Pagina 1 van 1

Elka system 3 steering stabilizer

Geplaatst: ma 10 dec, 2007 19:14
door Twan #33
ik heb een tijdje geleden een elka system 3 besteld en ben vandaag aan de slag gegaan om het geheel te monteren.


Eerste indruk

Wat klein! Op de foto's lijkt het een groot geheel maar in werkelijkheid is het echt maar een klein frummelig dingetje. Wat mij direct opviel wat de degelijkheid en afwerking.
De bevestigings platen zijn echt zeer degelijk en zijn van zeker 1cm dik alluminum met een mooie grijze annodisering als afwerking.

Montage

Het geheel kost ongeveer een 30min om te installeren met behulp van een zeer goede en duidelijke instructie. Je moet allereerst de voorkap demonteren waarna de bevestigings plaat op 2 plaatsen aan het frame bevestigd wordt. Met behulp van een klem om het frame en 2 bouten door 2 gaten die al in het frame aanwezig zijn. 1 klem om de stuurstang die verbonden wordt via een stangetje met 2 bailjoint erop bevestigd. En klaar is kees.

Min punt(en)

-Een nadeel aan de demper is de monage plaats. De demper zit vrij hoog (onder de lamp-unit) geplaats en is daardoor een beetje moeilijk te berijken om af te stellen.
Zelf heb ik hier gaan last van aangezien ik mijn kappen heb ingekort.

-De return to center moet afgesteld worden met een schroevendraaier (is het nu zo moeilijk om hier ook een draaiknopje op te plaatsen :? )

Afstelling en rijd impressie

Op elka system 3 zijn natuurlijk 3 instelmogelijkheden te vinden. High speed, lowspeed en de zogenaamde return to center afstelling.
Na de quad van de voorkant geheft te hebben om te controleren of alles naar behoren functioneerd ben ik er op uitgegegaan. Op de normale weg is de demper eigenlijk niet voelbaar. MAAR zodra je het off-road parcours opzoekt met vele lostigende stronken en uitgesleten groeven door het water DAN weet je niet wat je beleefd!

Bij hoge snelheden over deze opstakels zorgen de low-speed en return to center instelling er voor dat je je richting blijft behouden. Wanneer er dan een een flinke groef is waar je in terecht komt zorgt de high-speed ervoor dat het stuur een licht (langzaam) stootje krijgt en de quad vervolgens weer zijn weg vervolgd.

Al met al ben ik er super tevreden over, en vind het een van betere aankopen die ik heb gedaan.

Prijs

De prijs is niet mis en zal met transport en invoerrechten op een €450 uit komen. Ik vind het de prijs wel dubbel en dik waard zeker in vergelijking met een denton of pep demper.

The pictures

Afbeelding

Geplaatst: ma 10 dec, 2007 19:33
door WJB#222
zeer netjes twan

ik zal die binnen kort eens in het echt komen bekijken
en testen als het mag :wink:

zit ook nog te twijfelen welke ik zal pakken op me volgende quad

Geplaatst: ma 10 dec, 2007 19:38
door spoor!
mooie review en ziet er mooi uit :duimhoog:

Geplaatst: ma 10 dec, 2007 19:47
door airwolf
ziet er heel vet uit!
:knikduim: :knikduim:

Geplaatst: ma 10 dec, 2007 20:25
door zilladude
ziet er nice uit

Geplaatst: di 11 dec, 2007 11:23
door Dutje#82
we rijden met de zelfde op de E-atv en die is echt heel goed, stuurt soepel je voelt nx, tot je een put of bert raakt en dempt hij ! heerlijk

Geplaatst: di 11 dec, 2007 11:34
door No Limit W-tec
Iemand de versie 5 al getest met nog meer instelmogelijkheden ?

Geplaatst: di 11 dec, 2007 12:14
door doubletracing
Dutje#82 schreef:we rijden met de zelfde op de E-atv en die is echt heel goed, stuurt soepel je voelt nx, tot je een put of bert raakt en dempt hij ! heerlijk
had ik niet verstaan in loon dat de stuurdemper kapot was?hoe kwam dat of was dat die elka niet?

Geplaatst: di 11 dec, 2007 13:11
door bertmat
:shock: Dutje, gelieve met de E-ATV géén bert te raken om de stuurdemper te laten werken... :oops:

Christophe, er was een boutje losgekomen van het verbindingsstangetje, met de stuurdemper op zich scheelt er niets.

No Limit, heb systeem 5 al verkocht en schijnt heel goed te zijn.

Geplaatst: di 11 dec, 2007 13:32
door No Limit W-tec
Dutje#82 schreef:we rijden met de zelfde op de E-atv en die is echt heel goed, stuurt soepel je voelt nx, tot je een put of bert raakt en dempt hij ! heerlijk
Heeft E-atv standaard geen stuurdemper ?

Geplaatst: di 11 dec, 2007 18:10
door kefke 11
@ twan ik denk dat dit eigen is voor de ltz 400 ik heb ne presicion stuurdemper en is op dezelfde manier bevestigd juist onder de lampenbevesteging juist hier kan de afstelling wel nog vrij makkelijk gebeuren

Geplaatst: di 11 dec, 2007 23:04
door Sharky #3
bertmat schreef::shock: Dutje, gelieve met de E-ATV géén bert te raken om de stuurdemper te laten werken... :oops:
Bwa, ik ken er die da wel willen proberen ze :mrgreen:


Twan, heb je die speciaal besteld uit amerika?

Want verkoopprijs in Belgie ligt daar rond die prijs, zonde van al die moeite.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:02
door bertmat
No Limit, neen, standaard geen stuurdemper, voor baangebruik en/of enduro staan de fusees zodanig dat je zonder kan. MX en endurance is uiteraard een ander verhaal qua setup. Kan ook een voordeel zijn dat de klant een demper naar eigen keuze kan monteren.

Sharky, m'n E-ATV staat nog steeds ter beschikking voor testritten. We kunnen gerust eens afspreken met enkele geïnteresseerden op parcours naar keuze. :duimhoog:

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 14:50
door Sharky #3
bertmat schreef:Sharky, m'n E-ATV staat nog steeds ter beschikking voor testritten. We kunnen gerust eens afspreken met enkele geïnteresseerden op parcours naar keuze. :duimhoog:
Is goe, nu zondag op loon?
Is da laatste keer dit jaar dat ik buitenkom om te rijden.