Pagina 1 van 2
Quad laten warmdraaien
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:04
door Boncari
Is het goed om een quad eerst ongeveer 5 minuten te laten warmdraaien voordat je gaat rijden?
Moet dit langer of korter of helemaal niet?
Ik heb wel eens gehoord dat je beter kunt warmrijden dan warmdraaien.
Ik gebruik mijn quad 5 dagen per week iedere dag 2x 2 minuten op de weg (heen en terug), moet je de quad dan ook laten warmdraaien, of op een speciale manier rijden.
Dit allemaal omdat ik begin volgend jaar een nieuwe quad ga kopen en ik wil het mezelf alvast goed aanleren.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:06
door Mika
Ik heb m'n quads altijd laten warm draaien, ook al is het buiten 30°. Even een paar minuutjes heel lichtjes met het gas spelen en dan een stukje rustig rijden voor je goed gas begint te geven.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:07
door OpticalNicolas
ik doe het zo:
starten, helm opzetten, eventueel handschoenen( tegen de koude in dit weer)
en dan warm rijden onder lichte belasting. dus niet vertreken en de hendel tot het eind duwen.
eerste 5-10minuten op het gemak rijden en nadien kan je al beginnen voluit gaan.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:10
door Boncari
OpticalNicolas schreef:ik doe het zo:
starten, helm opzetten, eventueel handschoenen( tegen de koude in dit weer)
en dan warm rijden onder lichte belasting. dus niet vertreken en de hendel tot het eind duwen.
eerste 5-10minuten op het gemak rijden en nadien kan je al beginnen voluit gaan.
iedere dag die 2 minuten rij ik ook gewoon half gas, na het redelijk snel versnellen
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:42
door Vyrena
Ik trap hem altijd het laatste moment aan in de fuik, want zo'n motortje is na 2 minuten echt wel warm. Ik heb het dan wel over een 2 takt.
Ik cross dan, maar als je normaal rijd krijgt zo'n motortje genoeg te voorduren, dan is ie echt wel zo warm. Een keer schoonbranden en klaar

Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:47
door Thomaz
OpticalNicolas schreef:ik doe het zo:
starten, helm opzetten, eventueel handschoenen( tegen de koude in dit weer)
en dan warm rijden onder lichte belasting. dus niet vertreken en de hendel tot het eind duwen.
eerste 5-10minuten op het gemak rijden en nadien kan je al beginnen voluit gaan.
Zelfe hier ! En ik denk ook persoonlijk dat dit de beste manier is.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:52
door Tom#11
Ik start hem, doe dingetjes aan dus laat hem ongeveer n kleine minuut lopen.
Dan rijd ik rustig n paar minuten en dan ga ik rijden zoals ik altijd rijd

Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:59
door Boncari
Vyrena schreef:Ik trap hem altijd het laatste moment aan in de fuik, want zo'n motortje is na 2 minuten echt wel warm. Ik heb het dan wel over een 2 takt.
Ik cross dan, maar als je normaal rijd krijgt zo'n motortje genoeg te voorduren, dan is ie echt wel zo warm. Een keer schoonbranden en klaar

Ik dacht dat je altijd wel 5 minuten moest warm rijden.
Maar mijn viertakt begint na 2 minuten meestal wel al aardig warm te worden.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 18:01
door Dozo
Ik start hem , laat hem een minuut of 3-4 draaien terwijl ik me aankleed.
Dan 5 minuten rustig normaal rijden.
Daarna gas op.
Je voelt het zelf of hij "wakker"reageerd of niet ... indien niet wakker nog even wat warmer laten draaien.
als hij goed warm is zal hij direkt oppakken en in zijn toeren vliegen als je "vol "gas geeft.
Is hij niet warm dan zal hij een moment wachten om vervolgens sputterend en stotend naar zijn toeren te gaan, niet echt lekker ...je voelt het gelijk...
Geplaatst: di 11 dec, 2007 19:00
door Arctic cat
er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
Heb je 2-takt of 4-takt
Heb je lucht of waterkoeling
Een 2-takt met luchtkoeling is binnen no time op bedrijfstemp. Bij 2-takt met waterkoeling moet je ook nog een aantal liter koelvloeistof warm stoken.
Bij 4-takt moet je een aantal liter motorolie opwarmen en evt. ook nog koelvloeistof.
Over het algemeen geldt dat je motoren beter rustig warm kan rijden dan dat ze stationair op staan te warmen.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 19:20
door coolboyke
ik doe dat al volgt :ik start hem , en laat hem heel evntjes in choke draaien , daarna choke af en vertrekken , ik rijd zo'n 200 m , en dan gaat de hashendel al volledig open

(wel niet constant ):p
ik denk niet dat dit kwaad kan ...
Geplaatst: di 11 dec, 2007 20:40
door No Limit W-tec
Als je olietemp meter hebt staan zul je merken dat het heeeeeeel lang duurt voor een 4-takt echt op temperatuur is.
Warm draaien stationair is even slecht als het goed is. Beter gewoon starten en op gezapig tempo blijven rijden gedurende minimum 10 minuten. Wie denkt dat olie warm is na paar minuutjes heeft het goed mis.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 21:08
door L crosser
k ga pas voluit als k zie dat de blauwe kwalm achter me quad minder begint te worden ( 2takt hea) en dan voel ej ook dat hij beter door trekt

Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:09
door SlOoT
Op mijn KTM heb ik een thermostaat en olie temp meter.
De cilinder zelf is na 2 a 3 minuten al lekker heet en dan is de olie temp nog maar 40 graden.
Wanneer de olie ongeveer 50-60 graden is dan ga ik rustig paar rondjes rijden. Wanneer de olie 80 graden is ga ik "normaal" rijden en wanneer de olie tegen de 100 is vol gas.
De reden waarom je de motor niet mag belasten als ie nog koud is is eenvoudig.
Als de zuiger warm wordt zet deze uit, de cilinder ook. MAAR de zuiger zet VEEL MEER uit dan de cilinder. De zuiger en cilinder worden zo gemaakt dat wanneer ze heet zijn ze precies mooi passen. Mocht de zuiger te heet worden dan loopt deze vast in de cilinder omdat de zuiger te groot wordt voor de cilinder.
Als de motor koud is, is het omgekeerd. De zuiger is dan te klein voor de cilinder en heeft dus speling. Je snapt dus dat de slijtage dan dus heel erg groot is.
Het is dus belangrijk dat de motor zo snel mogelijk warm wordt maar wel met zo min mogelijk slijtage. Als de dus met een koude motor gaat rijden wordt ie wel sneller warm MAAR heb je wel gigantische slijtage, super slecht voor je motor dus.
Het is dus heel verstandig om een thermostaat erop te hebben, dan worden de cilinder/zuiger veel sneller warm.
Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die met zijn/haar quad doet. Maar als je dus bij een 450 4-takt om de 20 uur er een nieuwe zuiger in moet doen dan weet je waar dat aan ligt.

Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:15
door rappy 700 rijder
ik voel altijd gewoon aan de carters en als die warm zijn (dat ik mijn hand er niet meer op kan leggen) dan trap ik hem volgas
eerst altijd even 5 minuten beetje rustig in zijn vrij met het gas spelen
