Pagina 1 van 1

tandwiel veranderen

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 18:43
door wutang
Ik zou graag meer topsnelheid hebben dat doe je door een groter tandwiel vanvoor te zetten.
Maar verlies je veel voor het optrekken? :!:

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 19:03
door Vyrena
Even wat vaker de zoekfunctie gebruiken, dan kom je al veel te weten.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 19:04
door vanpee jelle
valt te zien hoeveel tanden dat je meer neemt.
1 tand valt ongeveer onder 5 a 6 km per uur meer.
trekkracht vermindert maar kan je terug winnen door een dynojetkit en een open luchtfilterbak en /of een aftermarket uitlaat yoshimura ofzo je hebt er vele merken in.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 23:41
door firefighter
1 tandje meer en dan zo`n groot verschil :?
kweet niet hoe jij dat voor mekaar krijgt, Turbo-tandwiel met injectie :lol:

:afgestudeerd:
Als je wat meer snelheid wil, en je met tandwielverandering gaat beginnen,
kun je het beste vanachter een kleiner opleggen (is wel wat duurder) om de simpele reden dat er
door voor een groter tandwiel te plaatsen te weinig ruimte is, mits je de kap er af haalt.
Dit geeft het risico dat als je ketting kapot gaat, mogelijk door de carterdeksel slaat
en je een nog groter probleem hebt. en dat valt niet onder de fabrieksgarantie.
Andere oplossingen zijn mogelijk, zoals voorgaande collega al schreef.
Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. :wink:
Dus, let op wat je doet. bezint eer ge begint.

veel succes :duimhoog:

Geplaatst: do 13 dec, 2007 15:27
door Vyrena
Wij hebben wel eens 16 voorop gehad met de Blaster. Moest ff wat weggeslepen worden maar het ging goed. Meestal 15 voor op inplaats van 14. En achter hadden we ook groter, zodat ook eens iets van de achterbrug af gehaald moest worden anders liep ie er niet langs :p
Het ligt er dus gewoon aan hoeveel je wilt veranderen.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 17:45
door vanpee jelle
de meeste z 400 rijden met tandwielverhouding 15/35 en vanvoor heb je wel degelijk plaats genoeg om een tandje meer te steken en het verschil is te merken in top en ja zelfs 1 tandje meer.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 18:23
door ICHE
hier een stukje dat ik ooit gepost heb bij mijn Z400,

test met verschillende tandwielen, is ook verschillend met andere banden (omtrek ed.)

vanvoor heb ik gekozen voor de MAXXIS goldspeed 165/70/10
vanachter voor Maxxis Spearz 255/40/10


natuurlijk horen bij laagprofieltjes ook andere tandwielen
uiteindelijk steekt er nu 15 - 35 op

en heb ik een test gedaan, eerst de snelheidsmeters opgezocht hier in de buurt om te kijken of mijn Vapor wel juist aangeeft,
telkens was de snelheid op het bord gelijk met de snelheid op de Vapor dus ik mag stellen dat de wiel omtrek bij mij kloptn mijn Vapor juist aangeeft.

-----------wielomtrek had ik gemeten door streepje op band en grond te zetten en bij het wiel 1 ronde te draaien nieuw streepje op de grond te zetten en de afstand tussen de streepjes op de grond te meten-------

ik rij nu dus rond met tandwiel verhouding 15 - 35 met mijn Spearz baanbanden 255/40-10

mijn snelheid bij 8000 toeren is nu 115 Km/h.

met tandwiel verhouding 14 - 35 was dit 108 Km/h met mijn Spearz (bij 8000 tr)

en met tandwiel verhouding 14 - 40 was dit rond de 95 Km/h met mijn Spearz (bij 8000 tr)

Geplaatst: do 13 dec, 2007 20:55
door sjmallie94
mijn snelheid bij 8000 toeren is nu 115 Km/h.

met tandwiel verhouding 14 - 35 was dit 108 Km/h met mijn Spearz (bij 8000 tr)

en met tandwiel verhouding 14 - 40 was dit rond de 95 Km/h met mijn Spearz (bij 8000 tr)
nouw dan moet je wel erg veel trek kragt hebben :P maar heb je mooi geformuleert , :duimhoog: hier hebben we wat aan :knikduim: :knikduim:

Geplaatst: do 13 dec, 2007 23:51
door ICHE
14-40 tandwiel verhouding is origineel, dus dat is geen probleem, maar bij 15-35 en het gaat bergop of wind tegen (zoals het de laatste weken heeft gewaaid) kan het al eens lang duren voordat je die snelheid haalt. en het achterste tandwiel ziet af, maw. het is vlugger versleten als met 14-35 (allé dat is mij ondervinding hé).

dus ik ga terug overgaan naar 14-35 en het snelheids probleem los ik volgende zomer wel op :mrgreen:

Geplaatst: vr 14 dec, 2007 07:07
door vanpee jelle
@ ICHE het slijtage probleem kan misschien ook liggen aan het merk van tandwiel dat je steken hebt.

maar nu zie je dat 1 tand redelijk veel verschil geeft prima uitgelegt ICHE :knikduim: