Pagina 1 van 2

%$*^&£@# TORS

Geplaatst: ma 26 mei, 2003 19:45
door Daan
Ik was afgelopen zondagochtend met Ralph even gaan rijden zodat we beide onze mods op onverhard konden testen. Ralphs quad liep super. Die van mij liep gewoon slecht.
Ik kwam maar niet in het vermogen (dat slaat er normaal bij een Banshee ineens in). Eerst 10 seconden sputteren en inhouden en dan pas klom hij in het vermogen. Maar zodra ik overschakelde was ik het vermogen weer kwijt. Het lag / ligt op zeker niet aan de jetting, want het was hetzelfde weer als dinsdag en toen was m'n jetting perfect.
Toch maar even navraag gedaan op BansheeHQ en het bleek een typisch kenmerk te zijn van problemen met de TORS. (TORS is Throttle OverRide System. Dat sluit je gas af wanneer het per ongeluk open blijft staan, maar ik heb alleen nog maar gehoord dat het problemen en ongelukken veroorzaakt. Het zit alleen op de Yamaha quads. Niet op de andere Yamaha voertuigen).
Een aantal professionele motorbouwers zeiden dat ik m'n TORS moest overbruggen en legden ook uit hoe ik het moest doen. Ik overbrug de TORS dus, maar in plaats van dat m'n problemen zijn opgelost is de 'parkeerrem-toerenbegrenzer' geactiveerd (blok draait niet meer dan ongeveer 3000 toeren). :?
Ik vertel dit dus aan een van die motorbouwers en hij begrijpt er helemaal niks van. Want door de boel te overbruggen moet ook die toerenbegrenzer uitgeschakeld worden. Toen heb ik nog een keer alles stap voor stap met hem nagelopen en blijkt dat ik de TORS toch op een goede manier heb overbrugd, maar dat er toch elders in de elektronica een fout zit (kan ook nog de CDI zijn) of dat de TORS mechanische problemen heeft. Nu is het dus even wachten op andere reacties op m'n post op BansheeHQ ('s nachts komen meestal de meeste).
Ik weet in ieder geval zeker dat ik bij m'n volgende bestelling een 'TORS blockoff kit' en een 'idle kit' koop. Dan ben ik die %$*^&£@# TORS kwijt en is rejetten ook gelijk makkelijker. :)

Sorry, ik moest even luchten :oops: :lol: :mrgreen:

Geplaatst: ma 26 mei, 2003 19:49
door Teunie
Heb ook al vanalles gehoord over TORS, maar toch, het kan je leven redden. Stel je gas blijft vol open steken.............TORS grijpt dan als het goed is in en knalt m uit.

Maar bij een getunede quad schijnt het inderdaad nogal problemen op te leveren....lullig voor je Daan! Heb je al die mods kun je er nog geen fl*kker mee.....
Maar in BansheeHQ heb ik wel vertrouwen dus het komt wel goed ;)

Don't lose hope!

P.S. Fijn dat het opluchtte!

Geplaatst: ma 26 mei, 2003 19:53
door Daan
Ja, bij de getunede quads levert het inderdaad vaak problemen op. Anders maar gewoon een kill-switch aanschaffen. :)

Geplaatst: ma 26 mei, 2003 19:56
door No Limit W-tec
Vraag maar eens aan Kenny (Backbone), heeft een geblokkeerde draaigas gehad. Was er niet goed van... Sedertdien geen draaigas meer, resultaat was hetzelfde als zonder TORS gas blijven hangen...

Geplaatst: ma 26 mei, 2003 22:20
door Daan
Ja, ik denk dat het wel even schrikken is als je gas blijft hangen (nog los van het risico dat je loopt). Daarom lijkt het me beter om een killswitch te monteren. Het enigste nadeel is dat met de modellen van Pro Design, bij de Banshee dan het contactslot komt te vervallen. En dat heb ik om begrijpelijke redenen liever niet. Maar in veel bootzaken verkopen ze ook wel dodemansknoppen met een band eraan. Misschien dat ik daar nog wat mee kan.
Een ding is zeker: ik wil wel van die TORS af. Ik heb niet echt zin om regelmatig met een slecht lopend blok te zitten. En in mijn ogen is het zo dat als TORS echt een absolute noodzaak zou zijn, dan hadden de crossers van Yamaha het ook wel en dan zouden de quads van andere merken ook niet zonder rijden.

Geplaatst: di 27 mei, 2003 16:44
door Ralph
Als je gas blijft hangen dan kun je ook gewoon je koppeling inknijpen en je motor uitzetten. Het zou ook net zo goed met een motor kunnen gebeuren en daar zetten ze ook geen TORS op. En dat het &^%&*^ ding al gaat zeuren als bijvoorbeeld je parkeerrem sensor niet werkt is ook grote onzin. Ik vind het nogal nutteloze dingen.

Geplaatst: di 27 mei, 2003 16:49
door Teunie
Je motor krijg je niet uit als je koppeling aantrekt en hem uitzet met de switch. Probeer maar eens met volle bak.

Heb zelf meegemaakt dat Blaster van de buren stilstond in vrij en gas bleef steken. VOLLE BAK.
Niet uit te krijgen. Uiteindelijk heeft TORS hem uitgezet....

Als hij volle bak draait dan heb je gewoon zelfontbranding en blijft hij lopen als je pech hebt.

Geplaatst: di 27 mei, 2003 17:21
door Daan
Ik heb al een block-off kit besteld. Ik loop liever dat kleine beetje risico dan dat ik veroordeeld ben tot een top van 40 in z'n 6. :?

Geplaatst: di 27 mei, 2003 18:16
door Teunie
Uw Banshee valt nu onder de brommer-wetgeving :D

Geplaatst: di 27 mei, 2003 19:45
door JAN15-10
Dan heb je eindelijk `n klein kenteken plaatje Daan,dat wou je toch ! :lol:

Alstie niet stopt benzine kraan dicht en even langs `n vangrail schuren.

Jan 8)

Geplaatst: di 27 mei, 2003 19:54
door Teunie
Benzinekraan is ook niet zow goed, (2takt) want dan wordt de motor niet meer gesmeerd/gekoeld op het moment dat benzine op is.

Beste schijnt te zijn om de choke uit te trekken...

Gelukkig heb ik het nog nooit zelf mee hoeven te maken (buiten die ene keer dat ik met de LT80 een gracht in vloog :D )

Geplaatst: di 27 mei, 2003 20:12
door Daan
:lol: @ de brommergrappen

Benzinekraan kan inderdaad niet omdat ik mengsmering heb. Choke is trouwens wel een goed idee. Dan verzuip je hem gewoon.

Geplaatst: di 27 mei, 2003 20:24
door Daan
Teunie schreef:die ene keer dat ik met de LT80 een gracht in vloog :D
Dat lijkt me wel wat om in het rijverhalen gedeelte te zetten. :mrgreen: Vertel! Vertel!

Geplaatst: di 27 mei, 2003 22:03
door elsinore
kontaktslot kan in combinatie met prodesign kill switch.
kontakt slot verbindt 2 draden(coil en massa) wanneer in "off " stand en verbreekt verbinding wanneer in on stand, net zoals prodesign kill switch.

let op dat je bij prodesign de draad die boven uit het aluminium dekseltje komt verbindt met de massa en niet met de onsteking. maar dat staat ook op de gebruiksaanwijzing.

mark

Geplaatst: do 29 mei, 2003 11:15
door B@ckBone
Daan ,

Ik heb nog zo een potje om tors weg te halen liggen , als je de portkosten betaalt is het van jou

Enne kijk es als je geen valse lucht nergens binnenkrijgt , want dat was bij men vader zijn banschee het geval !