Pagina 1 van 1

Kleiner tandwiel maar geen hogere topsnelheid ?

Geplaatst: do 15 nov, 2007 15:16
door mhpmeinders
Ik heb een kleiner achtertandwiel gemonteerd maar de top snelheid is niet
toegenomen ?
de versnellingen zijn wel "langer geworden" maar in zjn 5e versnelling geeft dit geen
hogere topsnelheid.
ik het het forum al af gespuurd maar geen echte verklaring of oplossing.
Heb ik te kort vermogen ? is een grotere hoofd sproeier nog raadzaam ?
rij nu 14 om 36 orgineel is dit 14 om 40 , 38 tands was niet te leveren.
Quad heeft andere uitlaat met een andere sproeier welke twee maten groter is dan
de standaard sproeier.

wie heeft zo iets bij de hand gehad of weet of juiste verklaring?
na mijn idee komt de quad onvoldoende op toeren in de 5e versnelling

bedankt voor de positieve reactie

Geplaatst: do 15 nov, 2007 15:23
door Lewis
Ja het komt er op neer dat je te weinig vermogen hebt, en zeker in de hogere toeren, de toeren waar hij nu blijft hangen.

Als de jetting goed is, hoef je daar niks meer te veranderen van sproeiers. ben je ni zeker kun je is testen met andere sproeier.

Maar denk dat je op een andere manier moet gaan vermogen bijzoeken ...

Geplaatst: do 15 nov, 2007 15:41
door L crosser
idd gwoon te weinig vermogen om door te trekken dus of zwaardere quad of tuning :wink:

Geplaatst: do 15 nov, 2007 17:11
door Dozo
Je eigen idee klopt.
Je hebt "te weinig " vermogen.
als je je mainjet (hoofdsproeier) zou aanpassen zou het verschil moeten maken.
Al zal het niet extreem zijn.
standaard zal een verkleining van een tandwiel per 2 tanden ongeveer een snelheids winst van zo'n 5 - 10 km per uur opleveren.
Let wel op ! om die paar kilometertjes per uur harder te kunnen rijden gaat hij wel brandstof verbruiken.
rapper rijden = vaker tanken
Je voelt als het goed is dat ie wat minder trekt die trek krijg je terug door een grotere sproeier te plaatsen.

Geplaatst: do 15 nov, 2007 18:49
door Lewis
Dozo, als ik het goed begrijp grotere sproeier is gelijk aan meer vermogen ?
Dan ben je toch goed verkeerd...

Als zijn jetting goed is ,gaat het zelfs veel slechter worden als hij nu nog is een grotere sproeier gaat steken :)

Geplaatst: do 15 nov, 2007 20:54
door Vyrena
Dan zouden we allemaal hoofdsproeier 500 moeten steken om 10 pk meer te krijgen. Afstelling is voor dat ie genoeg benzine krijgt wanneer die het nodig heeft. Als je nu alleen maar de sproeier vergroot gaat ie verzuipen en dan leverd ie juist helemaal geen vermogen meer omdat ie gaat stikken.
Afstelling heeft weinig met verkeerde tandwielen te maken.
Waarom is 38 niet te leveren en zo`n rare maat als 36 wel? :?
Als je te kleine tandwielen steekt komt ie niet goed op toeren in de versnellingen en duurt het heel lang voordat ie eindelijk op toeren is om over te schakelen. Dan moet je 38 steken of klooien met 15 vooraan.
Wanneer die te weinig peut krijgt of juist te veel, dat lees je af aan de bougie en als je een beetje gespitst bent kun je het ook horen.

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 00:55
door Dozo
JA een grotere sproeier levert meer power zeker als hij aangeeft al een ander uitlaat te hebben.
feit is wel dat de machine niet genoeg heeft om "voordeel"te halen uit de veranderde tandwielerhouding.
om hem toch wat meer brandstof te geven zodat de machine wel de power heeft om het wat "zwaardere"werken wat ie zou moeten doen aan te kunnen.
om alles inderdaad netjes te doen moet je alles aanpakken/aanpassen
maar dat adviseer je iemand die bezig is om een quad een paar kilometertjes harder te laten lopen niet.
mensen die een 500 sproeier willen steken , leef je uit... gaat nergens over natuurlijk.


edit : even nog een psje naar de poster: hou er rekening mee dat je je beestje ook wat meer lucht geeft als je daadwerkelijk wil proberen te spelen voor die paar euro's die losse sproeiertjes kosten.
neem kleine stapjes je idee qua grote zit goed.
koop nog een maat eronder en erboven en je kan alle kanten op.
veel suc6 met proberen.

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 09:40
door Lewis
Dozo schreef:JA een grotere sproeier levert meer power zeker als hij aangeeft al een ander uitlaat te hebben.
feit is wel dat de machine niet genoeg heeft om "voordeel"te halen uit de veranderde tandwielerhouding.
om hem toch wat meer brandstof te geven zodat de machine wel de power heeft om het wat "zwaardere"werken wat ie zou moeten doen aan te kunnen.
om alles inderdaad netjes te doen moet je alles aanpakken/aanpassen
maar dat adviseer je iemand die bezig is om een quad een paar kilometertjes harder te laten lopen niet.
mensen die een 500 sproeier willen steken , leef je uit... gaat nergens over natuurlijk.


edit : even nog een psje naar de poster: hou er rekening mee dat je je beestje ook wat meer lucht geeft als je daadwerkelijk wil proberen te spelen voor die paar euro's die losse sproeiertjes kosten.
neem kleine stapjes je idee qua grote zit goed.
koop nog een maat eronder en erboven en je kan alle kanten op.
veel suc6 met proberen.
Quad is al samen met de nieuwe uitlaat voorzien van grotere sproeier :!: dus hier is ni veel meer te berijken,

Dozo waarom ben jij geen tuner geworden? gewoon grotere sproeier monteren :applaus:

Succes !

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 11:27
door Dozo
JE laatste reactie ga ik niet eens op in. (kinderachtig om mensen op persoonlijk conto : aan te "vallen")

maar als ik het dan Zo ongelooflijk fout heb...
vertel de man dan wat hij WEL moet doen ?

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 12:05
door Lewis
Ik val echt niemand aan, ik kan er gewoon moeilijk tegen dat hier dingen beweerd worden die totaal niet juist zijn !

Wat hij moet doen, zijn tandwielen terug aanpassen of zorgen voor meer vermogen.

Andere nokkenas, hogedruk zuiger, ... als hij echte resultaten wil berijken.

Kan ook nog is proberen met zijn luchtinlaat te verbeteren door sportluchtfilter en open luchtfilterbak als hij zo wil rijden, en dan kan hij mss nog een maatje grotere sproeier monteren en 0,5pk vermogen winnen. :)

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 16:46
door Vyrena
Het afstellen van de quad heeft nogmaals niet met een te kleine tandwielverhouding te maken. Wanneer hij de sproeierbezetting al heeft veranderd zoals hij al zei, kan je niets er aan doen dat ie door te kleine tandwielen niet op toeren komt.
Hij beschrijft hier een probleem wat ik ook heb gehad, om maar een voorbeeld te noemen. Ik reed in Dronten de strandrace met 15 - 40 om te proberen. Hij had zulke lange versnellingen dat hij aan het einde van het rechte stuk nog niet op toeren was in zn 5. Dus hebben we achter weer 42 op gezet. Ik kon sneller overschakelen omdatie sneller op toeren was door de verhoudingen, maar in de vijf trekte die nog niet helemaal door tot het juiste toerental.
Een quad stel je af zodat hij in de juiste toerentallen genoeg benzine krijgt. Krijgt ie het niet, loopt ie te arm en kapot. Staat hij te rijk loopt ie in de hogere toeren te verzuipen en duurt het even met op gang komen voordat de quad heeft ''geslikt'' en optrekt.
Zo te horen aan de beschrijving lijkt het of er gewoon een verkeerde tandwielverhouding opzit, en de quad te weinig vermogen heeft om dat te kunnen bolwerken.

@ Dozo: Ik ben benieuwd waar je het idee vandaan hebt. Dit is absoluut geen persoonlijk aanval, maar waarom heb jij die theorie zo?

Geplaatst: vr 16 nov, 2007 23:10
door Dozo
hij geeft aan net te kort te komen.
dan ga je geen extreme dingen met een motor doen.
als je dan een ietwat groter sproeirtje steekt en hem iets meer lucht geeft zal hij over de volle lijn iets (nee we hebben het niet over pk's maar zelfs minder) meer power hebben.
het terug zetten van de tandwielen , is niet de oplossing.
deze man wil iets harder rijden.
het motortje trekt nu net de belasting niet die hij zou moeten leveren.
we hebben het hier over minimale verschillen he.
en niet over pk's ...
jullie weten zelf donders goed wat je allemaal moet uithalen om er daadwerkelijk een paar pk's bij te krijgen...

Geplaatst: za 17 nov, 2007 18:52
door Vyrena
Ja, maar ik kan toch zeker uit je vorige berichten halen (althans zo lees ik ze dan, en met mij meerderen) dat je aangeeft grotere sproeier en probleem is opgelost.
Ook al staat ie goed afgesteld, en heeft ie te kleine tandwielen, zal ie nog niet goed vooruit komen. Mijn quad stond ook net iets te rijk in Dronten, en toch trok die het niet door net te klein achtertandwiel :idea:
Luchtfilterdeksel eraf halen kan altijd, maar dan geef je hem inderdaad meer lucht en moet de sproeier ook groter.
Maar dat is nu juist niet het probleem.

Geplaatst: ma 03 dec, 2007 14:37
door Lewis
Hoe ver zit dat hier nu ? :crosser: