar één maand je quad hebt en nog beperkt bent in je kennis.
Iedereen moet groeien ikzelf heb ook alles moeten leren zoals iedereen en leer nog alle dagen bij.
Moest ik jou zijn zou ik even goed rondkijken wat er op de markt te vinden is en wat de mogenlijkheden zijn.
En persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is om zelf een achteras te maken.
Om twee grote reden:
Het is niet zo eenvoudig om dit te doen hoewel dit niet de grootste reden is maar ééntje kopen zal een stuk goedkopen zijn en deze zijn uitgebreid getest op sterkte en kwaliteit .
Moest je het toch proberen ben ik wel benieuwd naar het resultaat .
Grts