Waar mee te beginnen bij de aanschaf van een quad
Geplaatst: do 03 jan, 2008 15:24
‘Welke quad moet ik kopen?’ Een veelgestelde vraag op het forum. Vaak wordt de vraag aangevuld met een paar modellen, die binnen het budget liggen van de vraagsteller. Als bij deze gegeven modellen zowel een A- als een B-merk genoemd wordt, kiezen de reageerders vaak voor de A-merken.
Naar mijn mening is dit geen goede benadering. Het eerste en belangrijkste punt waar je over moet nadenken bij het aanschaffen van een nieuwe quad is: ‘Wat ga ik er mee doen?’
Vergelijk het met fietsen. Je koopt geen race fiets om er mee over de heiden te rijden. Andersom, een mountainbike rijdt minder prettig op straat.
Door deze vraag nog verder te specificeren, kun je al een groot aantal modellen schrappen. Een aantal voorbeelden:
Straat gebruik:
- Rijd ik lange afstanden?
- Hoge snelheden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Rijd ik altijd met passagier, of slechts een enkele keer?
Offroad gebruik:
- Wil ik er mee in de modder? (Heb ik 4x4 nodig?)
- Rijd ik lange afstanden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Wil ik de quad gebruiken voor de cross (Zo ja, hoe vaak?)
Zo kun je nog wel een paar vragen bedenken. Al deze vragen brengen je dichterbij de juiste keuze.
Natuurlijk speelt het budget ook een rol. Soms zal het verstandig zijn om nog even te sparen, hoe moeilijk dit ook zal zijn als het al kriebelt.
Toch is het zeker geen schande om te kiezen voor een quad uit de B-merk categorie. Zolang je weg blijft uit de C-merk categorie. Je kunt er van uit gaan dat een quad uit de B-merk categorie, een nieuwprijs zal hebben van niet veel minder dan 4000 (pin me hier niet op vast). Dit zijn mooie instapmodellen, die je laten proeven aan het quadrijden en je hoogstwaarschijnlijk doen verlangen naar meer.
Een veel voorkomende kwestie hierin wil ik aanhalen. Dikwijls zie ik een persoon vragen naar een beginnersquad, waarna door velen steevast wordt gereageerd met: ‘een Yamaha Blaster’ Maar bij het gebruik op straat zult u veel meer plezier hebben aan bijvoorbeeld een Kymco KXR250, of een Barossa 170 / 250. Laat u dus niet direct iets wijs maken! Een bekend merk hoeft niet per definitie beter te zijn voor uw toepassing.
Ik snap dat je als totale leek met deze gegevens nog steeds met een aantal vragen blijft zitten. Maar als je een aantal van deze vragen duidelijk maakt in je topic, dan is het voor de echte quadkenners al een stuk makkelijker om je te helpen.
Naar mijn mening is dit geen goede benadering. Het eerste en belangrijkste punt waar je over moet nadenken bij het aanschaffen van een nieuwe quad is: ‘Wat ga ik er mee doen?’
Vergelijk het met fietsen. Je koopt geen race fiets om er mee over de heiden te rijden. Andersom, een mountainbike rijdt minder prettig op straat.
Door deze vraag nog verder te specificeren, kun je al een groot aantal modellen schrappen. Een aantal voorbeelden:
Straat gebruik:
- Rijd ik lange afstanden?
- Hoge snelheden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Rijd ik altijd met passagier, of slechts een enkele keer?
Offroad gebruik:
- Wil ik er mee in de modder? (Heb ik 4x4 nodig?)
- Rijd ik lange afstanden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Wil ik de quad gebruiken voor de cross (Zo ja, hoe vaak?)
Zo kun je nog wel een paar vragen bedenken. Al deze vragen brengen je dichterbij de juiste keuze.
Natuurlijk speelt het budget ook een rol. Soms zal het verstandig zijn om nog even te sparen, hoe moeilijk dit ook zal zijn als het al kriebelt.
Toch is het zeker geen schande om te kiezen voor een quad uit de B-merk categorie. Zolang je weg blijft uit de C-merk categorie. Je kunt er van uit gaan dat een quad uit de B-merk categorie, een nieuwprijs zal hebben van niet veel minder dan 4000 (pin me hier niet op vast). Dit zijn mooie instapmodellen, die je laten proeven aan het quadrijden en je hoogstwaarschijnlijk doen verlangen naar meer.
Een veel voorkomende kwestie hierin wil ik aanhalen. Dikwijls zie ik een persoon vragen naar een beginnersquad, waarna door velen steevast wordt gereageerd met: ‘een Yamaha Blaster’ Maar bij het gebruik op straat zult u veel meer plezier hebben aan bijvoorbeeld een Kymco KXR250, of een Barossa 170 / 250. Laat u dus niet direct iets wijs maken! Een bekend merk hoeft niet per definitie beter te zijn voor uw toepassing.
Ik snap dat je als totale leek met deze gegevens nog steeds met een aantal vragen blijft zitten. Maar als je een aantal van deze vragen duidelijk maakt in je topic, dan is het voor de echte quadkenners al een stuk makkelijker om je te helpen.